Review: The Evil Within 2

the evil within 2

Daar is hij dan eindelijk. The Evil Within 2. Weer een game van Bethesda die hard op weg is om een echte franchise te worden. En alhoewel dit een vervolg is van het eerste deel is het verhaal zo opgezet dat onze gamers die het eerste deel niet gespeeld hebben hier makkelijk in kunnen springen.

Waar is Lily?

In het eerste deel van The Evil Within zien we al dat het dochtertje van onze hoofd personage Sebastian Castellanos omkomt in een huis brand. Daar zijn ze toen niet meer op terug gekomen en nu weten we waarom.  Deze game begint met ex-rechercheur Sebastian waar niet veel meer van over is, die met zijn oude partner Juli Kidman in een bar aan het praten is. Zij vertelt hem dat zijn dochter Lily nog leeft en dat hij de enige is die haar kan redden. Het blijkt dus dat zijn dochter is ontvoerd door de organisatie Mobius. Mobius gebruikt haar in hun STEM-project. Via het STEM-project proberen ze een virtuele wereld te creëren via breinen van personen met Lily als basis. Dit ging in het begin nog goed en na een tijd. Je raad het wel, gaat het fout. Eerst is er door Mobius nog een team de virtuele wereld in gestuurd om Lily te vinden. Toen die ook verdwenen konden ze alleen nog Sebastian inschakelen.

Survival horror

Ten eerste doet The Evil Within de naam survival horror eer aan. Maar de term RPG komt ook lichtjes bij mij op als ik de game speel. Het horror gedeelte van de game vind ik ten opzichte van het eerste deel een stuk verbeterd. Ook bij deze game word je direct erin gegooid en mag je linear het verhaal opzetten. Na deze opzet was er bij deel 1 voor mijn idee het horror eraf en had ik het gevoel dat ik “zombies” aan het killen was. Dat heb ik bij The Evil Within 2 niet. Je krijgt een beperkte open wereld waar je jouw hoofd mission (het zoeken van je dochter) mag vervolgen maar ook wat side missions krijgt. De “wezens” in het tweede deel zijn daarentegen beter uitgewerkt en nu heb ik ook het gevoel dat ik verschillende wezens aan het bevechten ben. Door de virtuele wereld kunnen ze alles gebruiken om het verhaal te vertellen en jou lekker angstig te maken. Dat doen ze dan ook.

The evil within 2

Wat voor een survival dat je er van wilt maken is helemaal aan jou. In de wereld zijn items te vinden die je kan gebruiken om je personage of wapens te upgraden. De moeilijkheidsgraad die je instelt bepaalt onder andere hoeveel er ligt. Ook kun je nog de auto aim functie aan of uit zetten. Wat ook nog mooi is dat je dus onderweg zonder werkbank ook nog een beperkt aantal items kunt craften zoals munitie. Alleen zonder werkbank zal het meer resources kosten.

Crafting en upgraden

Hoe verder dat Sebastian komt in de zoektocht hoe moeilijker het wordt. Zo kun je dus green gel en red gel vinden en dit gebruiken om sebastian te upgraden. Zodra je mag gaan upgraden kom je voor een dilemma. Je krijgt 5 skill trees: Health met 11 upgrades, athleticism met 10, recovery met 7, stealth met 10 en combat met 13 upgrades. Nu kom je aan het kiezen en kies wat voor jou speelstijl het beste is.

Op meerdere plekken in de game kom je een werkbank tegen. Hier kun je munitie en health maken en je wapens upgraden. Voor het upgraden van wapens vind je weapon parts. Ook hier weer, kies goed welk wapen dat je wil upgraden want de weapon parts zijn niet in overvloed te vinden.

The Evil Within 2

Deze review speel ik op een PlayStation 4 en grafisch ziet de game er goed uit. Natuurlijk zijn er games die er beter uitzien maar ik ben dik tevreden met de graphics. Alleen de standaard vijanden die je tegenkomt door de game heen zijn wat aan de mindere kant en niet altijd even scherp. Maar als ik er dan even over nadenk kan dit misschien ook wel expres gedaan zijn en zijn ze ook wel meer angstaanjagend op die manier.

The Evil Within 2

Geluid

Wat The Evil Within 2 toch echt creepy maakt zijn de geluiden. Die heerlijke klassieke viool als er gevaar dreigt. De omgevingsgeluiden waar je nekharen van overeind gaan staan. Of het kippenvel die je krijgt als je de schreeuw hoort van een vijand wanneer die je ziet.

Een heerlijke survival horror game waar je toch een aantal uurtjes in kunt verdwijnen. Met mooie schrik momenten en een overall gore is dit een geslaagde game in mijn ogen. Een game die ten opzichte van zijn voorganger er een aardig stuk op vooruit is gegaan. Ondanks dat het verhaal een beetje minder is speel ik deze game met plezier tot het einde.

+ Open wereld
+ Muziek en geluidseffecten

– Melee combat