Review: The Inpatient

the inpatient

The Inpatient hoort thuis in de Until Dawn franchise en is een prequel van de gelijknamige game. Gaat The Inpatient de kwaliteit van voorgaande games uit de franchise hoog houden? Lees hier wat ik ervan vind.

Verhaal:

The Inpatient is een horror game met psychologische elementen die je terug brengt naar Blackwood Sanitarium uit de jaren 50. Het verhaal speelt zich 60 jaar voor de afschuwelijke gebeurtenissen uit Until Dawn af. De game gebruikt wat ze noemen het Butterfly Effect. Bepaalde keuzes in de game zorgen ervoor dat het verhaal een bepaalde kant op gaat. Hierdoor kun je de game meerdere keren spelen en steeds een ander verloop en einde krijgen. Dit zorgt voor een hoge replay waarde.

Je wordt vastgebonden in een stoel wakker en maakt kennis met het hoofd van Blackwood Sanitarium. Jij lijdt aan geheugenverlies en moet gaan uitzoeken wat je hier doet en waarom. Het verhaal leent zich om iets heel diks op te zetten. Helaas doen ze het niet. Je bent terug op je kamer en begint rare hallucinaties te krijgen die wel creepy overkomen. Ze weten me met een goedkope jumpscare ook een keer te laten schrikken. Helaas blijft het hier ook bij. Er gaat van alles mis in Blackwood en je blijft met je roommate alleen achter. Opeens is deze verdwenen en is de deur open. Zonder al te veel spoilers achter te laten moet je gaan uitzoeken wat er is gebeurt en te ontsnappen aan wat er aan de hand is.

Ongeveer twee en een half uur later dan ik begon zie ik de aftiteling van de game. Helaas is de game erg kort maar met de verschillende play throughs kun je toch op wat uren gameplay komen. Helaas voor mij, gaat dit niet gebeuren en vond de game niet interessant genoeg om nog eens door te spelen.

The Inpatient

Besturing:

De game is een Playstation VR only game en kan dus alleen met de PlayStation VR gespeeld worden. Het rondkijken met de headset werkt dan ook perfect en daar is niks op aan te merken. Het gaat pas de verkeerde kant op zodra je los bent en je mag gaan rondlopen. Het vooruit en achteruit lopen gaat tergend langzaam en naar links of rechts strafen werkt al helemaal niet. Achteraf denk ik dat ze dit extra gedaan hebben anders zou je nog sneller de game uitgespeeld hebben. Dan kun je met je rechterstick ook nog draaien, dit werkt prima maar dan duw je per ongeluk een beetje naar onder en maak je een 180 graden draai. Ook zo’n functie die je alleen per ongeluk gebruikt en in de game totaal overbodig is.

Wat wel mooi is, is dat er een stem besturing verwerkt zit in de game. Zo kun je dus bij een dialoog keuze behalve kiezen met de controller ook de gewenste zin uitspreken. Deze functie werkt perfect en altijd direct na het uitspreken van de zin.

the inpatient

Graphics en geluid:

Over het geheel ziet de game er goed uit. De graphics zijn voor een PlayStation VR game erg netjes en niks over te klagen. Ook het geluid is prima. Het geluid is eigenlijk het enige gedeelte aan de game die nog een beetje spanning veroorzaakt.

Conclusie:

Na twee hele goede Until Dawn games is deze game toch minder dan verwacht. De graphics, geluid en stem besturing zijn goed en daar blijft het voor mij helaas bij. Met een ontzettend langzaam tempo kom je op ongeveer twee en een half uur speeltijd. Gelukkig kun je met het Butterfly Effect de game op meerdere manieren spelen en zo toch wat meer uren eruit halen.

+ Graphics en geluid
+ Stem besturing
+ PS VR