Review: The Last Guardian

the last guardian

Eindelijk is het zover. Na jarenlang te hebben gewacht op een opvolger van Ico en Shadow of the Colossus in een unieke game ervaring ontvangen we nog net  geen 11 jaar later The Last Guardian. Is deze game het wachten en de lange hype waard?

The Last Guardian (vooraf bekend als Project Trico) werd tijdens E3 2009 voor het eerst aangekondigd voor de Playstation 3 en zou verschijnen in 2011. Helaas is dit niet doorgegaan en bleef het jarenlang stil omtrent de game en de studio verantwoordelijk voor Ico en Shadow of the Colossus. Tijdens E3 2015 werd de game alweer getoond en de trailer sloot af met “2016”. Dit heeft de game net gered. Laten we een kijkje nemen naar wat The Last Guardian te bieden heeft.

Story

Een kernfactor van de game is de verhaallijn. De game speelt zich af in een verhaal dat verteld wordt door een oude man. Jouw personage in de game is deze oude man, maar dan in het verleden. Je wordt wakker in een opgesloten gebied met allerlei vreemde markeringen op je lichaam. Deze had je nog niet voordat je gevangen werd genomen. Je weet niet waarom je gevangen werd genomen, of hoe je terecht bent gekomen op de plaats waar je nu bent, of wat de markeringen inhouden. Vlak naast je licht en groot beest: Trico. Je kent het beest van de vele verhalen die je hebt gehoord. Het beest verslindt mensen maar ondanks de verhalen ben je niet bang voor Trico. In plaats daarvan probeer je het beest te helpen door de speren die zijn huid hebben gepenetreerd te verwijderen en hem te voeren met tonnen die je in de omgeving kunt vinden.

Zodra Trico opknapt, bevrijd je hem van zijn kettingen en vreemd genoeg worden jullie bevriend met elkaar. Samen helpen jullie elkaar om verder door het gebied te komen en het grote oneindige fort te ontsnappen en de geheimen van de samenleving te ontdekken. Tijdens deze tocht kom je verschillende harnassen tegen met een vreemde energie die jou en Trico willen vangen. Helaas kun je zelf weinig doen en moet je er voor zorgen dat Trico je beschermt tegen deze wezens.

the last guardian

Je speelt het jongetje in The Last Guardian maar krijgt na verloop van tijd ook wat commando’s om Trico mee te commanderen. Via deze weg zal Trico je helpen met het bereiken van hoge punten, obstakels slopen of een richting aanwijzen. Trico doet heel veel dingen ook al zelf, vooral als je het even niet meer weet zal Trico met zijn kop ergens heen kijken wat misschien wel de plek zou kunnen zijn waar een hendel hangt om een deur te openen.

Het voornaamste waar je mee bezig bent in het spel is puzzels oplossen. Dit doe je op een manier die we erg goed kennen van Nathan Drake. Het jongetje dat je speelt in The Last Guardian zou zomaar eens een verre achterneef kunnen zijn. Je bent veel bezig met klimmen en klauteren omdat de ruïnes geen of weinig toegankelijke doorgangen meer heeft. Als ze dat wel hebben zitten ze meestal op slot en zijn ze bewaakt door harnassen. Gelukkig voor jou ben je maar een klein jongetje en pas je door smalle doorgangen om aan de andere kant een hendel over te halen die de grote poort opent waar Trico vervolgens door heen kan lopen. Trico kan heel ver en hoog springen waardoor hij hoge punten kan bereiken en jou mee kunt nemen naar een hoog punt om vervolgens weer een andere ruimte te bereiken.

Zo ga je steeds van ruimte tot ruimte en is iedere ruimte weer een andere puzzel die je moet oplossen om door te kunnen gaan. De puzzels bestaan onder andere uit Harnassen uit de weg ruimen, een omweg zoeken, hendels overhalen om een poort te openen, vreemde glas-in-lood constructies slopen, want hier in Trico bang voor. Steeds worden er andere dingen gecombineerd en samen met het klimmen en klauteren is iedere omgeving weer een aparte uitdaging.

the last guardian

De game ziet er heel erg mooi uit. Er is veel detail verwerkt in de game. Vooral wanneer Trico een behoorlijke sprong maakt zie je veren alle kanten uit vliegen en aan zijn veren kun je zien welke kant de wind op waait. Soms zijn er aan de buitenkanten van de wereld wat rotsen die wat wazig of minder scherp uitzien maar over het algemeen ziet de omgeving er prachtig uit. Achter iedere deur zit weer een nieuwe omgeving waarbij het even waard is om stil te staan en rustig de camera te laten draaien.

Wat daarentegen een beetje jammer is, is dat jij zelf wat minder mooi uitzien en vooral de huid van je personage een beetje onrealistisch uitziet. Het past niet bij de schoonheid van de rest van de game. Het ging hierbij waarschijnlijk om een keuze qua stijl in personages.

the last guardian

The Last Guardian is werkelijk een plaatje en heeft een verdiende plek gekregen in het lijstje van Playstation Exclusive titels die de Playstation weer een stuk unieker maakt. De gameplay die we gewend zijn van Uncharted. Een mysterieus verhaal en een vreemde maar trouwe band weer geeft tussen een jongetje en een vreemd wezen dat altijd werd afgeschilderd als een afschuwelijk monster. De combinatie van deze elementen maken The Last Guardian zoals de ontwikkelaars al beweerden, een unieke ervaring. Af en toe stottert de game en heeft het last van een lage framerate. Alhoewel dat niet heel storend bleek te zijn tijdens de playthrough is het wel een probleem die aandacht nodig heeft.

+ Ziet er prachtig uit
+ Uniek
+ Groeiende band tussen jou en Trico