Review: The Legend of Zelda Breath of the Wild

Breath of the wild

The Legend of Zelda Breath of the Wild is de nieuwste toevoeging aan de Zelda franchise en is verschenen voor de Wii U en Nintendo Switch. De game werd oorspronkelijk in 2015 verwacht, maar werd uitgesteld om ook te lanceren op Nintendo’s nieuwe console.

Ondanks dat Breath of the Wild geen Switch exclusive is, is de nieuwe Zelda game wel de voornaamste reden dat fans op dag één de Switch hebben gehaald en de reden dat de console overal was uitverkocht. Want eerlijk is eerlijk, was deze game niet uit gekomen op 3 maart, had het er voor de Switch waarschijnlijk heel anders uit gezien wat betreft verkoopcijfers. Maar goed, we wisten natuurlijk al dat Zelda een enorme fanbase heeft en dat er ongelofelijk veel gamers hebben uitgekeken op deze game. Leeft de game op tegen de hype? Of heeft de hype er voor gezorgd dat de game niet opleeft aan haar verwachtingen?

Immens grote wereld

Voor het eerst ben je compleet vrij in een The Legend of Zelda game. Daarbij mag gezegd worden dat de wereld waarin je speelt onwijs groot is. Na een kleine twee weken aan speeltijd heb ik ontzettend veel uren gestoken in het ontdekken van de wereld, het ontrafelen van velen geheimen en het bewonderen van de adembenemende uitzichten. Het mooiste is dat ik nog lang niet alles heb gezien. Er zijn nog twee uitkijktorens die ik moet activeren om de gehele map te kunnen zien en heb nog tientallen shrines te gaan om Link sterker te maken.

Nog iets dat voor het eerst is in deze nieuwe Zelda game is de manier waarop je speelt. Je zult geen rupees meer vinden in het hoge gras en je zult geen hartjes meer vinden die je gezondheid zullen aanvullen. Nu is het de bedoeling dat je ingrediënten zoekt en deze combineert met andere ingrediënten om gerechten te maken die jou genezen en verschillende bonussen kunnen geven.

Lekker kokkerellen

Als voorbeeld van het koken zul je in warme gebieden planten vinden die alleen maar te vinden zijn in deze warme gebieden. Deze planten zouden als effect kunnen hebben dat je tijdelijk een koud gebied in kunt lopen zonder schade op te lopen als je de planten combineert in een recept. Deze plant kun je combineren met paddenstoelen, appels, vis, vlees, en nog een aantal ingrediënten. Daarbij is het zo dat wanneer je drie van deze planten gebruikt de duur van het effect langer is dan wanneer je maar één van zo’n plant gebruikt. De verschillende bonussen van ingrediënten vind je niet alleen in planten, maar ook in vis, vlees, paddenstoelen en noem maar op. Verschillende bonussen zouden kunnen zijn dat je tegen warmte bestendig bent, tegen kou, elektriciteit, of guardians. Ook hebben sommige ingrediënten als bonus effect dat je tijdelijk sterker wordt, het je stamina aanvult, of minder schade oploopt door vijandige aanvallen. Andere ingrediënten zorgen er weer voor dat jouw gerecht meer hartjes zullen aanvullen als je te toevoegt aan het gerecht.

Cooking Breath of the Wild

In plaats van gerechten kun je er ook voor kiezen om drankjes te maken die hetzelfde soort effect kunnen geven. Deze vullen echter geen hartjes aan en worden uitsluitend gebruikt voor de bonussen. De drankjes maak je ook anders. Deze zul je moeten maken door onderdelen van monsters, die je krijgt wanneer je ze slacht, te combineren met insecten of kleine diertjes zoals hagedissen.

Op pad met een compleet arsenaal

Je begint je reis met wat oude vodden en bijl om bomen mee te kappen. Het iconische groene pakje, je Master Sword en je Hylian shield mag je de eerste paar uur even uit je kop zetten als je begint met spelen. Alhoewel veel iconische items uit de franchise, waaronder de Master Sword en Hylian shield wel verkrijgbaar zijn moet je het voorlopig even met wat minder zwaar geschut doen. Bovengenoemde items zijn namelijk niet zomaar verkrijgbaar. In plaats daarvan gebruik je wapens die je vind en die je verkrijgt door vijanden te slachten. Naarmate je verder in het spel bent zul je steeds betere wapens vinden die je kunt gebruiken. Helaas gaan alle wapens stuk. Dus je moet tijdens jouw avontuur goed in de gaten houden welke wapens je wilt gebruiken om een bepaald monster om te leggen. Ook zal je snel genoeg merken dat je tas vol raakt met wapens, schilden en bogen en geen van zulke items meer kunt oprapen. Gelukkig kan je je inventory uitbreiden. Ook dit gaat niet zomaar en om je inventory voor wapens, bogen en schilden uit te breiden moet je kleine wezentjes zoeken die op vreemde plekjes verstopt zitten. Zodra je deze vind zullen ze je belonen met een zaadje, dit zaadje kun je inleveren bij een groot variant van dit wezentje. Hij zal vervolgens jouw gewenste inventory aanvullen.

BotW weapons

Je kleding gaat gelukkig niet stuk. Je kunt verschillende soorten kleding vinden en kopen in de game die ook verschillende soorten bonussen met zich mee brengen. In plaats van voedsel dat er voor zorgt dat je tegen kou kunt, kan je ook warme kleding verkrijgen dat hetzelfde effect heeft. Je zult hier dan ook goed mee om moeten gaan. Zelda speelt deze keer namelijk veel mee als een RPG. Kleding stukken hebben ook een defence stat en zullen uiteindelijk upgrades kunnen krijgen. Daarnaast is het letten op de temperatuur erg belangrijk. Kou lijden zou je flink wat hartjes kunnen kosten. Het weer zal daarnaast nog wat andere invloeden hebben. Regen maakt het onmogelijk om een vuur te starten of torches te dragen. Daarnaast worden oppervlakten nat. Dat maakt het klimmen wat moeilijker.

BotW armour

Een beetje moeilijk

Dit is voor het eerst dat een Zelda game zo’n enorme uitdaging biedt. Voorheen zaten er wel eens wat boss battles tussen die enkele pogingen van ons vroegen maar Breath of the Wild tilt het naar een hoger niveau. We kunnen niet langer blind vertrouwen op een blue potion of een fairy meenemen. Deze keer is het de real deal. Je zult zelf je eten moeten voorbereiden om mee te nemen naar de boss battles of dungeons. Het grootste deel van de puzzles in de game zijn optional maar ook deze bieden soms een enorme uitdaging. Out of the box denken wordt regelmatig beloond. Eigenlijk is vrijwel alles optional. Je hoeft de vier dungeons namelijk niet door te gaan. Wie klaar is voor een uitdaging (en een zeer waarschijnlijke dood) kan zonder het doorspelen van de dungeons direct door naar hyrule castle om daar zonder enige hulp alsnog tegen de vier bazen te vechten om vervolgens oog in oog te komen staan met Ganon zelf. Dit is natuurlijk geen aanrader en zo mis je een groot deel van het verhaal. Het maakt echter wel duidelijk dat dit een game is die zo moeilijk is als je het zelf wil maken. Zo is er bijvoorbeeld ook een pro HUD option die minder laat zien. Nintendo heeft zichzelf overtroffen. Dit is een game die het je moeilijk maakt en aan het denken zet. Het is echter nooit oneerlijk. Zo kun je een shrine bijvoorbeeld gewoon verlaten om je arsenaal of aantal hartjes te verhogen en het later nog een keer te proberen.

Hinox

In het kort

Dit is een prachtige game met een constant veranderende omgeving. NPC’s doen hun eigen ding en reageren op jouw outfits of acties. Enemies bouwen kampen op, jagen mensen na en rijden soms zelfs rond op paarden. Dit is een wereld waarin altijd iets te doen is. Na ruim 50 uur spelen kun je nog ronddwalen of een van de vele quests afgaan. Die zijn er deze keer namelijk ook. Side qeusts, shrine quests en main quests. Dit is een Zelda game met meer inhoud dan ooit tevoren waarin je niet gedwongen wordt om een bepaald pad af te gaan. Je bent vrij deze keer. Vrij in een enorme wereld vol gevaar, ontdekkingen en geheimen. Dit is een Zelda game die iets nieuws doet maar toch een echte Zelda game blijft. En wat doet het dat toch goed.

+ Enorme open wereld
+ Ontzettend veel te doen
+ Tientallen, als niet honderden geheimpjes