Review: The Town of Light

Renée's Dagboek

Een psychologische horror thriller zonder schrikmomenten, monsters of enge dingen die achter je aan rennen. Kan dat? Jazeker. In The Town of Light nemen de makers, LKA, je meer naar een bestaand asiel in Italië waar zich een waargebeurd verhaal heeft afgespeeld welke jij even gaat herbeleven in de schoenen van Renée.

Zoals vele andere horrorgames is The Town of Light gebaseerd op een waargebeurd verhaal en is het doel van de makers in deze game ook om jou het verhaal van Renée te laten herbeleven door de ogen van de meid zelf.

Het verhaal

Het verhaal is een beetje creepy en angstaanjagend als je erover nadenkt. Zodra je deze game hebt gespeeld zal je blij zijn dat je niet rond de jaren 1938 in leven was en een bezoekje aan het ziekenhuis hebt gebracht. Renée, de 16 jarige meid werd alles ontnomen. Waarom? Ze wist niet wat haar plek was in de wereld. Volgens de lokale politie was ze een gevaar voor haarzelf, personen om haar heen en was ze een schande voor het publiek. Ze werd opgesloten en als gek verklaard, behandeld door niet eerlijke mensen en het contact met haar moeder werd nog net niet helemaal tegengehouden, al verlieten de brieven die zij schreef nooit de instelling en kwamen ze nooit bij de moeder van Renée aan. Het verhaal wordt door Renée verteld tijdens het spelen van het spel. De voice acting is niet heel erg bijzonder maar toch plezierig om naar te luisteren. Daarom zal de enige horror die je zal aantreffen in deze game de waarheid zijn. Verder zal ik niet op het verhaal ingaan, dit laat ik lekker aan jullie over om te ontdekken.

The Town of Light

De gameplay in The Town of the Light is een beetje stroef en werkt niet altijd even lekker mee. Hier en daar wat kleine foutjes of stotterende momentjes zorgen al snel voor lichte irritaties omdat het spel heel erg traag is. Je kan niet rennen, alleen lopen en op veel momenten gaat dat lopen nog eens extra langzaam, tijdens een flashback bijvoorbeeld. Tijdens het spelen is het de bedoeling dat jij erachter komt wie je bent en wat er precies gebeurd is tijdens jouw verblijf in de instelling. Je personage geeft je ondertussen hints om ervoor te zorgen dat je niet verdwaald door duidelijk te zeggen waar je heen moet of wat je moet doen. Het onder de knie krijgen van de besturing is niet heel lastig. Je loopt met WASD, kijkt om je heen door met de muis te bewegen en kunt deuren openen, spullen oprapen of acties uitvoeren met de linker muistoets en de interacties weer sluiten met de rechter muistoets. Het leuke is dat je net als bij de meeste op verhaal gebaseerde horrorgames veel documenten tegenkomt die je kunt lezen. De meeste worden zelfs door jouw personage voorgelezen. Bij sommige documenten stelt ze vragen aan zichzelf, die jij moet beantwoorden. Dit zorgt ervoor dat verschillende hoofdstuk onderdelen getriggerd worden. Jouw antwoord maakt dus deels uit voor het verloop van het verhaal.

Grafisch ziet de game er prima uit, niet heel mooi zoals we tegenwoordig van een game mogen verwachten maar voor een Indie game ziet het spel er helemaal niet verkeerd uit. De omgeving is gebaseerd op een bestaande plek, verschillende gebieden zoals het asiel zijn helemaal nagemaakt in het spel om aan te duiden dat ze het zo realistisch als mogelijk willen laten lijken zodat het waargebeurde verhaal voor meer impact zal zorgen. Het meest opvallende aan de game zijn de “memories”, kleine fragmenten die verschijnen als je een bepaalde kamer inloopt of tijdens het volgen van de verhaallijn. Tijdens de verhaallijn waren het meestal korte filmpjes die je te zien kreeg waarin je te zien kreeg hoe Renée behandeld werd in het asiel. Wanneer je een bepaalde kamer inloopt krijg je een afbeelding te zien. Deze afbeeldingen stellen de herinneringen voor van Renée over zo’n ruimte. Deze afbeeldingen en cutscenes zijn toch wel de reden waarom de game voor het grafische aspect toch nog een mooi cijfertje verdiend, er is veel werk gestopt in detail en het creëren van een duistere sfeer.

The Town of Light Screenshot The Town of Light Screenshot The Town of Light Screenshot

The Town of Light is een klein spel dat je op een avondje makkelijk uit kunt spelen. In deze game staat het verhaal centraal en moet je goed met je kop erbij blijven om er voor te zorgen dat je in het verhaal blijft zitten. Verlies je het verhaal eventjes uit het oog, dan heeft het weinig nut om verder te spelen omdat er buiten het verhaal geen reden is om verder te spelen. Daarom heeft het spel ook zo goed als geen reden om het een tweede keer te spelen, behalve op de momenten waarop jij antwoord moet geven op de vragen van Renée, dit kan namelijk leiden tot verschillende evenementen in een bepaald hoofdstuk. Alhoewel het een klein spelletje is, met hier en daar wat mankementen heeft het toch een grote indruk achter gelaten. Het spel geeft een duidelijke boodschap aan de spelers en geeft je tegelijkertijd een niet zo’n fijne geschiedenisles.

Je moet The Town of Light zeker kopen als: je te veel geld hebt en niet weet waar je het aan moet uitgeven; Je van thrillers houdt met een goed verhaal; met een bonzend hart een horror game wilt spelen terwijl je weet dat er geen schrikmomenten in voorkomen.

+
Sterk verhaal
+Mooie cutscenes en artwork