Review: Titanfall 2

Titanfall 2 is sinds kort uit. Na een voorproefje te hebben gespeeld op Gamescom, was al duidelijk dat deze game niet veel nieuws is ten opzichte van het vorige deel. Maar dat is niet per se slecht. Titanfall 2 blijft trouw aan wat het is en doet dat goed: een sci-fi shooter met snelle actie en weinig poespas.

Campaign

Titanfall 2 is een sci-fi shooter die min of meer draait om de Titans. Als pilot in training word je opgeleid om ooit je eigen Titan te gaan besturen. Pilots zien de wereld op een andere manier, legt de intro uit. Als bijna freerunnende soldaten verplaatsen pilots zich met grote snelheid en behendigheid over het slagveld. Dat wisten we natuurlijk al van de eerste Titanfall. Voor mij is de game echter nieuw. Deel 2 is mijn eerste kennismaking met de serie. Daarom zijn de veranderingen welkom.

Deze keer voegt de game namelijk een single player campaign toe. Hoewel het verhaal niets verfrissend is en bomvol zit met clichés, sleept het je toch mee en maakt het je bekend met de controls en de opzet van de game. De campaign voelt dan ook een stuk beter dan die van Advanced Warfare of Doom bijvoorbeeld. De titans zijn meer dan mech-suits blijkt uit de campaign. Ze bezitten persoonlijkheden en geven om hun pilots. Als Pilot heb je dan ook een sterke band met je Titan. Wanneer je tijdens een simulatie wakker wordt gemaakt omdat er een aanval plaats vind, wordt al snel duidelijk wat er gaat gebeuren. Je maakt je training natuurlijk niet af en eindigt vroegtijdig met je eigen Titan, BT-7274 of BT voor het gemak. BT klinkt verdacht veel als Optimus Prime (het is echter niet de zelfde stem).

Natuurlijk volgt het verhaal een zelfde opzet als die van vele andere games. Een klein groepje militanten neemt het op tegen een groot leger. Je speelt de campaign door als Jack Cooper. Samen met BT zul je het achter vijandige linies moeten zien te overleven. De game lijkt over het algemeen veel inspiratie te halen uit games als Half Life en Vanquish. Het level design van de campaign verdient dan ook een enorm compliment.

Snelheid

De gameplay gaat ontzettend snel dankzij de mogelijkheid om over muren te rennen, double jumps uit te voeren en natuurlijk de slidings. Risico’s nemen wordt dan ook vaak beloond. Waar je in andere shooters achter een muurtje schuilt, wachtend op het moment dat de tegenstander moet herladen, heb je er in Titanfall 2 vaak meer aan om creatief om te gaan met de omgeving. Spring, ren langs een muur terwijl je een granaat werpt, spring en schiet al vliegend je vijanden neer. Dat is dan ook hoe het er vaak aan toe gaat. Zowel in de single player campaign als in de multiplayer.

Gelukkig zijn de controls heel goed en reageert alles uitstekend. Verrassend genoeg is dit als Titan precies hetzelfde. Je zou denken dat een grote robot een stuk minder snel verplaatst. Toch spelen de Titan v.s. Titan gevechten met dezelfde intensiteit. De reusachtige Titans hebben dan ook verschillende types. Sommige zijn wat langzamer en defensiever, andere zijn dan weer (mede door dashes) veel sneller. Andere Titans zijn zelfs meer gefocussed op het gebruiken van melee aanvallen met een reusachtig zwaard. De Titan v.s. Titan gevechten zul je tijdens de campaign vaak in de vorm van boss fights tegenkomen.

Belangrijk is om op te merken dat je niet perse aan boord van je Titan hoeft te gaan. Je kunt simpelweg wisselen van follow mode naar guard mode en de Titan op auto pilot laten vechten. Zo kun jij zelf ook verder vechten om het je Titan makkelijker te maken.

Titanfall 2 review

Multiplayer

Dit is natuurlijk waarvoor je hier bent. Spelers die de serie kennen weten namelijk dat de eerste Titanfall een multiplayer only game was. De meningen over de multiplayer modes van deel 1 blijven verdeeld. Toch is de algemene mening dat Respawn hun multiplayer games vaak goed in elkaar weet te zetten. Dat is met Titanfall 2 weer het geval. De modes lijken hetzelfde te zijn als die in deel 1. Toch is de boel flink opgepoetst en aangepakt.

Er zijn namelijk veel nieuwe maps en modes. De maps zijn dan ook geniaal en weten altijd een balans te vinden tussen de behoeften van de Pilots (binnenruimtes met snelle routes en wall-running mogelijkheden) en die van de Titans (grote open velden met opties voor cover). Het is dan ook vaak zo dat je zelfs als Pilot een redelijke kans hebt om een Titan neer te halen. Door goed gebruik te makken van interieur en je Anti-Titan wapens kun je de strijd vaak keren. De maps, hoewel ietwat cliché (veel industrieel ogende steden en constructies), zijn toch makkelijk om uitelkaar te houden. Na een aantal matches wist ik mijn weg al door verschillende maps te vinden.

Wanneer het op modes aankomt verdient Bounty Hunt de prijs. Naast de standaar capture the flag en team deathmatch modes is Bounty Hunt toch iets aparts. Spelers zullen het moeten opnemen tegen cpu bestuurde vijanden om prijzen binnen te halen. Wanneer je een andere speler neerhaalt, steel je hun bonus. Deze bonus zul je dan weer, nadat de vijandige wave is uitgeroeid, moeten storten in een bank. Deze blijft maar een korte tijd open tussen waves in. Vijandige spelers zullen je natuurlijk proberen neer te halen voordat je bij de bank aankomt. Het team dat het eerste het limiet bedrag haalt of voor staat wanneer de tijd op is wint namelijk. Elke keer dat je neergehaald wordt zal je bonus halveren.

Amped Hardpoint is ook een leuke mode. Een kleine aanpassing van de standaard hardpoint moedigt spelers aan om defensiever te spelen en bij hun hardpoint te blijven. Daardoor amp je de hardpoint en verzamel je meer credits. vooral samenwerking is hier belangrijk.

Een tegenvaller aan de multiplayer mode is dat, ondanks de geweldige opties om factions en teams te vinden, het vaak moeilijk is om spelers te vinden die een mic gebruiken. Daardoor is het samenwerken soms iets lastiger.

De mode is vooral interessant omdat bounty targets allemaal in bepaalde zones spawnen waardoor de actie van de mode gecentreerd blijft. Je zult dus nooit lang moeten zoeken naar vijanden.

Kortom: De multiplayer mode van Titanfall 2 is leuk om op te pakken voor een paar snelle potjes. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Battlefield 1. De Titanfall multiplayer speelt een stuk makkelijker.

Titanfall 2 review

Customization

Een groot aspect van de multiplayer is natuurlijk customization. Je zult op verschillende manieren unlocks vrij kunnen spelen. Je hebt een player, weapon, faction en titan level. Deze verbeter je door ze elk te gebruiken. Gebruik je geen snipers, dan zullen je snipers ook niet stijgen in level.

De game maakt gebruik van “regeneration” dat veel lijkt op het prestige systeem dat we kennen van COD. Dit is echter optioneel. Voor casual spelers die niet vaak spelen zal het de moeite niet waard zijn om je level te resetten voor een paar luxe rewards. Hardcore spelers zullen echter weer snel door de levels heen gaan en zullen dan ook de waarde van de rewards zien.

Samengevat

Titanfall 2 maakt snel duidelijk wat de bedoeling van de game is. Spelers zullen gelijk weten waar ze aan toe zijn. Dat is goed omdat de game precies doet wat het belooft. Maar dan ook ontzettend goed. Het enige verrassende van de game is de single player campaign. Ondanks weinig originaliteit sleept het je mee en geeft het de gehele game meer dimensie. Titanfall 2 is ontzettend toegankelijk en is een mooie afwisseling voor wie even genoeg heeft gehad van bijvoorbeeld Battlefield 1.

+ De campaign is ontzettend meeslepend
+ De game is snel, simpel en toegankelijk. Hoewel het weinig nieuws is, doet het wat het moet doen. En goed ook.
+ Verbeteringen op multiplayer modes maken het geheel nóg beter