Review: Tom Clancy’s The Division

The Division

We blikken terug op de E3 van 2013: Ubisoft staat op het punt om haar persconferentie af te sluiten. Rayman Legends is aangekondigd en de graphics zijn fantastisch. Daarnaast zijn we ook te weten gekomen dat de South Park game nu onder handen is van Ubisoft. Maar de game waar iedereen na afloop over praatte kwam pas aan het einde van de show: Tom Clancy’s The Division.

De graphics zagen er zo goed uit dat dit wel nep moest zijn, maar wat een indruk liet deze game achter toen hij voor het eerst getoond werd. Dit is hoe de volgende generatie games eruit moest zien! Ondertussen zitten we in 2016 en is het eindelijk tijd voor een review van de game. De game hebben wij gespeeld op de PlayStation 4. Het verhaal en het doen van The Division kan je overal op het internet wel vinden, daarom ga ik in deze review liever dieper in op verschillende andere elementen van het spel.

Welcome to New York

Wanneer je door de hedendaagse patches heen bent krijg je een intro video te zien. Hierna mag je jouw eigen personage gaan maken met wat opties. Een eerste leuke verrassing was dat er geluid kwam uit de controller. Een leuke kleine gimmick die altijd wel iets toevoegt aan de game. Natuurlijk is het flauw om terug te komen komen op de E3 graphics van de game. Hier is ook al genoeg over gezegd en geschreven. Wegens ruimtegebrek ga ik het achterwege laten hier verder over te praten. De graphics van de game op de PlayStation 4 zien er prima uit voor wat het is en storen me op geen enkele manier.

Voor iemand die redelijk veel gaming nieuws volgt en van wie ook wordt verwacht dat hij daarvan op de hoogte is, kijk ik eigenlijk nooit trailers enzovoort van games nadat deze zijn aangekondigd op bijvoorbeeld de E3. Het was mij dus ook tot aan het spelen van dit spel niet duidelijk wat nou precies het doel van dit spel was. The Division is een RPG en een beetje te vergelijken met Borderlands. In deze game staat centraal dat je missies uitspeelt en spullen verzamelt terwijl jij je personage steeds beter maakt. Wanneer jij er dus van houdt om snel een potje te schieten kan je beter verder kijken. Dit spel verlangt echt een stukje diepgang van de speler en dat deze een aantal uren erin steekt om alles een beetje te leren. Wat het natuurlijk is bij spellen zoals deze is of makers spelers zolang geboeid kunnen houden. Hoewel toegegeven moet worden dat de missies die ik gespeeld heb na een tijdje als een herhaling voelde, had ik nooit het gevoel dat de game saai werd. Bij deze spellen wil je bouwen vanaf het begin tot aan het einde aan iets en dat is met The Division heel goed mogelijk. Zo kan je jouw personage levels omhoog brengen door missies uit te spelen en tijdens dit process krijg je nieuwe wapens en dergelijke. Maar je kunt op een gegeven moment ook je basis upgraden waardoor jij ook weer sterker wordt.
The Division

Ik heb dus hierboven al een beetje laten doorschemeren wat ik van de gameplay vond. Deze zit goed in elkaar en biedt ontzettend veel hoop voor de toekomst van deze game, spelers willen terugkomen om zichzelf te verbeteren en het spel beloont je voor elke missie die je speelt. Vroeg in het spel moet jij de keuze maken welke richting je wilt opgaan: Security, Medical of Tech. Het leuke hieraan is, is dat wanneer je de ene richting ingaat je de ander niet uitsluit. Je kunt er dus ook voor kiezen om een personage te maken die kwaliteiten heeft in alle drie de perks.

Missies

Wanneer je aan een missie wilt beginnen wordt aangeraden hier niet blind in te stappen. Op momenten is de tegenstander zowel in coöp en singleplayer enorm lastig te verslaan. Wanneer je bij het startpunt bent van een missie krijg je vervolgens de optie om hem in je eentje te spelen of met andere mensen. Een nadeel aan dit spel is wel dat je ten alle tijden online moet zijn. Dit betekent dat wanneer jij een missie offline wilt spelen dit niet mogelijk is, ook niet in wanneer je ervoor kiest om solo te spelen.

The Division missies passen zich ook nog eens flexibel aan aan het aantal spelers. Wanneer jij dus in je eentje speelt zou jij op papier het minder lastig moeten hebben dan wanneer je met meer mensen begint aan een missie.

De Dark Zone

Voor mij het pareltje van deze game is de Dark Zone, The Division’s Player vs Player-gedeelte. Hier zijn de beste beloningen te vinden maar loop je ook het meeste risico. Je kunt namelijk aangevallen worden door andere spelers én door de AI.
The Division

De zone is niet aan te raden voor mensen die geen volledige vertrouwen hebben in hun personage. Ja, de beloning is hoog maar het is echt pittig om je levend te houden. Aangeraden wordt dan ook eerst gewoon lekker een hoog niveau te halen met je personage voordat je er ook maar over denkt om dit gebied te betreden. Wanneer je het eindelijk aandurft om beloningen te gaan halen in deze zone kun je dit doen door de AI te verslaan en kistjes te zoeken. De kistjes kan je echter niet altijd openmaken, want dit hangt dan weer af van het level dat je hebt in de Dark Zone.

Toch nog even terugblikken

Wanneer we teruggaan naar het eerste moment dat het spel werd aangekondigd waren de verwachtingen enorm. De graphics zagen er zeer goed uit en dit moest een nieuwe standaard worden voor spellen. Daarna kwam het spel wat negatief in het nieuws door de graphics, maar Ubisoft heeft het toch voor elkaar gekregen een prima game af te leveren. Dit spel zet een nieuwe lat voor games die hierna uit gaan komen, omdat het gewoon zoveel weet goed te doen. Geen serverproblemen, goeie graphics en voldoende mogelijkheden. Ubisoft mag trots op zichzelf zijn op wat ze hebben afgeleverd en ik raad iedere shooter fan aan deze game echt een kans te geven. Je zult niet teleurgesteld raken.

– Graphics.
– Ontiegelijk veel content.
– Geen serverproblemen!