Review: Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of numenera

Torment: Tides of Numenera is een indirect vervolg op Planescape: Torment. Een RPG uit 1999. De game stond bekend om haar unieke en heel erg uitgebreide stroytelling en diepgang. De game vormde een soort van uitdaging in storytelling voor andere RPG games die werden ontwikkeld.

De vorige game was afkomstig uit 1999. Deze game in 2017, ruim 28 jaar later. Alhoewel het geen direct vervolg is op de game in 1999 is het wel een vervolg van de manier waarom Planescape zo populair was in zijn tijd, namelijk de rijke storytelling. Zodra je twee uurtjes in het spel zit weet je nog helemaal niks en heb het gevoel alsof je nog geen meter in het spel bent opgeschoten. Dit gevoel klopt enigszins ook.

Met bijna elk personage kan je diepgaande gesprekken voeren die leiden tot nieuwe informatie over de wereld waar je je in bevind. Alles is vers, alles is nieuwe en zelfs over jezelf weet je niet veel. Je wilt weten waar je vandaan komt, in wat voor wereld je je bevind, wat de rollen van bepaalde facties zijn en wat het doel is van de mensheid. De grote vraag van het grote verhaal wat je volgt is: Wat is de betekenis van een leven?

Deze vraag komt je misschien vaag bekend voor, want iedere keer als je aan het douchen bent verlies de controle over tijd en beland je in het universum met vragen die leiden tot nog meer vragen en voor je het weet schiet je gasrekening weer omhoog omdat je je tijdens het douchen afvraagt wat de zin van het leven is. Ben jij zo’n persoon? Dan is deze game absoluut iets voor jou.

Torment: Tides of numenera

Het verhaal

Het verhaal in Torment: Tides of Numenera is werkelijk veel te groot om ook maar over te beginnen, maar ik doe het toch omdat ik het toch wil beoordelen en enigszins een reden van beoordeling wil delen. The Witcher 3 met al zijn side-quests is heel mooi, maar niks vergeleken met deze RPG. Je voelt meteen aan het begin aan dat deze game een rit gaat worden waar je niet zomaar even in en uit zult stappen. Een tijd-vretende RPG met heel veel lore en weetjes die daar bij komen kijken. Alsof er qua verhaal 50 The Elder Scrolls games in elkaar zijn gepleurd. In elke conversaties kom je weer nieuwe vaagheden en puzzelstukjes tegen. Nieuwe namen, plaatsen, motieven, en noem maar op.

Steeds meer vragen komen in je op die je beantwoord wil hebben, maar ook steeds meer wilde ik minder praten met de mensen om me heen omdat de emmer over begon te lopen. Het is allemaal heel leuk en aardig, maar wow. De story is duidelijk het belangrijkste onderdeel van dit spel want tijdens het praten met mensen en het maken van keuzes ben je af en toe gewoon vergeten dat je een spel aan het spelen bent.

De wereld van nu

De wereld waar je nu in leeft speelt zich ver in de toekomst af waarin de wereld in een middeleeuwse staat bevind door het vervallen van ontelbare beschavingen. De meeste huidige beschavingen leven samen in kleine dorpjes en hebben weinig kennis over het verleden. De  ‘Ninth-World’ wordt het huidige tijdperk genoemd. Voorafgaand dit tijdperk zijn acht andere geweest, maar vervaagd en verdwenen door onbekenden redenen. Het enige wat is achter gelaten door deze tijdperken zijn ruïnes, vaagheden en artefacten. Deze artefacten, bekend als ‘numenera’ is het enige wat nog over is van de technologie en wetenschap van de mensheid door de jaren heen. De meeste van deze numeneras zijn kapot en kunnen onmogelijk gerepareerd worden, maar enkele werken nog steeds ondanks dat mensen er geen verstand van hebben, geloven ze dat het magische voorwerpen zijn.

Torment: Tides of numenera

The Last Castoff

In het verhaal speel je als The Last Castoff. Jij bent de eindbestemming van een geweten van een eeuwenoude man. Je hebt geleerd hoe je je lichaam kon verlaten en opnieuw geboren kon worden in een ander lichaam. Ondanks deze ‘gift’ verloor je tijdens jouw reis naar een ander lichaam alle kennis en herinneringen van je vorige lichaam. Door de acties van de Changing God, degene die deze Castoffs heeft ontworpen is er een eeuwenoud wezen ontwaakt genaamd ‘The Sorrow’. Het enige doel van The Sorrow is om de Castoffs en zijn creator te vernietigen. Het is jouw doel om jouw meester te vinden voordat The Sorrow jullie te pakken krijgt.

keuzes maken

Je merkt al heel snel dat je keuzes moet maken in de game die impact hebben op het verloop van het verhaal. Al tijdens te tutorial scheppen de keuzes die je maakt het soort personage dat je bent. Later in het verhaal zullen de keuzes er voor zorgen dat iedere playthrough heel verschillend kan verlopen. Het is daarom ook onmogelijk om alles van de game mee te krijgen in een enkele playthrough.

Torment: Tides of numenera

De game speelt als een RPG met turn-based combat waarbij je gebruik kunt maken van al je party members en zelfs de omgeving. Tijdens ieder gevecht zullen er verschillende dingen in de omgeving aanwezig zijn die je kunt gebruiken tijdens je gevecht. Ook kun je verschillende skills inzetten om gevechten een andere wending te geven. Door te praten met je vijand kan je de uitkomst van een gevecht beïnvloeden en door gebruik te maken van verschillende strategieën kan je een beetje spelen met de verschillende encounters.

Jouw personage

Het type personage dat je kiest in of na de tutorial heeft ook invloed op jouw gevechten. Er zijn drie soorten personages waar je uit kunt kiezen. Dit zijn de Nanos, Glaives en Jacks.

Nanos

De Nanos zijn de tovenaars van het huidige tijdperk. Ze hebben hun naam en reputatie te danken aan hun vaardigheden en kennis over de oude technologie. Omdat het merendeel van de bevolking deze kennis niet heeft zien zij het gewoon als magie. Nanos gebruiken numera om de de realiteit de manipuleren of om antwoorden te verkrijgen die je normaal niet zou kunnen achterhalen. In gevechten zul je voornamelijk vanaf een afstand vechten door eeuwenoude apparaten te gebruiken. Je hebt de mogelijkheid om te genezen en je teamgenoten te teleporteren.

Glaives

De Glaives zijn de elite krijgers van de Ninth World. Ze gebruiken wapens, armour en martial arts om gevechten te overwinnen en zijn veel beter met wapens en armour dan andere. Ze delen de zwaarste klappen uit en kunnen ook meer klappen incasseren dan de rest.

Jacks

Jacks specialiseren zich niet tot één ding in de Ninth World maar zijn een beetje van alles. Jacks of all trades dus. Als Jack gebruik je zowel de krachten van de Glaives als van de Nanos. Alhoewel zullen jouw attacks minder schade toebrengen dan attacks van Glaives en heb je minder “magische” krachten dan de Nanos. Jacks kunnen bijvoorbeeld mensachtige spiegelbeelden opzetten om vijanden af te leiden, maar kunnen niet zoals de Nanos illusies maken die voor hen kunnen vechten.

Zorgwekkend

Alhoewel de Ninth World een ongelofelijk mooie setting is waarbij letterlijk je eigen fantasie bepaald waar de grenzen liggen van dit universum heb ik zo mijn zorgen over deze game. Er is duidelijk ontzettend veel werk gestoken in deze game. Vooral als het aankomt op het verhaal en de omgeving zoals deze wordt beschreven in de tabletop games die al bekend zijn van de Ninth World. Echter vrees ik voor het succes van deze game en haar diepgang door de komst van vele andere top games op dit moment.

torment: tides of numenera borduurt verder op het succes en de bouwstenen van Planescape: Torment. Deze game verscheen in 1999 en zover als ik mij kan het herinneren was dit een heel ander tijdperk voor gamers en een tijdperk waarin niet om de week een nieuwe top game de wereld in werd gelanceerd. Zodra je een fijne game te pakken had liet je deze niet los voor een lange poos. Dat is tegenwoordig wel anders. Daarmee vrees ik dat vele de diepgang en de onwijs vette setting van deze game laten schieten.

Torment: Tides of numenera

Deze game verdiend een hoog cijfer alleen al door de onwijs gave setting en het verhaal. De gameplay elementen die niet perfect, maar wel leuk zijn uitgewerkt met een niet zo’n diepgaand level als het verhaal zijn acceptabel om meer mensen aan te trekken tot de Ninth World. Alhoewel deze game zeker niet voor iedereen geschikt is ben ik wel van mening dat het universum van deze game de nodige aandacht verdiend. Dit universum is de ultieme playground voor game ontwikkelaars en werkelijk alles is mogelijk in deze setting met de mindset van haar beschaving.

RPG lieghebbers met een voorliefde voor goede storylines en gave settings zullen deze game fantastisch vinden, actie liefhebbers kunnen deze game het beste links laten liggen. Twijfel je of het iets voor je is, dan raad ik je aan om wat background informatie te checken over de lore en de Ninth World.

+
 Ninth World is een ongelofelijk vet universum
+ Old-School top-down RPG