Review: Total War: Warhammer

Total War: Warhammer, de nieuwe Total War game die het iets anders aanpakt dan we gewend zijn, is sinds een paar dagen verkrijgbaar. Maar zal de game interessant genoeg zijn voor nieuwkomers in de serie? Lees hier de review van een complete Total War en Warhammer noob, en kom er achter of deze game geschikt is voor jou!

Zoals ik al zei.. Ik ben een totale noob in Warhammer en Total War, van beide franchises heb ik nog nooit één game met een vinger aangeraakt. Dus gooi me aub niet dood als ik ergens de mist in ga! Laten we dan maar snel beginnen, want ik werd meteen al voor een lastige keuze gezet nadat ik 5 minuten in het spel zat.

Facties

Ja, een faction kiezen dus.. Het is misschien iets minder lastig dan een naam kiezen in een MMO, maar het is nog steeds vrij lastig. De factions zien er namelijk niet alleen verschillend uit, maar spelen anders, hebben verschillende units, verschillende Victory Objectives, verschillende speelstijlen en natuurlijk een eigen moeilijkheidsgraad. Om een voorbeeld te geven van de diepgang die alleen al is af te lezen in het schermpje waar Select Faction staat:

• The Empire, oftewel, de mensen kunnen alleen maar territorium overnemen van de Vampire Counts of andere Human facties, behalve Norsca.
  • Dwarfs kunnen daarentegen alleen maar territorium overnemen van Greenskins of andere Dwarf facties. Dwergen kunnen ook ondergrondse tunnels gebruiken om ontoegankelijk terrein bovengronds te vermeiden, of om vijandelijke legers te ontwijken.
  • Als Vampire Counts kan je vijandelijk territorium corrupt maken zodat er problemen vormen in de publieke orde.

Zo heeft iedere factie meerdere zogenoemde Faction Mechanics waar jij tijdens het spelen rekening mee moet houden.

Review Warhammer Total War

Zo ziet het Faction Selection schermpje uit, met een filmpje, beschrijving, mechanieken, speciale units, en speelstijl + moeilijkheidsgraad.

Overweldigend

Voor iemand die nog nooit een Total War game heeft gespeeld was deze game heel erg overweldigend. Ik werd na mijn eerste gevecht, waarin je kort krijgt uitgelegd hoe je je units moet bewegen en hoe je moet aanvallen, in een map gegooid. Hierin kreeg je je eigen settlement te zien, die van andere, alle buildings die je kunt maken die bonussen mee geven, skill trees van je Lords, technology tree van jouw beschaving en ga zo maar door. Door de bomen kon ik het bos niet meer zien, maar langzaam kreeg ik in de gaten hoe ik te werk moest gaan.

Helaas kwam ik hier veel te laat achter, want mijn enige Lord met zijn leger was aan de andere kant van het continent toen er een raiding party van de Greenskins besloot mijn settlement aan te vallen. Uiteindelijk heeft deze raiding party mijn settlement overgenomen en zich uitgebreid waardoor ik helemaal werd afgeslacht door wat is begonnen als een simpele raiding party.

Ik heb nog wel voor de dwergen gekozen omdat mij is verteld dat deze het makkelijkste zijn om mee te beginnen.

Whammer

Diepgang

diepgang is een understatement als we het hebben over deze Total War game, alhoewel ik geen enkele kennis heb over de vorige games in deze franchise, denk ik toch dat dit een van de meest tactische games ooit is. Alles wat je doet heeft hoe dan ook een consequentie. Je moet beurten van te voren al beslissen wat jij gaat doen om het gewenste resultaat in beurt 50 te behalen bijvoorbeeld. De keuze van jouw units zijn zeer belangrijk. Archers zijn namelijk handig om langzame units van veraf al flink te beschadigen. Terwijl je bij een bepaalde Lord misschien wilt kiezen voor een over vertegenwoordiging in melee units, omdat de Lord een bonus heeft waardoor deze units 10% meer schade doen. Maar hoe goed jouw verdedigingslinie dan ook wel mag zien, als de vijand vliegende units heeft, moet je een trucje achter de hand hebben om deze weer te slim af te zijn.

Al met al is dit een game die afhangt van de juiste en doordachte keuzes te maken die bijna elke minuut wel voorkomen. Je zou jezelf nog net niet bekronen tot generaal na het uitspelen van een campaign.

Warhammer

Na het bekijken van de eerste cutscenes was ik niet zo heel erg onder de indruk van de visuals in de game, maar dat is natuurlijk niet waar het om gaat. Zodra jij een gevecht instapt en inzoomt op de daadwerkelijke slagvelden zie je hoe mooi de game daadwerkelijk is. De twee vijandelijke units beuken letterlijk op elkaar in en gebruiken verschillende moves om elkaar af te slachten. Vaak ben je gewend van dit soort games dat de gevechten er slap en oninteressant uit zien omdat de focus niet ligt op de brute looks van de game, maar dat is bij Total War: Warhammer, totaal niet het geval!

Je zult zien dat de gigantische wezens in de game totaal door de kleine units heen walsen en zelfs de achtergrond van de slagvelden zijn prachtig gevormd. Bekijk hier beneden een video waarin dit voorbeeld prachtig getoond wordt:

Spelen hoe je wilt

Total War: Warhammer heeft totaal geen ‘correcte’ playstyle. Vind je alles behalve het daadwerkelijke slagveld interessant, en ben je meer van het plannen en organiseren? Dan kun je bij een hele hoop gevechten Auto resolve aanklikken als je ervan overtuigd bent dat je gaat winnen. Hierdoor wordt het gevecht voor jou gevoerd en krijg je direct de uitslag. De kans dat je het gevecht wint als je het zelf doet is, en blijft natuurlijk altijd groter.

Total War: Warhammer is een technisch prachtig in elkaar stekende tactische game die helaas voor nieuwkomers niet heel erg toegankelijk is naar mijn ervaring. Maar als dit jou soort games zijn, of je zelfs eerdere Total War games hebt gespeeld, dan beloof ik je dat dit geen miskoop zal zijn. De gevechten zien er werkelijk bruut uit, de omgeving is prachtig. Nauwelijks heb ik een game gezien met een diepgang van dit kaliber en het spel weet je te betrekken bij de oorlog als geen ander. De geluiden, de kreten van de soldaten, de muziek, en de adembenemende gevechten maken dit een van de beste en mooiste RTS games op de markt. Je zou bijna zeggen dat Total War en Warhammer een voorbestemde combinatie is.

+ Geweldige visuals in het slagveld
+ Diepgang in diepgang
+ Een voorbestemde combinatie van franchises