Review: Uncharted 4: A Thief’s End

uncharted 4

Uncharted, een van mijn meest favoriete game series aller tijden, is klaar met het verhaal van de schattenjager Nathan Drake na het uitbrengen van het vierde deel waarin Nathan Drake de hoofdrol speelt. Wij hebben het laatste deel eventjes gespeeld, en dit vinden wij van Uncharted 4.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen… Dit is werkelijk de mooiste Uncharted game die ooit gemaakt is, en daarmee is dit een perfecte afsluiter voor het verhaal van Nathan Drake, de man, waarvan we voor het verhaal van A Thief’s End nog niet zo veel over wisten. Daar komt in dit deel van de serie verandering in en alle vragen die er op zijn gedoken tijdens het spelen van de vorige games worden hierin zo goed als beantwoord.

De manier van spelen is niet gek veel veranderd in A Thief’s End. Nog steeds is het de bedoeling om te klimmen en te klauteren, jouw vijanden vanaf een dekking af te schieten met een select aantal wapens tot je beschikking en alweer ben je op zoek naar een verborgen schat die net als in de vorige delen beter zit verstopt dan verwacht.

Nate de slingeraap

Het mooie in Uncharted 4 is dat de game minder ‘op rails’ aanvoelt. En ik zeg, aanvoelt. Want zoals de vorige delen is het nog steeds een game die op rails loopt, maar in tegenstelling tot de vorige Uncharted games kun je nu op verschillende manieren van plek A naar Plek B komen. Het zijn geen grote verschillen, maar het is net het verschil wat de game iets dynamischer doet lijken. Hier heb ik het bijvoorbeeld over het beklimmen van een rots. Je kunt rechtsom omhoog, maar nu ook linksom, in tegenstelling tot de vorige games waar er duidelijk maar één weg te beklimmen was.

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe features toegevoegd aan de game die het vele klimwerk afwisselen door het slingeren aan een touw (je draagt een soort van grijphaak bij je) en het glijden van een gladde berg, waarin je op tijd moet springen voordat je te pletter valt.

Slimme AI

Een andere aangename, maar dan ook zeer aangename vooruitgang in Uncharted 4 is de AI. In de vorige games waren ze heel irritant, wisten meteen waar je zat en je kon ze nooit te slim af zijn op wat voor manier dan ook. Daar komt verandering in, gezien je nu kunt sluipen en al je vijanden via een sluipaanval kunt vermoorden zonder één keer gezien te worden. Ook kun je iedereen met explosieven opblazen terwijl ze geen idee hebben waar je uit hangt. Zodra je begint te schieten hebben ze je echter meteen door en zijn alle vizieren op jou gericht. Maar ook dan is er goed nieuws: sprint weg en ga schuilen tussen het hoge gras en ze zullen je weer kwijt zijn.

Een onderdeel van de game waar geen discussie over mogelijk is, want de game ziet er werkelijk prachtig uit! Elk grassprietje, elk haartje, iedere bergtop in de verte ziet er fantastisch uit. De animaties zijn zeer mooi en de kwaliteit van de gameplay is amper te onderscheiden van de cutscenes. Daarnaast kun je met de foto modus, die ook al aanwezig was in de Nathan Drake Collection, alles mooi vastleggen vanuit verschillende perspectieven en filters.

Uncharted 4

Uncharted omgeving

Story

Voor het eerst heeft Uncharted een verhaal die bestaat uit meer dan het zoeken en het vinden van een verloren schat. In dit verhaal is het allemaal wat persoonlijker en doet Nate het niet echt voor de schat, maar om een reden die voor hem belangrijker is dan fortuin. Maar net zoals in de vorige delen blijf je maar benieuwd naar wat er achter de volgende gesloten deur zit, waar de volgende aanwijzing naar toe leidt en wat de uiteindelijke schat nu precies is.

Nate is klaar met het schat zoeken en heeft nu met zijn vrouw Elene Fischer een huisje ergens in New Orleans. Samen spelen ze Crash Bandicoot op de Playstation 1 en houden wedstrijdjes wie het beste is in het spelletje. Op zolder bewaart Nate al zijn buit van de afgelopen drie Uncharted games en zo vormt de zolder een beetje een snelle terugblik op de vorige games. Maar de poging op het simpele “normale” leventje houdt spontaan op met bestaan, als Nate’s oudere broer na 15 jaar “dood” te zijn op eens weer opduikt. Sam Drake, de broer van Nate vertelt hem dat hij in de problemen zit en Nate’s hulp nodig heeft om het op te lossen… De oplossing is simpel: nog één laatste keer.

Sam en Nate

Characters

Net zoals in de vorige delen zijn de characters in Uncharted 4 levensecht en heb je bijna het gevoel alsof je in de huid van de personages kruipt. De emoties, de acties… Het is allemaal van de partij en zo goed als perfect uitgevoerd. Je kan de liefde tussen Nate en Elena proeven. De vriendschap tussen Sullivan en Nate is duidelijk aanwezig, en de broederlijke band tussen de broers straalt van hun gezichten af.

Je merkt het wanneer Nate zich niet lekker voelt en je ziet het in de manier waarop Nate naar Elena kijkt. Je ziet hoe diep de liefde en dankbaarheid zit. De gevoelens die je naar je hoofd krijgt geslingerd tijdens het spelen van Uncharted 4 zijn bijna niet te beschrijven en je zal de game zelf moeten spelen om er achter te komen wat er allemaal door je heen gaat, en vervolgens nog steeds met een open mond naar het beeldscherm turen.

Uncharted 4 is een meesterwerk die in woorden bijna niet uit te drukken is. Alle bovengenoemde elementen zijn prachtig op zich, maar samengevoegd in één geheel betiteld als Uncharted 4: A Thief’s End, zorgt de game voor een ervaring die jou op je puntje van je stoel zet tijdens je gehele playthrough. De wereld vol met verassingen om je heen, de unieke en prachtige characters, de gameplay die bomvol met actie zit, de humor en de verwijzingen zorgen voor een prachtig resultaat.

Na een heleboel uur gestopt in de singleplayer, die het geld al waard is, heb je ook nog eens toegang tot de multiplayer, die vreemd genoeg veel leuker is dan het lijkt. Deze multiplayer mode is te vergelijken met de multiplayer in de eerdere Uncharted games, maar met veel meer customisations hier en daar.

+ Dynamischer dan vorige delen
+ Eindelijk een eerlijke AI
+ Prachtige graphics