Review: Uncharted: Drake’s Fortune Remastered

Uncharted: NDC

Uncharted. Deze geweldige serie is één van de zoveel PlayStation exclusives, samen met Killzone en God of War zijn dit toch wel de pareltjes van de Sony PlayStation. Als snoepje voordat Uncharted 4 het licht laat zien heeft Naughty Dog alle drie voorgaande delen geremasterd voor de PlayStation 4! Ik zal iedere week vanaf vandaag één deel gaan reviewen!

Natuurlijk heb ik als trouwe PlayStation fanboy alle voorgaande delen al meerdere keren uitgespeeld, dat neemt natuurlijk niet weg dat ik dit met alle plezier van de wereld graag nog een keer zou gaan doen.

Het eerste mooie wat mij opviel toen ik de disc in de PlayStation stopte was dat ik een taal kon kiezen, dit was bij voorgaande delen nooit mogelijk. De stemmen in de game waren altijd in het Nederlands omdat mijn PlayStation simpelweg Nederlandse instellingen had. Gelukkig kon ik nu Engels selecteren, persoonlijk vind ik het namelijk heel erg irritant om iedere keer een Nederlandstalige Nathan Drake slechte grappen te horen maken

De sfeer had me meteen te pakken toen ik het spel had opgestart en de muziek in het hoofdmenu begon te spelen, ik heb maar liefst vijf minuten gespendeerd in het hoofdmenu omdat ik geen afscheid wilde nemen van de prachtige soundtrack. Zoals jullie weten bevat deze Uncharted collection alle drie voorgaande delen, bestaande uit: Uncharted: Drake’s Fortune, Uncharted 2: Among Thieves en Uncharted 3: Drake’s deception. Om te beginnen start ik natuurlijk bij het eerste deel.

Drake’s Fortune

Na het selecteren van Uncharted: Drake’s Fortune in het hoofdmenu kwam ik terecht in een soort gelijk hoofdmenu als dat het eerste deel van Uncharted destijds had op de PlayStation 3. Alweer begon hier een welbekende soundtrack te spelen en kon ik het niet laten om weer een aantal minuten stil te zitten en te genieten van deze prachtige muziek.

Drakes Fortune

Ik kon het niet laten om Crushing te kiezen. Deze moeilijkheidsgraad is echt heel pittig, maar wel heel uitdagend, dan te bedenken dat ze speciaal voor de collection een niveau erbovenop hebben gegooid die je alleen kan spelen als je de game hebt uitgespeeld op Crushing! Deze nieuwe, moeilijkste mode zal ik zeker eens gaan uitproberen, eerst maar eens proberen om dit deel op Crushing uit te spelen.

De game begon meteen goed, mijn schat had ik namelijk al gevonden. Ik weet niet hoe het met jou zit, Nate. Maar als ik die Elena Fisher zie heb ik geen schatkaart meer nodig. De besturing voelde direct aan als gewend, ik had geen enkele moeite met het besturen van mijn character. Het enige probleem waar ik vaker tegenaan liep was dat ik missprong door de fixed camera angles waardoor ik mijn pijnlijke dood tegemoet ging, dit was in de voorgaande delen ook al zo. Ik hoopte stiekem dat dit in de collection opgelost was omdat ze de camera modes erin hebben gebracht, wat trouwens heel erg grappig is. Wanneer je voor het eerst de camera modus gebruikt zul je namelijk een trofee verdienen: “Kiekjes maken voor Elena”.

trofee UTNDC

In het begin van het verhaal zal je Sir Francis Drake’s dagboek, die verborgen ligt in een grafkist gaan opvissen op de bodem van de oceaan. Elena Fisher, een journalist is hierbij aanwezig om er een documentaire over te maken. In dit dagboek wordt verteld over El Dorado, de legendarische stad van goud waar Sir Francis Drake naar op zoek was. Sir Francis Drake had in het verleden zijn dood in scene gezet zodat hij zonder dat hij gestoord zou worden kon gaan zoeken naar de schat. Door de aanwijzingen te volgen in het dagboek, en de aanwijzingen van verschillende plekken op het eiland zal jij op zoek gaan naar “El Dorado”. Natuurlijk gaat dit niet zo gemakkelijk. Een paar vervelende mensen hebben namelijk ook gehoord van de schat en zullen er alles aan doen om jou uit de weg te ruimen en om eerder de schat te pakken te krijgen dan jij. Al spelend raak je steeds meer benieuwd naar deze schat omdat hij echt verdomd goed verstopt is. Al zoekend neemt het spel je mee door de schitterende gebieden die er in dit spel aanwezig zijn.

Ruïne bij kerk

Uncharted staat natuurlijk bekend om de de prachtige visuals, de serie haalde alles uit de kast om te laten zien wat de PlayStation 3 te bieden had, zelfs nu op de PlayStation 4 ziet deze game uit 2007 er nog steeds heel erg mooi uit. Natuurlijk is deze wel opgepoetst. Wat wel jammer is dat je tijdens het spelen heel goed kunt zien waar het speelveld ophoudt door bijvoorbeeld een heel erg dicht begroeide boomlijn, achter deze boomlijn ziet het grafisch ook wat minder uit waardoor ik een beetje een PlayStation 2 gevoel krijg, waar alle levels er ongeveer zo uitzagen. Nu is deze game afkomstig uit een vroeg stadium van de PlayStation 3, dus dat zal het wel verklaren. Hieronder zie je een beetje wat ik bedoel.

einde level

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de game er prachtig uitziet, bekijk hier maar eens hoe mooi een opgepoetste game uit 2007 er op de PlayStation 4 uitziet!

Mooi uitzicht hier

Wat ik wel heel erg frustrerend vind is dat de AI in “Crushing difficulty” echt heel vervelend is, ze staan met een stuk of acht men op je te schieten van een afstandje. Als je drie keer word geraakt ben je dood. Langzaam komt er telkens één naar je toe gelopen terwijl je nog door de andere zeven vijanden beschoten wordt, en er hier en daar nog wat granaten jouw kant op komen vliegen. Vaak moet je in deze vechten gewoon geluk hebben dat ze misschieten omdat jij die man die naar je toe komt lopen snel moet neerhalen. Je kan vaker niet meer dan één kogel lossen als je uit cover komt omdat je anders overhoop wordt geschoten.

Buiten deze kleine puntjes die niet altijd even leuk zijn blijft het toch een fantastisch spel met supermooie visuals, prachtige omgevingen en grappige en mooie cutscenes. Zoals deze hierboven, hilarisch!

Nate, Elene en Sully

Conclusie:

Eerlijk gezegd was ik de inhoud van bijna de hele game na acht jaar vergeten, wat natuurlijk ook wel positief is zodat de ervaring die ik had “nieuw” was. Ik herkende veel plaatsen terug natuurlijk, maar het grootste deel kon ik me niet meer herinneren. Wat ik zo mooi vind aan Uncharted is dat ondanks hoe simpel de game ook mag zijn, dit één van de weinige singleplayer games is waar ik plezier in heb en verder wil komen ongeacht hoe vaak ik dood ga (geloof me, dat was heel vaak). Ik wilde zo graag weten wat de schat precies was en waar die verborgen lag. Daarnaast zijn de characters heel erg mooi gemaakt en verzonnen, je kan de onderlinge banden tussen de personages bijna ruiken! Je merkt meteen dat er een soort van vonk is tussen Nate en Elena, welke zich heel langzaam verder ontwikkeld terwijl je verder komt in het verhaal. Helaas moest Sully op het einde hun “happy moment” even verpesten. Jammer!

Heb jij een PlayStation 4, maar nog nooit een Uncharted game gespeeld, dan is deze collection een grote aanrader!

+ Prachtige visuals en omgeving
+ Geweldige personages