Review: Uncharted: The Lost Legacy

The Lost Legacy

Uncharted, een van de meest meeslepende en onwijs schitterende franchises van de Playstation. Het zou toch dood zonde zijn als Naughty Dog had besloten om er voor goed mee te stoppen nadat we omver werden geblazen door Uncharted 4? Gelukkig duurde het niet lang voordat Naughty Dog besloot om Chloe Frazer opnieuw op de kaart te zetten in haar eigen Uncharted game.

Nathan Drake’s verhaal eindigde in Uncharted 4: A Thief’s End, maar Uncharted blijft overeind staan en gaat niet vergeten en verloren zoals alle eeuwenoude steden die we ontdekken in de franchise. In tegendeel! Uncharted verschijnt opnieuw met Chloe Frazer en Nadine Ross in de hoofdrol. Chloe Frazer kennen we allemaal al van Uncharted 2. Hier heeft ze een tijdje met Nathan Drake mee gewandeld door het verhaal. Nadine Ross zagen we aan de kant van Shoreline in Uncharted 4. Zij wilde niets liever dan Nate ten onder zien gaan. Het ontdekken hoe de band zou zijn tussen Chloe en Nadine was dan ook één van de dingen waar ik erg naar uit keek in The Lost Legacy, en wat is het onwijs goed gedaan!

The Lost Legacy

Chloe en Nadine

Met Nathan Drake in de vut is het tijd om een frisse wind door de franchise heen te laten blazen. De terugkeer van Chloe is dan ook zeer aangenaam. Omdat we haar al een beetje kennen van Uncharted 2 zijn we nu nieuwsgieriger dan ooit naar het verhaal van Chloe. Uncharted is altijd al een franchise geweest waarin de banden tussen de personages zeer belangrijk zijn. De games zijn ontzettend meeslepend door de personages en hun onderlinge banden en verhaallijnen.

Dit is met Chloe en Nadine niet anders. De twee zijn erg verschillend en hebben zo hun eigen meningen en motivatie om achter de Tusk van Ganesh te gaan. We krijgen eindelijk te weten waarom Chloe zo graag de schat wilt vinden en wat er met Nadine is gebeurd nadat Shoreline op zijn gat lag. Alhoewel Nathan Drake niet aanwezig is in The Lost Legacy, is hij geregeld het gespreksonderwerp in de conversaties tussen Chloe en Nadine. Tijdens hun gesprekken merk je ook dat niet alleen Nate stomme grapjes uit kan halen, alhoewel de humor van de twee dames toch iets anders is dan die van Drake.

Uncharted The Lost Legacy

Aangename richting

Uncharted is door de jaren heen eigenlijk altijd wel een beetje hetzelfde gebleven. Kleine verbeteringen, nieuwe features en deel na deel schitterende uitzichten. In The Lost Legacy lijken ze een beetje te experimenteren met nieuwe snufjes. De wereld waarin je speelt is een stuk groter dan in voorgaande delen. De game voelt minder lineair aan, ook al is de game nog steeds heel erg lineair. Er zijn grote open terreinen toegevoegd die je in je eigen volgorde mag gaan ontdekken op je eigen tempo.

Hetzelfde is toegepast op de terreinen waar je tegen vijanden moet vechten. Je kunt zelf een beetje bepalen vanuit welke richting je wilt aanvallen en met de toevoeging van een pistool met demper is het ein-de-lijk mogelijk om silenced kills te maken met een pistool, zonder dat alle vijanden meteen weten waar je uithangt. Via deze manier is het mogelijk om encounters op verschillende manieren aan te pakken. Er liggen kratten verstopt tussen vijandelijke troepen waar je zo’n silenced pistol kunt vinden. Je zou dus eerst even langs moeten sluipen voordat je je splinter cell skills kunt benutten.

The Lost Legacy

De invulling van de game is daarnaast ook zeer vermakelijk en ontzettend afwisselend in tegenstelling tot voorgaande delen waarbij je van shootout naar shootout ging binnen korte tijden. In The Lost Legacy zul je voornamelijk bezig zijn met ontdekken en genieten van uitzichten, maar de game heeft een aantal erg interessante puzzels. Het begint allemaal vrij simpel, maar puzzel na puzzel worden ze iets lastiger. De puzzels passen prima in de setting van de game waar de afbeeldingen in de puzzels zijn gebaseerd op oude goden of bekende legendes. De encounters met vijanden zijn erg beperkt gebleven in The Lost Legacy. Je zult minder snel te maken hebben met kleine groepjes bemoeials, maar zult een paar keer flink getest worden door shootouts op grote open terreinen met obstakels.

Uncharted The Lost Legacy

Kort maar krachtig

Uncharted: The Lost Legacy is in speelduur een stuk korter dan we gewend zijn van Uncharted. Binnen 10 uurtjes ben je door de game heen (als je je de tijd neemt), maar dit zorgt er niet voor dat de game minder leuk is dan voorgaande delen. Alhoewel het erg lastig lijkt om Uncharted 4 te overmeesteren weet The Lost Legacy een uitstekend vervolg te zijn in de franchise. De game speelt en ziet er ongeveer hetzelfde uit als deel 4, maar de kleine aanpassingen en verbeteringen zorgen voor een aangename ervaring tijdens je gehele playthrough. In deze paar uurtjes ga je ontzettend veel zien van de jungles in India en leer je een hele hoop bij over Chloe en Nadine. Het meest verbazingwekkende hiervan is dat het verhaal en de ervaring niet versneld aanvoelen dan andere delen. De cutscenes en conversaties tussen de twee blijven interessant door het gebruik van humor en interessante weetjes over de plek waar ze zich bevinden.

Dankzij de korte duur van deze game is het Naughty Dog erg goed gelukt om de afwisseling intact te houden. Je bent niet meer constant bezig met klimmen, schieten, puzzelen, of zoeken waar je heen moet. Alle gameplay elementen worden zodanig gemixt dat wanneer je denkt dat het klimmen je begint te vervelen je al aan de slag mag gaan met iets anders. Niet dat alle voorgaande delen slecht waren door de langdurigheid van eenzelfde activiteit, maar voor de verandering voelt het ontzettend goed om deze game te spelen met zoveel afwisseling.

The Lost Legacy

Ondanks het vertrek van Nathan Drake is The Lost Legacy een “Must Have” voor jouw Playstation 4. De game heeft alle elementen uit voorgaande Uncharted delen bijna geperfectioneerd en toegepast in een bredere iets vrije wereld. De gloednieuwe bespeelbare characters voor een zeer frisse ervaring en voegen meer perspectieven toe aan de franchise. De onderlinge banden zijn opnieuw steengoed uitgevoerd. Persoonlijk had de game iets langer gemogen. Het voelt een beetje vreemd om na Uncharted 4 zo snel klaar te zijn met de nieuwe Uncharted game.

The Lost Legacy leek in het begin een beetje een DLC te zijn van Uncharted 4 waarin ze een beetje de updated gameplay mechanics willen testen in een bredere omgeving, maar al snel kom je er achter dat The Lost Legacy een uitstekende standalone game is. Het verhaal en de verbluffende beelden en locaties zijn van hetzelfde kaliber als Uncharted 4, maar dan wat korter.

+
 Verfrissend
+ Opnieuw top-classe acteerwerk