Review: Until Dawn Rush of Blood

Until Dawn Rush of Blood

Speciaal voor de release van de Playstation VR heeft Supermassive Games de game Until Dawn opnieuw uitgebracht in een rollercoaster variant. Met geen schone onderbroeken meer in de kast hebben we griezeligste achtbaan ooit overleeft.

Mijn verwachtingen van Until Dawn Rush of Blood waren vrij hoog. Waarom? Until Dawn was een fantastisch mooie en gruwelijke game. Nog nooit heeft een horror game mij zo op het puntje van mijn stoel weten te houden en ik hoopte dat dit bij de Rush of Blood niet anders zou zijn.

Achtbaan des doods

De game begint vrij rustig met een introductie van de circus meester, vlak nadat een gek beest je laat schrikken in de intro van de game. Je zit in een soort karretje op rails en je rijdt relaxt achter de circusmeester aan. Je schiet op wat doelwitten zoals schijven, dozen en eendjes om punten te scoren. Vervolgens kom je een aantal balken op ooghoogte tegemoet. Deze moet je ontwijken door met je hoofd te bewegen, want in de balken zit een gat in de vorm van een hoofd. Het dalen wordt ingezet en even krijg je het gevoel alsof je echt in een achtbaan zit. Voor de ultieme ervaring raden we aan een vriend of vriendin voor je neus te zetten die op zulke momenten een ventilator aanzet voor nog meer realisme.

Rush of Blood kiekeboe

kiekeboe

Spookhuis!

Vreemd genoeg is de circus meester nu verdwenen. Hij heeft een andere afslag genomen en nu ben je hem kwijt. Gelukkig voor hem, maar pech voor jou zit hij wel op de goede rails. Jij niet. Een vreemd meisje dat je doet denken aan bijna iedere horrorfilm ooit gemaakt verschijnt in je vizier en verdwijnt ook weer plotseling. Het is griezelen geblazen! Je bevindt je namelijk in een huis dat sprekend lijkt op het huis uit Until Dawn.

Er komen vreemde clowns op je afgestormd en meerdere malen zal je je helemaal te pletter schrikken. Zelfs terwijl je weet dat er een schrikmoment aan zit te komen. Je zal steeds verder komen in de achtbaan en je zult meerdere dingen herkennen uit de originele Until Dawn game als je die hebt gespeeld. Als je die niet hebt gespeeld maakt dat ook geen hol uit. Het enige verband dat de twee games met elkaar hebben is dat ze de omgeving en characters gebruiken uit Until Dawn.

Rush of Blood

Virtual Rollercoaster

Soms heb je even het gevoel alsof je echt in een achtbaan of spookhuis zit. Een beetje het idee van de Ratatouille achtbaan uit het Disney Movie-Park ,heeft deze game. In die achtbaan zit je namelijk in een bakje en kom je langs allemaal scenes uit de film waarbij je met een slagroomspuiter als pistool op allemaal dingen kunt schieten terwijl je in de attractie zit. Deze game doet precies hetzelfde, alleen dan virtueel en met enge wezens die je helaas wel af maken als je ze niet kapot schiet.

Zoals al vermeld in de Playstation VR review zijn de games minder mooi dan op andere VR headsets. Gelukkig is dit wederom niet storend in Rush of Blood want net als bij RIGS word je diep in je rol gezogen en lijkt alles levensecht ook al ziet het er niet heel erg realistisch uit. De foto’s en video’s die je zo kunt bekijken zijn geen goede weerspiegeling van de game zelf. Zodra je de headset op hebt wordt dat de nieuwe realiteit. Door de complete afzondering van de buitenwereld lijkt het alsof wegkijken dit keer geen effect heeft, want je zit immers zelf in dat karretje.

Meerdere malen heb je het gevoel dat je uit het karretje wilt stappen, maar ook weer niet. De game is griezelig en grijpt je soms bij je keel als je even niet op je hoede bent. Toch blijf je verder spelen, want de ervaring is gewoon veel te cool om te laten schieten (pun intended).

Rush of Blood verpleegster

Net als RIGS is Until Dawn Rush of Blood een Playstation VR game die behoort tot de Must Haves van de collectie. De game is erg meeslepend, trekt je meteen in het spel en zal je een horror beleving geven zoals je nog niet eerder hebt meegemaakt. De enige nadelen zijn dat je voor deze game eigenlijk de Move controllers moet gebruiken. Een gewone controller werkt ook wel, maar dan heb je altijd de twee wapens naast elkaar waardoor je niet rechts en links van je kunt schieten terwijl dit wel vaak erg handig is. Het andere nadeel is dat de game erg kort is. De prijs van deze game is daarentegen wel goedkoper dan de meeste andere VR games.

+ Fantastische VR ervaring
+ Next-level griezelen
+ Until Dawn