16 april 2024

Review: Valkyria Chronicles 4 – Oorlog is een kunst

Het is alweer tien jaar geleden sinds wij een console vervolg hebben gekregen van Valkyria Chronicles. Nadat de game is uitgebracht op de Ps3 in 2008 is Valkyria Chronicles overgegaan naar de Playstation Portable. Dit was in 2008 een slimme zet omdat handheld gaming de nieuwe hype van het moment was. Nu komt het nieuwste deel eindelijk terug in de vorm van Valkyria Chronicles 4. De rpg neemt ons terug naar het conflict tussen de Atlantic Federation en de Imperial Alliance op het Europese continent. In deze 2e wereld oorlog achtige setting keert de reeks terug in stijl en hoe.

Valkyria Chronicles 4 speelt zich af in dezelfde periode als de eerste en derde games, maar wees gerust, indien je deze games niet gespeeld hebt is het geen probleem. Er wordt slechts terug gerefereerd naar de andere uitgaves, het verhaal is dus in dit geval apart, het instromen naar deze wereld zal slechts een beter beeld hebben van de totale wereld en wat er in andere gebieden afspeelt.
Verhaal en Graphics
Valkyria Chronicles speelt zich af in het jaar 1935 in een alternatieve wereld waar Europa geteisterd wordt door oorlog. De Atlantic Federation in het westen vecht tegen de Imperial Alliance in het oosten. Er is in het verleden een nieuwe grondstof genaamd ‘Ragnite’ ontdekt, Ragnite kan gebruikt worden voor veel verschillende destructieve of medische doeleinden. Om meer van de Ragnite in bezit te krijgen heeft de Imperial Alliance de invasie gestart op andere landen. Dit conflict was ook het achtergrondverhaal van de andere titels, maar in deze uitgave wordt hier specifiek op gericht.

Het verhaal neemt je mee op een reis van liefde en verlies met diepgaande en meeslepende personages, zoals de leider Claude, die enigszins terughoudend is en zelfs behoedzaam rondom de altijd gestoorde Raz. Het is dan ook onvermijdelijk dat je verliefd wordt op de personages die je ontmoet en op de verhalen die je hoort. Dit wordt in een manga-stijl vertelt, wat voor fans van het origineel als een welkome terugkeer moet aanvoelen. Je geeft om de helden en houdt van elk door hun eigenaardigheden Deze nieuwelingen in de reeks krijgen ook de nodige aandacht tijdens de tussenfilmpjes en eigen zijverhalen. Er is dan ook een enorme en diverse cast aan personages in Valkyria Chronicles 4.
Visueel zien deze tussenfilmpjes er situationeel uit; het lijkt bijna handgetekend. Het is verbluffend en een fantastische manier om zo een emotioneel verhaal te vertellen. Deze visuele kwaliteit is ook terug te vinden in het belangrijkste gameplay-gedeeltes van Valkyria Chronicles 4.
Gameplay en muziek
Valkyria Chronicles is een jrpg die kenmerken heeft van een shooter en turn-based strategie. Dit alles wordt gezien vanuit een ’third-person’ perspectief, waarbij ook ‘real-time’ elementen om de hoek komen kijken. Dit klinkt natuurlijk als veel concepten die niet bij elkaar passen nou, wel dus.
Om voortgang te boeken speel je cutscenes en missies in soort van “bookmode” een modus waarin je zelf je voortgang bepaald. Missies zelf kunnen twintig minuten tot soms wel een uur in beslag nemen. In het begin zijn deze vrij eenvoudig en bevatten ze ’tutorial’-elementen, maar het duurt niet lang voordat ieder foutje dat je maakt meedogenloos wordt afgestraft. Voordat je er als een kip zonder kop inspringt moet je echter nadenken over tegenaanvallen en de zetten van de tegenstander. Je bestuurt je troepen vanuit third-person en, met een beperkt aantal actiepunten en schoten, beweeg je naar je nieuwe positie. Kom je in het zicht van enkele troepen, dan kunnen deze op je schieten. Je kunt jouw soldaten ook vaker dan een keer per beurt gebruiken, maar wel met een handicap.

Bookmode biedt ook de optie om naar je hoofdkwartier te gaan. Hier kan jij je squad upgraden,in plaats van het upgraden van individuele personages kun je het type personage upgraden. Dit betekent dat je bij het selecteren van je squad voor een gevecht iedereen kunt kiezen. In tegenstelling tot veel andere rpg’s worden hierdoor personages met een laag level niet verwaarloosd of genegeerd.
Personages zijn niet het enige wat verbeterd is in je hoofdkwartier. In het Research & Development-gedeelte kun je ook wapens en voertuigen upgraden, evenals nieuwe commando’s leren die je kunt gebruiken tijdens gevechten om je squad een boost te geven: bijvoorbeeld het verbeteren van hun precisie.
Je squadgenoten hebben ook vrienden waarmee ze graag zij aan zij vechten. Dit kan bovendien zorgen voor een combo. Zoals je ondertussen waarschijnlijk al begrijpt is dit een echte verhalende tactische ervaring waar we dol op zijn. Wees echter gewaarschuwd: als je personage doodgaat op het slagveld, verlies je deze voor altijd in Valkyria Chronicles 4. Dat betekent dat deze niet meer in tussenfilmpjes verschijnt of ergens anders, en daardoor kan het best emotioneel worden.

Valkyria Chronicles 4 is een verbluffende en meeslepende ervaring, eentje die je vele uren achterelkaar laat spelen. Het biedt enorm veel uitdaging, geeft je een verhaal om over na te denken en is de tijd die het vraagt meer dan waard. We hebben enorm genoten van onze gevechten tegen The Empire en het maakt de verwachting, die wij als fans van de franchise hadden, zeker waard.

• 8.5/10
    Verhaal - 8.5/10
  • 8/10