Review: Watch Dogs 2

Watch Dogs 2

Niemand heeft er naar gevraagd, maar toch werd de game aangekondigd: Watch Dogs 2. Tegen de verwachting van iedereen in leek de game erg veel belovend. Gelukkig voor de fans wordt deze verwachting ook waar gemaakt! Watch Dogs 2 is een perfect goedmakertje voor de knoeiboel die ze er in Chicago van hebben gemaakt.

Laten we even terugblikken naar de aankondiging van de game. Deze zag er prachtig uit en een stemmetje op mijn schouder was zachtjes aan het fluisteren: “Downgrade!” Een aantal maanden later belandt de game in de digitale brievenbus en na het opstarten van de game blijft dat vreemde stemmetje op mijn schouder erg stil. Watch Dogs 2 ziet er nog steeds erg vet uit. Ja, de game die getoond werd tijdens de reveal was ietsjes mooier, maar de verschillen zijn minimaal. Het eerste grote pluspunt is al binnen.

Watch Dogs police

Story

Het verhaal in Watch Dogs is geniaal, maar ook angstaanjagend. Want er zit een kern van waarheid in. Al deze computersystemen die data verzamelen van jou, je acties, je interesses, je levensstijl, noem maar op. Als al deze systemen samenkomen in één geheel zoals in Watch Dogs, dan wordt er een digitaal profiel van jou geschetst die bloot wordt gesteld aan de grote corporaties. Watch Dogs 2 beeld deze dingen in een extreme vorm uit. Zo spreken ze over de kans op criminele activiteiten waarin de politie je al kan arresteren terwijl je je aan het klaar maken bent voor een bank overval. Speelgoedknuffels en poppen met ingebouwde camera’s die je huis 24/7 observeren. Het is misschien nog niet zo extreem als in het virtuele San Fransisco, maar dit is wel de toekomst die voor onze voeten ligt.

Als voorbeeld zocht ik vorige week naar een 4K-monitor op internet via m’n desktop. Vervolgens kom ik drie dagen lang op telefoon, desktop en Surface een reclame tegen waarin toevallig die 4K-monitor instond die ik op gezocht had. Dat terwijl mijn PC, surface en telefoon nauwelijks met elkaar verbonden heb.

CtOS

In ieder geval volg je in Watch Dogs 2 Marcus Holloway. Een hipster dude met de allercoolste gadgets die een mens zich kan wensen. Namelijk: Een biljartbal met een touwtje er aan. Daarnaast ook nog een quadcopter, een RC jumper en 3D geprinte geweren. Samen met de rest van het Dedsec clubje strijd je voor sociale gerechtigheid. Dit doe je natuurlijk door ‘dank meme’s’ te verspreiden in een soort Anonymous achtige berichtgeving via het internet.

Watch Dogs 2 voelt aan als jouw typische Open-world game met een beetje Ubisoft specerijen. Vraag me niet waarom, maar ik voelde een zekere ‘The Division’ vibe tijdens mijn playthrough in deze game. Misschien komt dat wel door de enorme mate van detail in deze game. Het is alsof ze overal op hebben gelet en er alles aan wilde doen om de game zo interessant mogelijk te maken, ook al geef je geen ene reet om het verhaal.

Hoe serieus en donker de game was in de originele Watch Dogs, zo kleurrijk en niet zo serieus is deel 2. Alhoewel de Story een serieus probleem adresseert gaat Dedsec er een beetje speels mee om. Het is bijna als een kat die met zijn prooi speelt. Dat zie je ook terug in de missies. Een beetje mensen voor de gek houden maar toch een boodschap brengen. Zelfs de side-missions hebben een soort van verhaal achter zich waardoor ze interessant zijn om te spelen.

Zo heb je een side-mission waarin een verzekeringsmaatschappij medewerkers ontslaat die ook maar één keer het woord ‘Dedsec’ opzoeken, of wijzen ze klanten af die interesse tonen in Dedsec. Jouw doel in deze missie is dus om het verzekeringsmaatschappij een koekje van eigen deeg te bezorgen. Een andere side-mission laat jou een “swatter” terugpakken door de politie bij hem langs de deur te laten gaan. Ubisoft Dev’s kijken ook wel eens op Twitch dus.

swatting watch dogs 2

Zou Pr0-lapz een easter egg zijn?

Een van de vetste features van Watch Dogs 2 is dat jij jouw missies compleet naar eigen inzicht kan invullen. Zo is het mogelijk een missie te behalen zonder ook maar één stap binnen jouw missie gebied te zetten, of om ook maar één persoon uit te schakelen. Natuurlijk kan je ook guns blazing naar binnen rennen en iedereen neer maaien, want dat werkt even goed. Wil je een wat subtielere aanpak? Dan kun je gebruik maken van je RC Jumper of Quadcopter om zo gegevens te verkrijgen of een doorgang voor je te maken door het pand.

Grafisch is Watch Dogs 2 een sterke game met een oog voor detail. Vooral tijdens de Story content ziet de omgeving er heel erg gaaf uit. Helaas is dit wat minder tijdens het rijden door de stad. Dan lijkt het een beetje alsof de textures nog moeten laden ofzo. Vooral overdag is dit een probleem. In de avond, ziet het er al een stuk beter uit als alles donker is en alleen de belichting van de lantaarns en auto’s zorgen voor een mooi dynamisch zicht.

Watch Dogs 2

Watch Dogs 2 is alles wat je zou verwachten van een open-world hacking game. Die de pijn van het verlies van Pierce’s nichtje en de gehele ervaring in Chicago laat vergeten. Een speelstijl voor iedere speler waarbij je zelf kiest wat je volgende aanpak gaat worden. De game ziet er fantastisch uit en zelfs de side-missies zijn interessant en leuk om door te spelen. De Seamless Online multiplayer lijkt nu ook eindelijk te werken en biedt weer extra dynamiek toe aan het virtuele San Fransisco.

Is er dan niets slechts aan de game? Nauwelijks. De characters zijn in mijn ogen iets te overdreven waardoor ze soms een beetje in hun character geforceerd worden. Verder kan ik eerlijk gezegd weinig negatiefs melden over Watch Dogs. Ubisoft levert de laatste tijd toffe titels (Rainbow Six Siege, The Division). Nadat ze van hun ‘we moeten ieder jaar een nieuwe Assassin’s Creed game eruit persen’- visie zijn afgestapt is het vertrouwen terug gekeerd.  Nu nog hopen op een Rayman 2 remaster. Please, pretty please!

+ Muziek in de game
+ Redder van de franchise
+ Sterke Open-world