Review: Way of the Samurai 4

The way of the Samurai 4 is een PlayStation3 spel dat sinds kort ook op de PC speelbaar is geworden. Het spel is door Japanners gemaakt en heeft heel veel verschillende endings. Welk verhaallijn en ook welke ending je krijgt, ligt volledig aan jouw keuzes in het verhaal.

Nadat Japan 200 jaar geïsoleerd was van de wereld, hebben ze hun havens geopend voor buitenlanders. De leider van Japan werkt samen met de Britten voor een economisch en politiek voordeel. Een groep Japanners is het niet eens met de veranderingen in Japan en besluiten in opstand te komen. Wanneer het verhaal begint kom jij midden in zo´n opstand. Het verhaal heeft een interessante omgeving en is gebaseerd op waargebeurde geschiedenis.

Een onafhankelijke samurai, jij dus, komt aan bij een haven in Japan, wanneer de opstandelingen een dochter van een nobele familie willen kidnappen. Hier gaat de speler tegen de opstandelingen vechten in een soort tutorial. Je kunt in dit spel kiezen of je aan de kant van de opstandelingen wilt zijn, de kant van de buitenlanders of je er niet mee te bemoeien. Jouw keuzes bepalen het verhaal, het ligt volkomen bij jou wat voor einde je krijgt.

ingame screenshot

Het punt waarop jouw keuzes invloed krijgen op het verhaal. Hier roept de dochter van een nobele familie om hulp, wanneer de opstandelingen haar willen kidnappen.

Dit spel is een kort spel, wat je in een paar uurtjes uit hebt, maar het is zo ontworpen dat je het spel een aantal keer speelt. Wanneer je het verhaal in een spel afrond (of dood gaat) en je een nieuw spel begint, neem je al je voorwerpen, wapens, vaardigheden en geld mee. Het leuke van dit spel, is dat het super veel endings heeft. Elke keer dat je het speelt, kan het verhaal heel anders zijn. Wat ook leuk is om te zien, zijn alle manieren waarop je dood kunt gaan. Je kunt bijvoorbeeld dood gaan door een seks mini-game die fout afloopt, of je kunt zelfs binnen 15 minuten in het spel doodgaan door op te geven tijdens het allereerste gevecht, waarna je vastgebonden wordt aan een treinrails.

In de stad waar je in terecht komt, Amihama, kun je veel doen. Je kunt vrij rondrennen, eten in restaurants, kleren kopen, je haren laten knippen, side quests doen, je wapens verbeteren of je eigen zwaard laten maken, er zijn events waar je op bepaalde tijdstippen heen kunt, die flink invloed hebben op jouw verhaallijn. Je kunt meevechten met de buitenlanders tegen de opstandelingen en andersom, maar je kunt ook neutraal blijven en bijvoorbeeld je eigen dojo beginnen. Genoeg te doen dus. Dit spel maakt gebruik van leuke kleine extraatjes, zoals wanneer je tegen een buitenlander praat, dat hij alleen zegt: ‘?!??!!?!!?!’ omdat hij je niet verstaat. Je kunt een school opstarten waar ze Japans leren praten, maar wanneer ze de taal leren praten ze beroerd Japans, wat heel grappig klinkt. Wanneer je een wet overtreed kun je worden opgepakt door de politie, waarna je gemarteld wordt, maar je kunt daar weer een liefde beginnen met een vrouw.

Way of the Samurai 01

De water marteling die je krijgt als je opgepakt wordt door de politie.

Het is zeer jammer dat de kwaliteit van het spel niet past bij het idee van de inhoud. De makers hebben een leuk spel idee opgezet, maar konden door het budget de graphics niet beter laten uitzien. Ook is het jammer dat de controls van dit spel vaag zijn en niet zoals de meeste spellen zijn. The way of the Samurai 4 was orgineel vaar de PlayStation3, maar is sinds kort ook speelbaar op de PC. Als ik eerlijk moet zijn, heeft dit spel niet de beste prijs/kwaliteit verhouding (waar zoals ik in mijn vorige review al zei, niet veel mensen rekening mee houden). Er zitten bugs in het spel, het spel is geneigd om te crashen, de graphics zijn niet zo mooi en de controls zijn erg vaag (Echter kun je de controls gelukkig aanpassen). Er wordt niet veel gebruik gemaakt van mooie ‘combo’s’ wanneer je vecht met iemand. Ook zitten er veel verontrustende scenes zoals griezelige seks mini-games en de scenes met een karakter genaamd ‘Melinda Megamelons’.

Het karakter genaamd Melinda Megamelons,

Het karakter genaamd Melinda Megamelons, een vrouwelijke ridder in een goud harnas. Zij begeleid een nobele, Britse familie. Met haar kun je ook seks mini-games hebben.

Het spel is zeker leuk om te spelen, maar wellicht was het een stuk beter geweest als ze iets meer budget hadden of iets meer tijd erin hadden besteed. Ook lijkt het spel op het begin veel saaier dan dat het is wanneer je het een kans gegeven hebt. Het spel heeft een eigenzinnige humor en veel vreemde scenes, typisch iets wat Japanners zouden maken. Op dat gebied heb ik jullie al gewaarschuwd dat Japanners in staat zijn om ‘fucked up’ games te maken, waarbij deze nog heel erg meevalt. Eigenlijk moeten zo’n Japans spellen je liggen, als ze je niet liggen dan zul je ze waarschijnlijk ook nooit leuk vinden. Daarbij wil ik dan wel zeggen, dat het fijn is dat ze de Japanse voice actors niet hebben vervangen voor Engelse voice actors. Dat houdt het Japanse gevoel er lekker in. In plaats van de het vocale te veranderen, hebben ze Engelse ondertitelingen in het spel geplaatst. (Moet je wel even activeren hoor!)

Echter ben ik van mening, dat men het wel eerst een kans moet wagen voordat ze nee zeggen tegen het idee. Daarnaast moet ik zeggen, dat naast alle rare en vage games die Japan maakt, zij ook met originele en/of  interessante ideeën aankomen. Bij bijna alle Japanse spellen (of spellen die door Europeanen gemaakt zijn op basis van ideeën van Japanners) waren er meerdere endings. Er waren good endings, super good endings en bad endings, zoiets heeft The Way of the Samurai ook. Dat is toch veel leuker dan een spel dat maar één eindresultaat heeft die je vaak maar één keer met veel plezier kunt spelen?

+ Heel veel verschillende endings
Spel dat je vaak overnieuw kunt spelen
Veel ruimte om te ontdekken wat je kunt doen