Review: World of Final Fantasy

World of Final Fantasy Review

World of Final Fantasy is een Final Fantasy game die de gameplay terug neemt naar de roots van de franchise en de serie opent voor een wijder en jonger publiek. De game ziet er heel erg cartoony uit en heeft een jeugdige humoristische toon.

Je verplaatst jezelf in de lichamen van Reynn en Lann. Het zijn broer en zus die hun geheugen kwijt zijn. Om de herinneringen terug te halen ga je naar het Grymoire koninkrijk. Dit is een koninkrijk gevuld met allemaal monsters bekend van de Final Fantasy franchise. Zogenaamde Mirages in dit spel. Deze Mirages moet je vangen op een Pokémon achtige manier om ze te claimen. Je moet ze op een bepaalde manier verzwakken en vervolgens vangen met een Prism. Hierna kun je de monstertjes inzetten in gevechten, of inzetten als support om bijvoorbeeld items te zoeken in het wild.

In de wereld van Grymoire is iederen een Lilikin. Dit wilt zeggen dat alle personages en monsters in chibi-stijl getekend zijn. Lann en Reynn kunnen echter veranderen van Lilikin naar Jiants. Jiants zijn de normaal gevormde mensen. Niet is dit heel grappig en leuk om te zien maar het biedt ook verschil in gameplay en dan voornamelijk in gevechten. Als Lilikin is jouw formaat namelijk Medium, maar als Jiant is jouw formaat Large. Dit heeft impact op een van de core-elementen van het vechten, namelijk het opstapelen van personages.

Vechten met Mirages

De gevechten zijn net als in de vroegere Final Fantay games turn-based met standaardaanvallen per character en chracter-specifieke speciale aanvallen. Echter kun je in dit deel characters opstapelen. Je kunt een torentje bouwen van maximaal drie characters. Een Large, Medium en Small formaat. Het ligt er dus maar net aan welke vorm jij aanneemt om te bepalen met welke Mirages jij een torentje wilt maken.

Als toren worden alle stats van de characters bij elkaar opgeteld. Je bent als toren dus veel sterker dan alleen, maar alle zwakheden worden ook opgeteld. Een verkeerde combinatie kan dus pijnlijk aflopen. Het opstapelen is echt een heel interessant gameplay element. Als je meerdere charachters op een stack hebt met speciale vuur abilities worden die allemaal versterkt door elkaar. Hetzelfde geld voor fysieke speciale abilities enzovoorts. Hierdoor blijf je verschillende torentjes maken en probeer je een zo sterk mogelijke toren te bouwen.

WoFF Battle

Voorbeeld van een stack setup (opgestapelde characters)

Daarnaast gaan alle Mirages net als Reynn en Lann in level omhoog. Door Mirages in hogere levels te plaatsen verdien je SP points met Mirage om ze nieuwe abilities of upgrades te leren in een traditionele upgrade-tree. Je kunt zelfs de vorm van de Mirages veranderen waardoor ze sterker worden. Een soort van evolueren eigenlijk. Hierdoor kunnen de Mirages van Small formaat naar Medium, of zelfs Large formaat veranderen. Je zal dus opnieuw naar je stack moeten kijken om een nieuwe geschikte toren te bouwen.

Graphics en uitstraling

Grafisch is het niet de sterkste Final Fantasy game. Dit heeft waarschijnlijk ook veel te maken met dat de game verkrijgbaar is voor zowel Playstation 4 als Playstation Vita. Van de ene kant vind ik dit wel jammer omdat de game echt ongelofelijk leuk is om te spelen, maar komt het grafisch totaal niet overeen met wat we gewend zijn van Final Fantasy. Hierdoor voelt de game minder aan als een Final Fantasy en had ik tijdens het spelen meer het idee alsof ik bezig was met een soort van Star Ocean. En aangezien de laatste Sar Ocean niet echt een goede indruk als JRPG bij mij heeft achter gelaten wilde ik WoFF (World of Final Fantasy) eigenlijk niet vergelijken met deze game.

De uitstraling van de game is wel heel kinderlijk. Kleine poppetjes, grote hoofden en zelfs de monsters zien er een soort van schattig uit. Dat is helemaal niet erg natuurlijk. World of Final Fantasy is namelijk gericht op een jonger publiek. De beste manier om het te omschrijven is denk ik: Nintendo maakt Final Fantasy game. Ook al is het complete onzin, geeft de game wel zo’n sfeer met zich mee.

World of Final Fantasy

In de game zijn Reynn en Lann, broer en zus die hun geheugen verloren zijn. Ooit waren zij de twee grootste ‘Mirage Keepers’. Helaas moet je nu weer helemaal opnieuw beginnen en opnieuw alle Mirages proberen te vangen. Tijdens je zoektocht naar de Mirages kom je verschillende personen tegen die je hulp nodig hebben en je vervolgens weer een zetje in de juiste richting geven. Het verhaal wordt heel duidelijk verteld en alle gebeurtenissen worden heel duidelijk geschetst zodat iedereen het makkelijk kan begrijpen. Onverklaarbare dingen als: “Waarom hebben monsters geld op zak?” Worden zelfs uitgelegd. De oersaaie tutorial screens geven je na en bepaalde uitleg ook een kleine speelse tip waardoor de oersaaie tutorial screen niet meer zo zakelijk aanvoelt ten opzichte van de rest van de game.

Dus..

World of Final Fantasy is een game die de serie terug neemt naar het begin van de serie. Het voelt een beetje ouderwets maar met vernieuwingen. Je reist door een wereld waarin we allerlei bekende personages tegenkomen in een kinderlijke manier. De dungeons zijn een groot gedeelte van de game maar bieden soms weinig vernieuwing aan en voelen na een tijdje een beetje saai. Ook het zoeken naar nieuwe Mirages is soms best lastig omdat je vaak dezelfde tegen komt. De puzzels in de game zijn leuk en interessant in het begin, maar na een paar keer bijna dezelfde puzzel te herhalen in de dungeon heb je er ook wel genoeg van. Toch is het een heel vermakelijke game. Voornamelijk door het leuke vechtsysteem is het interessant om door te gaan met het ontwikkelen van je strategie.

World of Final Fantasy

+ Oldschool maar toch nieuw
+ Bekende personages