Review: Xenoblade Chronicles X

Eindelijk was het verlossende woord vroeger dan gepland vorige week; weekend! Eindelijk eens een lang weekendje vanaf donderdag tot maandag samen met mijn vriendin samen wat leuks doen. Nog even gauw Xenoblade Chronicles X afhalen bij de lokale game-boer en… Wat..? Is het al maandag!?

Het is al een hele lange tijd geleden dat een game me zo heeft weten te pakken als Xenoblade Chronicles. Voordat ik het wist werd het uurtje spelen al gauw zes uur en was het een game geworden waar ik nog meer tijd in gezonken had dan Fallout 4, een andere draaikolk van tijdsverlies voor veel van mijn mede-gamers.

Het verhaal;

Twee buitenaardse rassen kiezen er voor om met elkaar een oorlog aan te gaan waarbij de aarde helaas in het kruisvuur terecht komt. Omdat het menselijk ras geen enkele manier heeft om zichzelf tegen deze twee grootmachten te verdedigen, kiezen de leiders van de wereld er voor om het gehele menselijke ras in enorme arks de ruimte in te schieten om later een planeet te vinden waar ze een nieuw begin kunnen maken.

Helaas overleeft maar een klein gedeelte van de bevolking de ontsnapping van de aarde. De overgebleven mensen uit het enorme schip met binnenin de stad New Los Angeles wordt een kleine twee maanden na hun vertrek weer aangevallen door dezelfde wezens die de aarde vernietigden. Omdat ze geen andere keus hebben, besluiten ze hun schip te landen op de dichtstbijzijnde planeet genaamd “Mira”.

Hier speelt zich het verhaal verder af…

De game zelf;

Je begint je avontuur door je eigen karakter aan te maken, dit doe je door gebruik te maken van een breed scala aan customisations die de creator toe laat. Je kan het zo gek niet bedenken of je zou het kunnen maken. Natuurlijk niet tot een belachelijke schaal zoals de Fallout 4 creator maar gezien sommige horrorbeelden daar van op internet is dat misschien maar goed ook.

Na het maken van je karakter wordt je met behulp van een aantal tutorials meteen in het diepe gegooid en zul je merken dat er niet veel veranderd is tussen het battle-system van de oude Xenoblade en zijn opvolger. Het voornaamste verschil wat je zult merken is dat je nu kan wisselen tussen zwaarden en geweren, dit brengt een kleine verandering aan de dynamiek van het spel maar laat het niet veel anders aan voelen dan eerst. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het systeem nog steeds ijzersterk is en met behulp van de battle-soundtrack zal het je zeker niet gaan vervelen.

free-xenoblade-chronicles-10-hd-desktop-wallpaper

Het merendeel van de game zal zich afspelen op de gigantische overworld van Mira, hier zul je gaandeweg probes moeten installeren om resources te farmen en quick-travel points te maken zodat je je sneller over het landschap kunt bewegen. Mira zelf bestaat uit 4 continenten die ieder afzonderlijk van elkaar te verkennen zijn. Het landschap veranderd bij ieder continent en dit zorgt er voor dat je je niet verveelt door constant naar dezelfde textures te kijken.

De karakters;

Zoals in veel JRPG’s ben je een silent protagonist, de keuzes die je in de game maakt zijn hetgene wat je als karakter vormt en waar de andere personages je op zullen beoordelen. Afgezien van enkele strijdkreten zul je dus nooit je karakter echt horen praten en worden je keuzes gemaakt met behulp van een textbox prompt wanneer deze zich voor doen.

De belangrijkste personages zullen bestaan uit Elma, Lin en Tatsu. Elma is een soldaat uit het Aardse leger die bij de aanval van de twee vijandelijke rassen aan het front stond en de verdediging op zich name terwijl de mensheid de aarde verliet. Dit heeft een grote impact op haar achter gelaten die later in de game een grote rol zal spelen. Lin is de techie en kok van de groep, ze is gefascineerd door technologie en is samen met Tatsu vaak de bron van de comedie in de groep.

Tatsu…is Tatsu…in mijn opzicht een van de meest irritante karakters die ik ooit in een videogame ben tegen gekomen. Ik kan er niet veel woorden aan vuil maken, andere mensen kunnen hier andere meningen over hebben maar je moet hem gezien hebben om een mening over hem te kunnen vormen.

Uiteraard is dit niet iedereen, je team zal in de loop van het verhaal meerdere malen uitgebreid worden met meerdere andere karakters, maar omdat ik niet het verhaal voor jullie wil spoilen zal ik het houden bij deze drie personages.

De muziek;

De muziek in Xenoblade is voor mij een verwarrend stukje om te reviewen. Op zich is de soundtrack niet slecht, de deuntjes zijn vrolijk en de battle themes passen bij het dringende gevoel van de gevechten. Echter, de soundtrack is voor de lengte van de game niet uitgebreid genoeg, wanneer je NLA in gaat zijn er maar 3 tot 4 verschillende liedjes waar je naar zult luisteren, verdeeld over de dag en nacht cyclus.

Hierdoor heb je vaak het idee dat je constant naar dezelfde muziek aan het luisteren bent en kan het op den duur op je zenuwen gaan werken.

Xenoblade-Chronicles-X-7

Ter conclusie;

Xenoblade Chronicles X is een waardig vervolg van zijn voorganger op de Wii en de New 3DS. De game had meer in zijn mars gehad wanneer hij op de andere current gen consoles was verschenen omdat je merkt dat de Wii U echt tot het limiet moet gaan om de game te spelen. De game is echter een pareltje en wanneer je zin hebt in een lange en meeslepende JRPG is dit zeker een aanrader voor iedere Wii U bezitter.