Review: Yo-Kai Watch

Yo-Kai Watch Review

Yo-Kai Watch is een bekende game serie in Japan en sinds een aantal jaren ook in de Verenigde Staten. Sinds kort is de serie ook beschikbaar in Europa. De 3DS game is namelijk verschenen op 29 april en later dit jaar zal er een tekenfilmserie beginnen op Nickelodeon en zal er speelgoed verkocht worden over de serie.

Yo-Kai Watch kan een beetje vergeleken worden met Pokémon. Je kan monsters vangen in de open wereld met behulp van je Yo-Kai horloge. Deze horloge heeft een lens waarmee je de monsters kunt opsporen en een radar die aangeeft dat er een Yo-Kai in de buurt is. Je kunt ze eten geven om hun HP bij te vullen en je kunt ze ook met wilde Yo-Kai laten vechten. Je vangt in deze game geen andere Yo-Kai, maar je raakt bevriend met ze. Als je een Yo-Kai hebt verslagen, dan heb je een kans dat het verslagen monstertje jou een medaille geeft. Deze medaille is een teken van jullie vriendschap.

Een frisse game in een bekende stijl

De game deed mij vanaf het begin al denken aan de klassieke RPG games op de Gameboy. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld: Megaman Battle Network, Pokémon en Medabots. De tekenstijl en het perspectief liet mij bijvoorbeeld heel veel denken aan Megaman Battle Network, de medailles aan Medabots en de monsters aan Pokémon.

Nu is Yo-Kai Watch best moeilijk te vergelijken met bovenstaande games omdat het in de gameplay heel erg verschilt. Je vecht met maximaal 6 monsters in één gevecht, waarmee je met drie tegelijk kunt vechten. Door met je pennetje op het onderste schermpje aan het wiel te draaien kun je van Yo-Kai monsters wisselen. Elk monster heeft zijn eigen krachten, specialiteiten en type. Net zoals vuur en water bij Pokémon hebben Yo-Kai ook eigen types.

De game begint met een soort introductie over de controls en elementen van de game zonder dat je het door hebt. Je moet insecten vangen met een net, waardoor je het element van scannen een beetje onder de knie krijgt. Ook de radar op je horloge geeft aan dat er een insect in de buurt is. Iets later in het spel, wanneer je wordt voorgesteld aan de wereld van Yo-Kai, worden al deze elementen overgenomen in het zoeken van Yo-Kai.

Heel veel vrienden maken

Yo-Kai Watch heeft een vrij unieke gameplay waarbij je meestal vecht tegen drie Yo-Kai tegelijk en jij ook met drie eigen Yo-Kai tegelijk kunt vechten. Door het draaien aan het wiel kun je wisselen tussen je zes Yo-Kai op je horloge. Tijdens het gevecht zijn er een aantal dingen die je kunt doen.

• Toekijken – Je kunt je Yo-Kai aan hun lot overlaten, vechten doen ze vanzelf. Maar daar blijft het ook bij, ze gebruiken geen items of speciale powers en wisselen niet naar andere Yo-Kai als ze worden uitgeschakeld.
  • Speciale aanvallen – Oftewel “Soultimate”, is een speciale aanval van jouw Yo-Kai. Iedere Yo-Kai heeft een aparte speciale aanval. Deze activeren werkt op verschillende manieren. Eerst klik je op Soultimate, dan de Yo-Kai vaarvan de Soultimate klaar is voor gebruik. Hierna volgt een snelle en eenvoudige minigame waarbij je een patroon op het scherm moet volgen met je pennetje, bolletjes moet aanklikken, of rondjes moet draaien zoals bij Pokémon Ranger.
  • Purify – Soms kunnen vijandelijke Yo-Kai jouw Yo-Kai uitschakelen zonder ze te doden. Dan moet jij jouw Yo-Kai die een “Purify” Nodig heeft naast het Purify knopje slepen en erop klikken met je pennetje. Hierna volgt een soortgelijke korte minigame als bij Soultimate
  • Spullen gebruiken – Net als bij Pokémon kan je ook items tijdens een gevecht gebruiken. Items die je zoal kunt gebruiken tijdens een gevecht is voedsel om jouw Yo-Kai’s HP aan te vullen, of je kan de vijandelijke Yo-Kai eten geven zodat deze je aardiger vindt, waardoor de kans groter is dat deze bevriend met je wilt raken na het gevecht. Andere items die je kunt gebruiken zullen Yo-Kai tijdelijk sterker maken of hun Soultimate meter bijvullen.

Yo-Kai Watch gevechtsbeelden

Daarnaast zullen er ook Boss gevechten in het spel zitten. Al snel krijg je te maken met een baas die drie koppen heeft. Je kunt deze baas alleen verslaan door schade aan te brengen aan het kopje waar het oog van open is. Anders doe je het wezen geen schade toe. Zo heeft iedere baas zijn eigen zwakheden en natuurlijk eigen aanvallen. In het filmpje (Japanse versie van de game) beneden zie ongeveer hoe zo’n gevecht in zijn werk gaat.

Naast de grote verhaallijn kun je ook kleinere missies voltooien die bestaan uit sidequests en herhaalbare opdrachtjes. Deze kunnen jouw Yo-Kai XP geven, of jou geld geven, en je kunt zelfs nieuwe Yo-Kai krijgen door het voltooien van sidequests. Na het voltooien van een sidequest krijg je ook een leuk bonusclipje te zien.

Het is helaas nog niet mogelijk om meteen hele sterke Yo-Kai op te sporen met jouw horloge, daarom moet je steeds het horloge upgraden om ervoor te zorgen dat je sterkere Yo-Kai kunt tegenkomen om bevriend mee te raken om je verder te helpen in jouw zoektocht. Iedere Yo-Kai ziet er anders uit en heeft een uniek karakter. Sommige Yo-Kai zijn sterk gebaseerd op dieren, of mensen, maar je hebt ook Yo-Kai er tussen zitten die nergens op lijken. Op deze manier blijft het heel interessant om nieuwe Yo-Kai te vinden en erachter te komen wat hun gedrag is.

Yo Kai Buhu

Een sombere Yo-Kai die nooit vrolijk is.

Een mooi plaatje

Als je ogen het kunnen verdragen, raad ik iedereen aan om deze game in 3D te spelen. Het ziet er namelijke prachtig uit in 3D. De teksten komen meer naar voren en het veld blijft op de achtergrond terwijl hogere dingen, zoals bomen en dergelijke, in beeld juist meer naar boven komen. Zoals eerder al gezegd lijkt het uiterlijk van de game op de bekende RPG’s , maar de game is tegelijkertijd heel fris. Een leuke toevoeging aan de game is dat je met de “L”  en de “R” triggers het beeld iets kunt draaien zodat de wereld er levendiger uitziet.

Captain Obvious Yo Kai

Een Yo-Kai die iedereen laat zeggen wat hij of zij denkt.

Yo-Kai Watch een leuke en verfrissende game en serie die voor mij tot dit deel geheel onbekend was. Later dit jaar zal de tekenfilm serie ook in Nederland te zien zijn en stiekem ben ik me er al een beetje op aan het verheugen na het spelen van deze game. Het spel zit vol met humor, leuke gameplay elementen en prachtige visuals voor jouw 3DS. Deze game is wat mij betreft een must have voor alle 3DS bezitters die hebben genoten van Pokémon, Megaman Battle Network, Medabots, of een andere klassieke handheld RPG.

+ Humor is on point
+ Klassiek maar fris
+ Leuke gameplay elementen