Review: Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Yooka en Laylee zijn terug van weggeweest! Het hulde duo naar Banjoo en Kazooie verkeerd zich dit maal in wereld die minder 3D is dan de vorige, maar des te meer originaliteit van Playtonic naar boven weet te halen. Geen trouw zijn aan, maar meer een ‘zo kan het ook!’ principe. En eerlijk gezegd, pakt dat enorm kleurrijk uit voor Yooka-Laylee.

Waar het origineel als een grote knipoog fungeerde naar de Banjoo platformers wisten Yooka en Laylee het gros van de menigte niet te overtuigen met hun blije gezichten en een kleurrijke wereld. Het platformen en verzamelen als vanouds was er wél, maar de nostalgie, die ontbreekt juist. Nostalgie is dan niet direct een ingrediënt voor het perfecte recept, maar het doet zo zijn wonderen. Kijkend naar de Spyro en Crash trilogie mogen we dit zeker beamen. De games zijn stuk voor stuk erg oud, gedateerd, maar de frisse look en de herinneringen van toen maken het plaatje compleet. Dit gold niet helemaal voor Yooka en Laylee, maar met the Impossible Lair weten ze hoe dan ook om de ietwat zure smaak volledig op te zoeten.
Vaarwel 3D platformer en hallo 2D-glorie. Nog iets verder terug de tijd in, maar niet met nostalgische gedachten. Een compleet frisse blik op het 2D platformen zorgt er voor dat dit van Yooka-Laylee voor een voortdurende uitdaging zorgt en dat is wel omdat jij kan bepalen wanneer je de game wilt uitspelen. Je moet het alleen nog voor elkaar krijgen uiteraard.
Yooka Laylee

The Impossible Lair

Yooka-Laylee and the Impossible Lair werkt volgens een heel erg simpel principe. Zodra je het spel begint en de korte introductie hebt doorlopen wordt je direct geconfronteerd met de eindbaas. Vanzelfsprekend lukt het je niet om deze te verslaan waardoor je verliest. Niet getreurd. Het hoort er allemaal bij, dit is niet per se de Dark Souls van de kleurrijke 2D platformers, alhoewel dat wel zo kan zijn. Indien je dit wilt uiteraard. Je verliest het gevecht en beland in een overworld die je vanuit een bovenperspectief benadert. Toch nog een klein beetje 3D dus.
boss
Je krijgt vervolgens de uitleg dat je de Impossible Lair moet doorlopen om de vijand te verslaan. Maar die missie is best wel ‘impossible’. Geeft niet, het wordt makkelijker. Door bijtjes te verzamelen zal je steeds één tegen stootje kunnen overleven. Door meer bijtjes te verzamelen kan je uiteindelijk meer tegen stoten verdragen in the Impossible Lair. Het wordt daardoor steeds meer een stukje possible. Je zou de game in één keer kunnen uitspelen door direct de Impossible Lair door te spelen. Dit is echter enorm lastig zonder extra levens. Je mag praktisch niet geraakt worden en dit level vuurt letterlijk alles op je af wat het op je af kan vuren. Lastige platform secties. Veel vijanden en ga zo maar door. Je hebt ook geen idee wat al deze gevaren precies inhouden en hoe je er op moet reageren als je ze voor het eerst ziet. Door de rest van het spel rustig door te spelen raak je bekend met de verschillende vijanden en valstrikken die op je pad verschijnen.
De levels door het spel zijn zal je door kunnen spelen door steeds nieuwe gebieden vrij te kopen door een letterlijke ‘paywall’. Je betaald hier geen echt geld voor, maar in-game coins die je kunt vinden door net even wat beter een level door te zoeken dan dat de gemiddelde speedrunner zou doen. Ieder gebied heeft weer aan aantal nieuwe levels ingebakken in een overworld waar ook nog een aantal geheimen verstopt zitten die je kunt gaan onderzoeken.
Yooka-Laylee

Geen Playtonic zonder tonic

Iets wat een groot onderdeel vormt van je avontuur in Yooka-Laylee is het manipuleren van zo goed als alles om je heen. Zowel de gameplay als de weergave van de game kan op verschillende manieren worden aangepast. Eén van de manieren om de wereld om je heen aan te passen is via speciale potions, tonics genoemd. Je kunt een aantal tonics tegelijk aanzetten waardoor de effecten zich opstapelen. Een bepaald effect kan bijvoorbeeld zijn dat het beeld zwart/wit wordt. Of dat de controls veranderen en dat het beeld ondersteboven is. Er zijn vrij veel verschillende tonics die de game aanpassen en bepaalde tonics maken het spel lastiger, andere makkelijker. Afhankelijk van de tonics die je instelt zal je een bonus of een penalty krijgen op je punten inkomen. Door de game moeilijker te maken zal je extra punten scoren. Door de game makkelijker te maken zal je minder punten scoren.
De punten zijn een beetje als vanouds. Het ultieme doel is om de game uit te spelen met zoveel mogelijk punten. Buiten de tonics zijn er nog een aantal manieren om de game te manipuleren. Het is namelijk mogelijk om bepaalde levels compleet te veranderen. Een horizontaal level wordt opeens verticaal gespeeld waardoor je opnieuw een bijtje kunt verzamelen om te gebruiken als extra levenspunt in the Impossible Lair.
Yooka-Laylee

Yooka-Laylee and the Impossible Lair neemt een vertrouwde 2D-platform formule. Maar stopt er een aantal frisse elementen in die de genre een frisse blik geeft. Dankzij de manier waarop het spel is opgebouwd, heb je voortdurend je eigen uitdaging in handen. En bepaal je zelf op welk moment je het opneemt tegen de gevaren van de Impossible Lair. Hierdoor kom je op een bepaald punt waarbij je moet overwegen om nog even wat levels door te spelen. Of om het toch nog één keer te proberen met de levens die je nu hebt. De kleurrijke wereld en het feit dat je de game op absurde wijze kan aanpassen voor de lol of voor persoonlijk gewin of verlies zorgen voor een aantal vermakelijke uurtjes aan gameplay.
Yooka-Laylee

Gespeeld op Playstation 4 Pro
  • 7.5/10