Review: Zanzarah The Hidden Portal

Zanzarah The Hidden Portal

Zanzarah: The Hidden Portal, is een game dat gemaakt is door het duitse bedrijf Funatics in 2002. Vanaf 20 augustus 2015 is dit spel ook beschikbaar voor Steam. Het is een game die erg lijkt op de razend populaire Pokémon serie. Je verkent de wereld van ZanZarah en in deze wereld vind je onder andere fairy’s welke je verzameld en traint om te vechten met andere wezens. Tijdens een gevecht zul je zien dat het gevecht lijkt op een first-person shooter. Omdat de game een nogal vrouwelijk design heeft, en het toch een first-person shooter is, vinden de makers dat de game daardoor voor zowel mannen als vrouwen aangenaam is om te spelen.

Gameplay:
Het spel speelt zich af in een vrouwelijke fantasy wereld genaamt ZanZarah. Hierin neem jij de rol van Amy, een 18 jarige inwoner van Londen. Door een mysterieus geluid dat vanuit een ongeopende doos komt, kom je in een nieuwe wereld terecht. ZanZarah is een duits spel met een goede Engelse vertaling. Wel blijven sommige stukken Duits gesproken. de game heeft een combat mode net zoals een first person shooter. Iets dat veel mensen toch wel aanspreekt. Zoals al eerder vermeld lijkt de game veel op Pokémon. Je traint je fee-achtige beesten en gaat gevechten aan in het wild of met andere trainers. Helaas blinkt deze game niet uit in zijn genre dat het zelf onderbouwt. Vaak wordt de game omschreven als een van de velen, en zo ondervonden ook wij dit spel. De verhaallijn voelt meer aan als een Zelda game, maar de manier van spelen heeft veel overeenkomsten met Pokémon. Maar deze games accelereren in hun stijl en daar blijft ZanZarah achter. Buiten het feit dat het lijkt op een rip-off van verschillende games is ZanZarah The Hidden Portal een leuk spel om de nodige uren aan te besteden.

Graphics:
Voor een game die uit 2002 stamt zijn de visuele effecten nog behoorlijk hoog. Er zijn games die er in 2002 toch wel een stuk slechter uitzagen! Het spel heeft een leuk toonbare fantasiewereld waarin jij als Amy de nodige uren gaat rondlopen. Het menu daartegen is zeer saai en simpel opgezet Het doet wat het moet doen maar er had meer diepgang in mogen zitten.

9205-3-zanzarah-the-hidden-portal

Muziek:
De muziek laat je aardig genieten van het level waar jij je in bevind. Zoals het thema heeft ook de muziek veel weg van fee-achtige muziek. In de donkere levels zul je wat minder horen en lijkt het net alsof jij in een verlaten steeg in de ghetto zit. Maar aan de andere kant zul je rustige achtergrond muziek horen in de rustigere levels. Al met al niet slecht, maar het springt er zeker niet tussenuit.

Besturing:
De besturing is voor een fanatieke PC gamer nogal verwarrend. Normaal zijn mensen gewend om WASD te gebruiken. Alleen in deze game zul je zien dat deze instellingen standaard op de pijltoetsen staan. Verder is de besturing best logisch en simpel om te onthouden. Dit gezien het feit je niet gelijk alle controls gebruikt, maar deze 1 voor 1 zal onthouden. Als je een controller hebt voor de PC dan is deze wel gewenst om in te stellen. tijdens combat zal de muis niet altijd even lekker aanvoelen. gezien de gevoelgheid van de muis vaak te hoog of te laag zal liggen.

Het battlesysteem dat ze gebruikt hebben zorgt ervoor dat deze game ook tof blijft voor de boys, Daarbij wil ik wel de kanttekening geven dat een jongens karakter toevoegen aan de game niet verkeerd zou zijn. Het spel heeft een leuke wereld gegenereerd met daarin mooie fantasievolle werelden en de wat ruigere fantasiewerelden waar jij je tijd kan doorbrengen

9205-8-zanzarah-the-hidden-portal

Verbeterpunten:
Een groot verbeterpunt wat er toch wel gemaakt mag worden is de compatibiliteit met de nieuwere versies van windows. Hier hebben velen toch wel problemen mee, en zo heb ik dit ook ervaren in het begin!
De animatie valt hier en daar ook tegen. Het ene moment loop je rond als Amy, en het andere moment loop je rond als Amy, maar dan zonder hoofd. Verder is er natuurlijk niet veel op te merken gezien deze game uit 2002 komt.

Mening:
Toen ik deze game in mijn handen kreeg en geïnstalleerd had werd ik helemaal niet blij. Er zaten veel compatibiliteitsproblemen in, waardoor de game erg haperde en ik de menu’s amper door kwam. Nadat ik wat onderzoek had gedaan en wat instellingen aangepast te hebben konden we eindelijk gaan spelen. De game oogt in het begin wat onduidelijk, maar zodra je de wijde wereld van ZanZarah intrekt wordt de game toch wel erg leuk. Helaas doet de game mij erg veel denken aan Pokémon wat ik vroeger 24/7 speelde. Jammer genoeg behaalde ZanZarah niet het niveau dat Pokémon heeft behaald. De game blijft toch leuk om te spelen maar je bent erg snel klaar. Misschien komt dit omdat ik bekend ben met dit soort games en zal je speeltijd wat uitlopen naarmate je minder bekend bent met dit genre games. De graphics voor een game uit 2002 waren mooi. Zit veel gedachte achter de manier waarop de levels in elkaar zijn gezet en er is veel aandacht besteed aan het zo passend mogelijk maken van de juiste setting bij het juiste level. Denk hierbij aan de muziek, de omgeving en de storyline. Het is geen game dat ik uiteindelijk nog vaak zal opstarten maar is wel een aanrader voor mensen die RPG games tof vinden. Ondanks dat het een rip-off lijkt zul je toch veel plezier vinden in deze game. Mocht jij deze game ook spelen/gespeeld hebben of gaan spelen zijn wij natuurlijk benieuwd naar jouw bevindingen! De game koste oorspronkelijk in 2002 tussen de 40/45 euro en dat lijkt mij persoonlijk wel een beetje aan de hoge kant maar vandaag de dag is deze game wel een flink stukgoedkoper en leuk om eens te proberen

Zanzarah The Hidden Portal

Deze game is al uit sinds 2002 maar is sinds 20 augustus te koop via Steam en kost €6.39