SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

Smakeloze publiciteitsstunt Black Ops III

Blackops3

Activision heeft wat dagen geleden een aantal tweets uitgestuurd om hype op te wekken voor hun nieuwe Call of Duty titel “Black Ops III”. Het Twitter-account van Call of Duty kreeg als respons voor de stunt meerdere berichten van volgers met negatieve feedback.

Het account met ruim 2.9 miljoen volgers veranderde haar naam in “Current Events Agg” en deed vervolgens een rapportage over een explosie in Singapore, gevolgd door meerdere berichten waar het oproepen deed aan de burgers om de kalmte te bewaren, gevolgd door een bericht dat de noodtoestand afgekondigd was.

CoD01102015-02  CoD01102015-01CoD01102015-03

De bedoeling van de marketingstunt was om een glimps te geven van de storyline in Black Ops III waar sprake is van een nieuwe Koude Oorlog. Hoewel de berichten wellicht hun doel bereikt hebben, is de receptie alles behalve positief. De volgers van het account en verschillende game-gerelateerde nieuwssites waren snel ter plaatse om hun ongenoegen te tonen richting de berichtgeving. Verschillende sites noemden de actie ‘smakeloos’ en ‘aanstootgevend’ gezien het huidige politieke klimaat in de wereld.

Op het einde van de ‘berichtgeving’ namen de personen achter het twitter-account de tijd om aan te geven dat dit een glimps was uit de verhaallijn van Black Ops III maar gaven geen reactie op de meningen van de mensen die bij ieder bericht aangaven dat zij moesten stoppen met deze campagne.

De berichten en de reacties zijn vergelijkbaar met het legendarische radiohoorspel ‘War of the Worlds’ in 1938 van de toen nog onbekende regisseur Orson Welles. Welles liet tijdens dit hoorspel een aantal nieuwsberichten horen waarin vermeld werd dat New Jersey aangevallen werd door marsmannetjes. Vanwege het feit dat meerdere mensen de intro van het hoorspel gemist of genegeerd hadden brak er massahysterie uit en trokken miljoenen mensen weg uit steden uit angst voor de aankomende invasie. Uit latere onderzoeken bleek dat bijna 1.2 miljoen mensen daadwerkelijk vreesden voor hun leven.

Hoewel de impact van de stunt van Activision gelukkig minder impact had dan de show van Wells, is de publieke opinie van het bedrijf momenteel redelijk beschadigd.

Wat is jullie mening van dit soort acties? Kunnen dit soort berichten door de beugel of zouden bedrijven ook rekening moeten houden met wat er momenteel in de wereld gaande is? Laat het ons weten in de comments onder dit bericht!

Bekijk hier de trailer van Black Ops III;

Black Ops III verschijnt 6 november voor Playstation 3/4, Xbox 360/One en PC.

 

Gerelateerde berichten

Tags

Dit vind je misschien ook leuk...

  • New Deep House

    Héérlijk zo’n actie! Niks smakeloos aan.

Spring naar de toolbar