27 maart 2024

Review: The Elder Scrolls Online: Elsweyr – Is het een vliegtuig?

Vandaag is de officiële lancering van Elsweyr, de nieuwste uitbreiding voor het welbekende Elder Scrolls Online fenomeen. Beiden Morrowind en Summerset boden één van de beste MMORPG ervaringen ooit, kan deze nieuwe expansion dit evenaren?

Het is geen geheim dat het MMORPG genre, één waar ik van kinds af aan verliefd op ben, ergens beneden aan de populariteitsstapel ligt. Dit betekent niet dat mensen geen MMORPG’s meer spelen, maar meer dat er zo weinig nieuwe en sterke games in dit genre uitkomen, dat de meeste mensen het op hebben gegeven. Er zijn momenteel vier games die ver boven de rest zweven, The Elder Scrolls Online is daar één van. Elsweyr is dan zeker ook geen uitzondering op het gebied van kwalitatieve hoogstandjes. In deze review gaan we het minder hebben over de basis van de game en meer over Elsweyr als een expansion, als je meer wilt weten over voorgaande content, check dan zeer zeker onze reviews voor Morrowind en Summerset!

Nee, het is een draak!

Elsweyr is onderdeel van The Season of the Dragon. Zoals je waarschijnlijk al kon inschatten staat dit seizoen volledig in de ban van de terugkeer van de draken! Elsweyr is de nieuwe map waarin wij mogen spelen. Dit gebied is al eeuwen in handen van de Kajiit en wordt nu geteisterd door een vlaag aan draken. Deze uitbreiding brengt niet alleen een nieuwe zone, maar ook een nieuwe Trial, nieuwe evenementen, een nieuw verhaal en Public Dungeons. Er komen veranderingen in PvP en dat ligt allemaal aan misschien wel het mooiste van de gehele uitbreiding; Necromancers! Deze zieletende donkere magiërs zijn terug en alhoewel sommigen niet uit zijn op een oorlog, zijn anderen dit wel.
Dit is tevens de allereerste keer dat wij in ESO te maken krijgen met zo’n grote schaal aan draken. Dit zeg ik natuurlijk omdat Skyrim de laatste game was die deze monsterlijke gevleugelden in het gevechtsveld van je personage bracht. De draken zien er angstaanjagend uit. Ze zijn groot en de gevechten tegen deze draken zijn misschien nog wel grootser. Ja, je hoort het goed, draken zijn in de zone van Elsweyr openlijk aan het rondzwerven wachtende tot ze jouw rot vlees van de grond kunnen schrapen nadat ze het gezicht van je romp afbranden. Maar, je staat er niet alleen voor! De gevechten met zo’n draak zijn fantastisch groots en voelen bijna als een mini-oorlog op zichzelf. Mijn eerste aanraking met een draak was vrij cool, gezien dat ik rustig op mijn mount achter een bergje aan het rijden was, waarna ik me rotschrok toen achter die berg ineens een vlam te zien was met de schreeuwende woorden seizende op de achtergrond; FUS-RO-DAH!!

A sight to behold

Niet het liedje van Gojira, maar wel een mooi gebied is nu te vinden in ESO. Elsweyr is een wonderbaarlijk uitzicht met veel diversiteit. Als je op de map zelf kijkt, dan lijkt het allemaal niet zo spannend. Pas vanaf het moment dat jij in het gebied gaat exploreren, merk je hoe geweldig de nieuwe zone in elkaar steekt. Riverhold ziet er geweldig uit in het donker en als je uiteindelijk in Rimmen komt, dan pas proef je echt de sfeer die de Kajiit als vol en ras op je overbrengt.
De verhaallijn gaat wederom diep, is volledig ingesproken en hoog van kwaliteit. Natuurlijk zonder te veel te spoilen wil ik in ieder geval even kwijt dat in de 12-15 uur dat je met het verhaal bezig bent, je goed mee wordt gesleept in de historie en de huidige situatie van de draken. Ook zijn er een aantal leuke side-qeusts. Zo ontmoet je Mizzik in Riverhold, deze leuke tijgier heeft veel weg van Razum-Dar. Ik heb me kapotgelachen tijdens de quest-line die ik met hem samen volgde. Ook ontmoet je Sir Cadwell en een grappige quest in Rimmen, waar je een wel hele ‘gevaarlijke’ wolf zou moeten stoppen. Uiteindelijk bleek deze wolf niet wat het leek! Zo zijn er talloze doordachte en leuke questen om jezelf op te bevinden voor je Elsweyr weer gaat verlaten om je daily tasks te voltooien.
Elsweyr

Give me your body, mind and soul…

Ah, eindelijk mag ik het hebben over de Necromancer. Dit was één van mijn favoriete classes in zowel Diablo en Guild Wars 2. Ik was aardig benieuwd naar de innovativiteit die Elsweyr zou gaan brengen met de komst van deze nieuwe class. Als Necromancer kan jij jezelf verdiepen in de donkere magie en spreuken van de Grave Lord Skill Line. Ook kan je jouw team-maten verder helpen door ze te healen met de Living Death lijn. Maar het meest verrassend was toch wel de Bone Tyrant lijn.
Als de wereld van ESO ergens om bekend staat, dan is het toch wel de vrijheid die jij krijgt met je personage. De Necromancer is hier een groot voorbeeld van. Zo kan je als botten-tirant jezelf omtoveren tot een donkere ridder met Heavy Armor en een Tank build. Dit was voor mij dan ook direct de eerste keuze en ik voelde me net een Death Knight in World of Warcraft. De spreuken en bijbehorende animaties zijn fantastisch en na een aantal tweaks zal de class een goede plek krijgen in het universum van de game.

Blijf vooral goed naar de lucht kijken in Elsweyr, want je weet nooit wat er op je hoofd zal landen. Deze uitbreiding is er wederom één voor in de boeken. Elsweyr had een goede soft-launch en zal vandaag voor iedereen die hem gekocht heeft open gaan. Mocht je hem nog niet aan hebben geschaft, dan kan ik je bij deze groen licht geven om dit alsnog te doen. De uitbreiding heeft een geweldige verhaallijn, top-notch content, een mooie nieuwe zone en draken… ik bedoel, DRAKEN?! Alhoewel het verhaal mij minder trok dan die van voorgaande content, moet ik zeggen dat het totaalplaatje van Elsweyr mij alsnog met de kaken op de vloer liet. Ik ben nog lang niet klaar in het nieuwe gebied, en jij?

• Veel en diepgaande content
  • DRAKEN?!
  • Een geweldige zone