Waarom Sony links gaat en de rest rechts

Days Gone

Uitgevers van derden zijn positief: service games zijn de toekomst. Alle grote gamemakers zijn erin: Activision heeft Destiny, Call of Duty, en – via haar dochteronderneming Blizzard – Overwatch; EA heeft onder meer FIFA Ultimate Team; Ubisoft is bezig gehouden met The Division, The Crew, Rainbow Six: Siege en talloze anderen. In tegenstelling tot de oude dagen, waar spellen bijna beschouwd werden als wegwerp, willen bedrijven er nu voor zorgen dat je langer dezelfde titel speelt. Frequente updates helpen bij het onderhoud, terwijl microtransacties en DLC-pakketten de langdurige ontwikkelingscyclus te financieren.

Maar er is een grote uitgever die de trend negeert: Sony. Begrijp ons niet verkeerd, het heeft een eerlijk deel in de service-based games: de aankomende Gran Turismo Sport lijkt op maat te zijn van het groeiende bedrijfsmodel en het multiplayer gedeelte van Uncharted 4: A Thief’s End maakt gebruik van een soortgelijke tactiek. Maar verder dan eenmalige experimenten zoals Drawn to Death, lijkt de platformhouder rechts te gaan terwijl de rest van de industrie links gaat. Dus waarom doet Sony de dingen zo anders dan de concurrentie als service-based games schijnbaar de toekomst zijn?

Horizon Zero Dawn

Kijk eens eens naar de volgende games: God of War, The Last of Us: Deel II, Spider-Man, Detroit: Become Human, and Days Gone. Zij zijn – naar ons beste weten op dit moment – traditionele singleplayer campaigns. En ze lijken op een zere duim in een industrie die gedomineerd wordt door voortdurend verbonden, online, multiplayer-zware, service-gedreven blockbusters, nietwaar? Wie maakt er spelletjes zoals deze? Bethesda, misschien? CD Projekt Red om de vijf jaar? Er zijn niet veel uitgevers die meer op de single players gokken.

Maar dat is precies waarom de strategie werkt: Sony maakt gebruik van de sterke punten van haar Worldwide Studios om een ​​deel van de portefeuille van de PlayStation 4 te vullen die momenteel zeer klein is. Service games zoals Destiny, Overwatch en The Division zijn juggernauts – het is moeilijk om spelers weg te stelen. En het zijn allemaal spellen die gewoon al op de PS4 kunnen worden gespeeld, dus waarom gaan ze daar tegenin? Door iets te creëren zoals Horizon: Zero Dawn of The Last Guardian of een aantal andere eerstelijnspellen, voegt de Japanse reus iets anders toe aan zijn bibliotheek.

detroit become human gamescom

En dat is aan het eind van de dag het doel van de eerste partij: de gaten die de derden achterlaten, te overbruggen. Of het voor Sony meer financieel belonend zou zijn om de spellen als service games te achtervolgen, is een vraag die we niet kunnen beantwoorden, en het is duidelijk dat het omarmen van het model zinvol is. Maar als spelers kunnen we alleen het assortiment ervaringen waarderen dankzij de unieke aanpak van de platformhouder die de variatie mogelijk maakt – immers, variatie is essentieel in het leven.

Denk jij dat Sony’s aanpak van eerste partij zinvol is in een industrie die gedomineerd wordt door service-based games? En zien jullie graag meer online games of single player games?

Bron: Pushsquare

Gerelateerde berichten

Tags

Over: Peter Ernster

Ik ben Peter, gamer van kinds af aan. Ik schrijf momenteekl het liefst over alles wat met eSports te maken heeft. Playstation Fanboy , PC gamer en een trouwe kijker van League of Legends eSports en andere eSports. Ik werk momenteel bij een AV bedrijf in Capelle aan den IJssel.. Naast gamen en eSports kijken, spendeer ik graag mijn tijd met mijn lieve vriendin en vrienden.

Dit vind je misschien ook leuk...

dé Poll

dé Kijkhoek

dé Luisterhoek