Review: Assassin's Creed 3 Remastered – Nintendo Switch

Eerder hebben wij een review gedaan over de Playstation versie van Assassin’s Creed 3 Remastered. Maar, de game zou ook een aparte Nintendo Switch variant krijgen en die is gearriveerd! Hoe houdt de handheld console het uit tegenover zijn grote neefjes en nichtjes?

De Assassin’s Creed franchise heeft twee pilaren bestaande uit een vrije open wereld en een pakkend verhaal. Ondanks dat dit derde deel toen der tijd en ook nu een beetje een langdradige introductie had, pakt de game zich goed op zodra je arriveert op je bestemming. Je begint de game met de welbekende Desmond Miles, die het einde van de wereld moet stoppen. Desmond kruipt via een simulatie in de huid van een sluipmoordenaar genaamd Connor Kenway, in het midden van de Amerikaanse Revolutie. Na een lange introductie op de boot daarnaartoe opent het verhaal zich volledig zodra je in Boston arriveert. Het verhaal is sterk en doe de AC naam hoog houden. Natuurlijk is dat verhaal inmiddels bij iedereen wel bekend, daar wil ik dan ook het minst op teren in deze review. Hetzelfde geld voor de gameplay, hoe runt de game nu op de Nintendo Switch? Kan je deze variant kiezen boven bijvoorbeeld de playstation 4 versie?

Ubisoft

Zoals we allemaal weten, komt de Assassin’s Creed reeks vanuit een welbekende studio genaamd Ubisoft. Deze studio heeft consistent laten zien dat ze een goede reeks in handen hebben, van deel één volledig tot aan Odyssey. Dit derde deel is daar geen uitzondering van, totaal niet zelfs. Maar, de gameplay had vroeger wat kleine issues. Die issues bestaande uit movement bugs en lompe gevechten door statische gameplay elementen. Het meest vervelende blijft dan toch wel de manier waarop Connor de wereld exploreert. De movement was nog niet zo slim in dit deel tegenover alle nieuwe delen. Connor springt alle kanten op, behalve de kant die je daadwerkelijk op wilde gaan. Het lijkt erop dat Ubisoft hier dan ook niet veel in heeft verbeterd.

Switch Performance?

Oké, de game is nog steeds buggy, maar Ubisoft heeft toch zeker wel gedacht aan bepaalde performance issues die een mogelijk probleem voor de Switch versie zijn? Toch? Nou, niet zo zeer eigenlijk. De game loopt meer dan de helft van de tijd prima tussen de 25 en de 30FPS. Maar, vanaf het moment dat je een dorp, stad of druk gebied inloopt wordt het een complete ramp. De game begint traag en hakkerig te voelen. Van die 25FPS is niets meer over. Dit is te overzien, gezien het alleen in drukke gebieden gebeurd. Maar, dit weerhoudt mij er sowieso van om de game voor de Switch te kopen als consument. Vooral gezien de meesten een andere console of PC in huis hebben.
Dit was natuurlijk wel een beetje te verwachten op de handheld. De game loopt stukken beter in Docked Mode, ondanks de Full HD upgrade in deze mode. Een ander probleem is donkere gebieden. Het is vrijwel onmogelijk om jezelf te navigeren in donkere stukjes, dit is iets wat ik in het begin al direct merkte op de boot-stukjes. Al met al is de performance draagbaar, maar niet fantastisch. Dit maakt de game moeilijker om aan te raden, vooral in combinatie met de bugs. het is niet onspeelbaar, maar ook niet makkelijk op bepaalde momenten. Het grootste voordeel is dat je de game nu overal kan spelen, of je nu aan het poepen bent of in de trein van Limburg naar Amsterdam zit. Al maakt de helderheid van de Switch het niet makkelijk deze game buiten te spelen, gezien de game redelijk grauw is qua kleurenpalet.
Assassin's Creed 3 Remastered

Dus, wat nu?

De review was vooral gecentreerd rond mijn gebruikerservaring van de Nintendo Switch variant van Assassin’s Creed 3 Remastered. De game is en blijft fantastisch. Dit is niet eens een discussiepunt. De game speelt super en het verhaal is erg pakkend, ondanks de langdradige introductie. Maar, all is well zodra de game éénmaal op gang is.
Over performance kunnen we iets heel anders zeggen. De game loopt buggy en het lijkt erop dat de game niet veel veranderingen ziet tegenover het origineel. Grafisch zie je natuurlijk wel een verschil met de originele versie, zo zien gezichten er bijvoorbeeld stukken beter en natuurlijker uit. helaas is de performance niet fantastisch. In steden merk je al snel dat de FPS kan droppen naar de 10-15 waardoor de game onspeelbaar word. Ook voelt de game op deze momenten niet betrouwbaar qua besturing en erg traag. Dit is rechtuit zonde gezien de game juist een goede leeftijd heeft om geoptimaliseerd te worden voor de Nintendo Switch. Als je alleen een Nintendo Switch in huis hebt, dan kan ik je de game zeker aanraden. Heb jij andere consoles ter beschikking? Dan raad ik je zeer zeker aan de game op dezen te halen.
Wat vond jij van de AC3 re-master, of het nu op de Switch of een andere console was? Laat het ons weten in de reacties hier beneden!

• 6.5/10
    Remastered voor op de Switch - 6.5/10