Begin 2015 roken we langzaam onheil. Konami trok zich terug van de New York Stock Exchange, oftewel Wall Street. Vervolgens werd Kojima Productions veranderd naar ‘Konami Los Angeles Studio’. Konami leek vervolgens elke verwijzing naar Kojima Productions te verwijderen. De site werd opgeheven, er kwam een nieuw Twitter-account waarin niets vermeld werd over Kojima. Vervolgens kwam Konami naar voren dat Kojima geen hoge functie binnen Konami meer had. Op 16 maart postte Kojima deze Tweet:
Heading off.pic.twitter.com/JWyh4DbeIY”
— HIDEO_KOJIMA (@HIDEO_KOJIMA_EN) March 16, 2015
Medewerkers van de Studio werden slecht behandeld. Ze werden afgesloten van zakelijke communicatie en werden onder druk gezet. Er kwam wel naar voren dat Kojima bij Konami bleef tot het einde van het jaar. Als zijn contract afgelopen zou zijn in december, dan was het afscheid. Er was veel speculatie of Kojima eigenlijk ontslagen zou zijn. Zijn naam werd tevens verwijderd van alle promotie, en zelfs van de game-doosjes. Gamers waren kwaad, waaronder ikzelf, en Konami werd veroordeeld.
Heeft Konami de juiste keuze gemaakt? Het lijkt er wel op. Vorig fiscaal jaar is hun winst gestegen. Konami wilde zich meer focussen op mobile gaming en gok-automaten. Hoewel dit een steek voor gamers is, werkt het voor Konami. Vaak verdedig ik bedrijven voor het willen verdienen van geld. Kijk naar EA. Veel kritiek, maar uiteindelijk komen ze wel telkens met goed geproduceerde games. Uiteindelijk moeten bedrijven winst maken. Als je het enkel voor de passie doet, kom je niet verder dan Indie-dev zijn.
Wat pijn doet is hoe Konami het doet. In de afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat Konami geen fijn bedrijf is om te werken. Zo zijn ze al onder vuur komen te liggen omdat ze het moeilijk maken voor oud personeel om een nieuwe baan te vinden. Tevens maakte ze het oud-personeel van Kojima Productions het onmogelijk om een ziektekostenverzekering aan te vragen. Maar het voor gamers is het ergste hoe zo ons de rug toe keren. Het is niet meer een doel om geld te verdienen, het is het enige doel. Ten koste van personeel. Ten koste van ons.
Er zijn meerdere franchises gekomen en gegaan. Vanaf dag één ben ik al groot fan van de Command & Conquer games. Command & Conquer 4 was abominabel. Het spel was echter wel af. C&C 3 en Red Alert 3 waren niet de beste games uit de franchise, maar ze waren wel leuk en zaten goed in elkaar. Hetzelfde geldt voor Half Life. Fan vanaf de eerste game. Half Life 2 was nog beter. Episode 1 en 2 breide hierop uit en gaf ons meer. Valve beloofde ons wel voortgang in het verhaal, maar dit kwam niet. Dit is ietwat lullig van Valve, maar de games waren wel af. Het is enkel het verhaal dat helaas geen conclusie heeft gekregen.
Samen met de twee bovengenoemde , is Metal Gear mijn favoriete franchise. Niet vanaf dag één, maar wel vanaf eind jaren 90 met Metal Gear Solid. Ik wilde zo graag het vijfde deel spelen, maar kreeg er beetje moeite mee door Konami. Maar ze hebben aangegeven dat Kojima tot aan de release van MGSV eraan is blijven werken. Kojima heeft aangegeven dat de game het hele verhaal zou afronden. Tijdens het spelen werd dit ook duidelijk. Ik vond de game geweldig. De gameplay was goed en het verhaal ontrafelde zich langzaam. Ik had het gevoel dat ik de game 80% had uitgespeeld en verheugde me al om het laatste stukje te spelen en dat het verhaal rond zou zijn.
Maar wat is dit? De aftiteling? Ah, dit is zeker een van de hilarische grapjes van Kojima! Dat moet het zijn! Haha, ik heb gelachen! Laat me nu maar verder spelen!
Maar dat was het niet. Dè grote conclusie, duidelijkheid over hoe alles aan elkaar gelinkt is. Gewoon afwezig. De game was niet af. In plaats van Kojima de game fatsoenlijk af te laten maken. Of zelfs in plaats van te annuleren, brachten ze gewoon de game uit zonder einde. Nogmaals, er kan van EA veel gezegd worden, maar dit flikken zij zelfs niet. Ik voelde me genaaid. Zo’n geliefd bedrijf, het bedrijf achter zoveel schitterende games. Is geld dan echt nog het enige dat telt?
De productie van Silent Hills werd beëindigd. Sinds 2014 zien we naast de Metal Gear games enkel nog Pro Evolution Soccer games en twee Japan-only baseball games. Dit jaar hebben we Super Bomberman R en Metal Gear Survive nog mogen zien. Beide hebben niet goed gescoord, zowel in sales als reviews. Het zijn gewoon zielloze cash-grabs. De Pro-Evo soccer en de Jikkyou Powerful baseball games zijn eenvoudig te maken, eenvoudig te verkopen games. Later dit jaar krijgen we nog een remaster van een andere Kojima game, Zone of the Enders: The 2nd Runner. Ja, games worden steeds duurder om te produceren. Maar moet het dan maar op deze manier, Konami?
Ik ben niet iemand die snel gaat boycotten. In situaties als deze neem ik mijn verlies en ga ik verder. Er zijn zat andere games. Maar bij Konami is het anders. Ik voel me gebruikt. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar ik heb nu gezworen dat ik nooit meer iets van Konami aanschaf. Al is het een game die overal negens en tienen scoort, ik wil er niets meer mee te maken hebben.
Gezien de huidige koers flink winstgevend is voor Konami, zou ik ook niet al te veel hoop houden voor nieuwe games van hun andere franchises. Geen Silent Hill meer, geen Castlevania, geen echte Metal Gear. Wellicht dat ze de rechten van deze games ooit nog verkopen om er toch nog iets aan te verdienen. Dan zou Kojima Metal Gear weer in handen kunnen krijgen, misschien ook zelfs Silent Hill. Nintendo lijkt me een uitermate goede kandidaat voor Castlevania. Contra, Gradius, Frogger en al die andere arcade franchises naar SEGA. Zou dat niet mooi zijn?
Of zou het wellicht…?
Niks gebeurd… Helaas…
Kojima’s project Death Stranding is al even onderweg. Laten we hopen dat dit de game gaat worden die ons Konami laat vergeten.
– Lars JJ
Tagged as:
Kojima Konami Metal Gear MGS V Silent Hill
About the author
Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment