Het voornaamste verschil in de versies voor PlayStation 4 Pro en Xbox One X zou de render-resolutie zijn. Bij Xbox One X is dit de volle 4K resolutie van 4096 bij 2160 pixels. PlayStation 4 rendert Red Dead Redemption II echter op 1920 bij 2160 pixels, om vervolgens een reconstructie techniek te gebruiken om dit naar 4K te tillen. Dit resulteert in een algeheel scherper beeld op Xbox One X. Dit is niet alleen zichtbaar in de grafische effecten en natuur, maar vooral ook texture resolutie. Hierdoor zien oppervlaktes van objecten er beduidend gedetailleerder uit.
Het tweede voordeel dat de Xbox One X versie volgens Digital Foundry met zich meebrengt is de framerate. Waar de X een zeer stabiele 30 frames per seconde vast houdt, valt de PlayStation 4 in drukkere omgevingen regelmatig terug. Dit zou vooral zichtbaar moeten zijn in dorpen en steden. In de wildernis zouden beide consoles een strakke 30 fps vasthouden.
Al met al is het verschil tussen de twee versies duidelijk zichtbaar op een 4K televisie. Dat neemt echter niet weg van het feit dat RockStar op beide consoles een waanzinnige prestatie heeft neergezet.
De verschillen tussen de vier consoles. Screenshots genomen door Eurogamer.net, en geplaatst op hun website.
De keerzijde van deze medaille is dat de standaard PlayStation 4 wel krachtiger is dan de standaard Xbox One. In de test is zelfs de Xbox One S gebruikt, die ietwat krachtiger is dan de Xbox One uit 2014. Red Dead Redemption II wordt op Sony’s console weergegeven in de volwaardige HD resolutie van 1080p. De Xbox One versie komt hierbij niet verder dan 864 beeldlijnen. Bovendien heeft de PlayStation 4 nog wat over om TAA toe te passen. Hierdoor ziet de Xbox One versie er beduidend waziger uit. Vooral in kleding, gezichten en natuur zou dit verschil duidelijk zichtbaar zijn.
Als de standaard versies van de consoles vergeleken worden met de 4K tegenhangers is het verschil, uiteraard, helemaal als dag en nacht. De texture resolutie is nog een stuk lager, effecten zijn een flink stuk teruggeschroefd en framerates kregen beduidend vaker een klap. In dorpen en steden zouden deze dan regelmatig terugvallen tot 20fps.
Opvallend is dat voor de eerste Red Dead Redemption de Xbox 360 ook de betere keuze was ten opzichte van de PlayStation 3. Ondanks dat de PlayStation 3 krachtiger was. Dit zal waarschijnlijk gelegen hebben dat de Xbox 360 een gebruikelijkere x86 architectuur gebruikte. Sony gebruikte echter de ongebruikelijke Cell processor, waar lastig voor te programmeren was.
Het volledige artikel, en de bevindingen en vergelijking, is hier te vinden.
About the author
Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment