Review: Pro Cycling Manager 2019

Met de start van de Tour de France begint bij mij het wielrennen een beetje te kriebelen. Gezien ik net als de meeste fans van wielrennen het thuis beter weet dan de renners, is er nu Pro Cycling Manager 2019. Hierin kan je jezelf bewijzen het beter te weten dan de pro’s. Neem de leiding over één van de bestaande ploegen en fiets je team naar de top.

Pro Cycling Manager 2019 is een veelzijdige management game. Met diverse speelopties zoals Carrière, Pro Cyclist, One-off Race en Baan. De laatste twee opties zijn voor het snelle spel en ben je weinig aan het managen. Waar de game echt interessant wordt zijn bij de opties Carrière en Pro Cyclist. In Carrière neem je de rol aan van team manager. Wanneer je Pro Cyclist gaat spelen, dan neem je de rol aan van je eigen wielrenner. Kan jij als wielrenner of als team manager je naar de top banen?

Carrière

Zoals gezegd in de optie Carrière neem je de rol aan van team manager. Als team manager ben je verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van je team. Bij het opstarten kan je als nieuweling van het spel overweldigd worden door de vele menu’s waarin je kan managen. Bij je begin scherm ontvang je alle basis statistieken en e-mails voor je team. In de e-mails vind je alle informatie omtrent je team, je tegenstanders en van de media. Op de volgende tabblad beheer je je selectie. Hier kan je je selectie doelen stellen, op trainingskamp sturen en materiaal laten ontwikkelen voor je team.
Pro Cycling Manager 2019 diept het management gedeelte heel erg uit. Op de eerste dagen ben je maar wat aan het rond kijken en probeer je dingen uit wat je team kan verbeteren. Naar mate de tijd vordert begin je de feeling te krijgen voor de menu’s en weet je steeds meer wat je moet doen en hoe je dat moet doen. Echter als je een nieuweling bent in dit spel dan zal ik je aanraden om de menu’s spelenderwijs je eigen te maken. Doordat je zoveel menu’s door kan lopen kan de game wel ontmoedigend zijn, zeker als je voor je gevoel geen vorderingen maakt.

Pro Cyclist

Naast een team managen kan je ook voor kiezen om je eigen wielrenner aan te sturen in Pro Cycling Manager 2019. In Pro Cyclist kan je je eigen wielrenner maken, compleet met eigen naam en eigen specialiteiten. Pro Cyclist is een stuk makkelijker dan een team managen. Als je nieuw bent in het spel dan is het zeker aan te raden om eerst Pro Cyclist te spelen alvorens Carrière te doen. Je hebt een flink aantal minder menu’s en je bent puur bezig met je enkele wielrenner. Focus in de menu schermen ligt erop om je wielrenner in vorm te krijgen. Dit doe je door je wedstrijden te combineren met trainingen en rust periodes. Want immer je wilt niet dat je wielrenner oververmoeid raakt voor een race.
Maar als wielrenner dien je ook je team en je team manager tevreden te houden. Want wanneer je dit niet doet en enkel naar je zelf luistert kan het zomaar zijn dat je op straat komt te staan. Maar aan de andere kant hoe beter je prestaties zijn hoe meer andere teams en grotere teams interesse in je gaan tonen. Want je begint natuurlijk niet gelijk in een ploeg als Quickstep. Nee je begint onderaan de ladder bij de kleinere teams. Naarmate je groeit en beter presteert komen de aanbiedingen van je droom teams van zelf om de hoek.

Races

Op race dag kan je kiezen voor een simulatie of een 3D race. Simulatie werkt je race ter plekke af en voorziet je direct de uitslag van de race. Tijdens de 3D race, in de carrière optie, neem je de leiding over je team tijdens de race. Je kan kiezen uit diverse orders die je aan je team kan geven. Kleine tip, gebruik de pauze knop om je orders zo effectief mogelijk te geven. Naast team aansturing kan je ook de individuele wielrenners aansturen. Jij bepaalt wanneer je wielrenners gaan sprinten of wanneer je ze wil laten aanvallen. Maar je moet wel opletten op de balken van je wielrenners als je een actie wilt doen.
Bij de Pro Cyclist optie kan je enkel je wielrenner besturen tijdens de race. Maar de basis blijft hetzelfde als in de carrière modus. Anders is echter wel dat je als enkele renner, teamorders kan krijgen of van je kopman(als je die zelf niet bent). Deze orders kan je negeren maar daar zal je team niet blij mee zijn. Voer je de orders wel goed uit dan zal de tevredenheid van je teams toenemen. Daarnaast levert dat ook de nodige ervaringspunten op om je zelf verder te ontwikkelen.

Pro Cycling Manager 2019 is een zeer uitgebreide management game. De twee game opties die we hierboven zijn beschreven, leveren uren aan speelplezier. Carrière mode biedt voldoende uitdaging en menu’s uit om je helemaal uit te leven als manager. In de Pro Cyclist optie kan je de boel wat meer laten varen en concentreer je op je eigen wielrenner. De game kent een lange leercurve, zeker in de Carrière optie. Maar desondanks is de game vermakelijk als je affiniteit hebt met wielrennen.
De races in 3D zijn leuk om te aanschouwen. Daarnaast heb je er meer controle over je team of wielrenners. Hoewel de graphics niet één van de beste zijn, stoort het niet tijdens de race. Zoek je vermakelijke game om te spelen naast het kijken van de Tour de France, dan is Pro Cycling Manager 2019 een prima aanrader. Pro Cycling Manager 2019 is te koop op steam voor €39,99.

Gespeeld op de PC
7/10