28 maart 2024

Gamescom 2019: Colt Canyon – Pixel Redemption

Tijdens mijn bezoekje aan Gamescom heb ik Colt Canyon mogen checken bij Headup Games. Het is een pixelart Western shoot’em up. De game speelt vrij eenvoudig met een gemakkelijke besturing, maar is niet bepaald een wandeling door het park, maar meer een wandeling door de woestijn.

Colt Canyon speelt zich af in de Cowboy tijd met alle toeters en bellen die je je erbij kunt bedenken. Een pakkende soundtrack, revolvers, pijl en boog, bandieten, cactussen, dynamiet en alle mikmak. Ik was bijzonder slecht in het spel. Het richten en schieten heeft zeker even gewenning nodig maar daar was veel te weinig tijd voor.
Colt Canyon
De game begint vrij rustig in het eerste level met hier en daar wat vijanden die je tegenkomt. In het tweede level wordt het tempo al flink verhoogd met meer vijanden die een stuk gevaarlijker zijn. Het positieve is dan wel dat de game nooit hetzelfde gaat aanvoelen. Ieder level is willekeurig gegenereerd. Wat aan de andere kant ook een minpuntje oplevert. Het is lastig om een patroon te leren en om waakzaam te zijn voor gevaarlijke plaatsen als je niet weet waar of wanneer je ze gaat tegenkomen.
Zo ging ik best wel goed in het tweede level op mijn tweed poging. Ik had een groepje bandieten met nog net kunnen slopen, maar mijn kogels en pijlen waren op. Gelukkig kan je kistjes en tonnen kapotslaan. Daar zitten vaak kogels en pijlen in. Dit tonnetje was zeer speciaal want het was dynamiet. Ik ging dus dood. Opnieuw beginnen. De tonnetjes dynamiet zijn blijkbaar een andere kleur, maar dit kon ik niet goed zien, of ik heb er niet goed op gelet.
Colt Canyon

Variatie, doodgaan en opnieuw

Indien je na een tweede poging al genoeg hebt gezien is dit geen titel voor jou. De game is namelijk ontwikkeld met de gedachtegang dat je het spel opnieuw blijft spelen. Het verhaal is simpel maar de focus ligt op de gameplay. Er zijn op dit moment zo’n 40 wapens in het spel en we hebben er misschien 3 of 4 gezien in onze speelsessie. Door te spelen zal je nieuwe wapens vinden, maar ook nieuwe personages vrijspelen die onderling van elkaar verschillen.
De open gebieden waar je in speelt sporen je aan om op ontdekking uit te gaan. Tijdend je ontdekking zal je verschillende dingen tegen kunnen komen zoals kampjes, tonnen en kisten met spullen, maar ook personen in nood die je kan redden. Ze zullen je vervolgens belonen met meer levenspunten, vullen je levenspunten aan of helpen je mee in je zoektocht als je ze een wapen geeft.
Over het algemeen een simpele, maar toch vermakelijke game waarbij de “nog een keer proberen” een grote rol speelt. Het moet je liggen, maar de game maakt het makkelijk voor fans van de genres om je bezig te houden dankzij de mysterieuze omgeving, soundtrack, en gewichtige combat.

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →