28 maart 2024

Playstation 5 verschijnt in het najaar van 2020

Eindelijk weten we wat de officiële naam is voor de Playstation 5, namelijk ‘Playstation 5’. Dit bevestigd CEO van Sony Interactive Entertainment Jim Ryan. Het voelt als een enorme last die van zijn schouder valt om eindelijk de naam te onthullen. Eigenlijk wisten we het stiekem toch al.

Waar iedereen over giste is eindelijk bevestigd. ‘Holiday 2020, Playstation 5’. Oftewel, Playstation 5 verschijnt in het najaar in 2020. Net voor de feestdagen zoals gewoonlijk over ruim een jaar vanaf nu dus. Gelukkig hebben we nog wat meer concrete informatie ontvangen. Niet enkel de release window en de naam, maar ook wat techniek en meer. Zo zal de Playstation 5 Ray Tracing ondersteunen op hardware niveau. Velen vreesde voor een software implementatie om Ray Tracing te ondersteunen, maar Mark Cerny bevestigd dat het wordt gerealiseerd op hardware level.

 “There is ray-tracing acceleration in the GPU hardware,” meldt hij, “which I believe is the statement that people were looking for.”

De Playstation 5 zal er ook op gemaakt zijn om volledig anders om te gaan met je opslagcapaciteit. Zoals we al weten zal de SSD structuur al zorgen voor veel snellere installaties en kortere laadtijden. Daarbovenop hoef je in de toekomst op de nieuwe console geen volledige game meer te installeren om te genieten van bijvoorbeeld alleen de multiplayer. Zo meldt Cerny dat je er voor kunt kiezen om enkel de singleplayer of multiplayer te installeren van een bepaalde game. Je zou ze ook beide kunnen installeren en later weer een bepaald gedeelte van de game verwijderen.
Daarnaast zou je bepaalde in-game informatie kunnen zien vanaf je Playstation 5 menu zonder de game te installeren. Zo zou je in kunnen zien welke singleplayer missies je nog moet doen en welke beloningen je er voor kunt krijgen. In de huidige generatie consoles moet je eerst de game opstarten om zulke informatie te kunnen zien.

Dualshock 5

Over de controller is nog weinig bekend, maar er zijn wel al kleine details opgedoken. Zo heeft de nieuwe controller adaptive triggers. Hierdoor kan je bijvoorbeeld een boog zodanig aanspannen in hoeverre jij de trigger inhoud. Wapens kunnen andere van elkaar aanvoelen door het gebruik van deze triggers en de feedback van de controller wordt beter ervaren door deze implementatie.
De nieuwe controller geeft dus veel betere feedback en uit een demo is gebleken dat de speler bij het speen van GT Sport op de PS5 beide terreinen kon voelen zodra de speler met een of twee banden over het gras of door de grind bak reed. Deze ervaring verdween direct toen de speler terugkeerde naar de Playstation 4 versie. Deze nieuwe controller technologie kon in feiten al worden geïmplementeerd in de Playstation 4 Pro controllers. Sony heeft dit niet gedaan aangezien de gameplay ervaring dan te veel zou verschillen van de standaard Playstation 4.

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →