Review: Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age

Deze JRPG verraste ons eerder al heel erg met haar charme, graphics, gameplay en tientallen uren aan content. Nu is het tijd voor de game om naar een platform te komen waar velen op hoopten, de Nintendo Switch.

Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition, een hele mond vol, maar een mond vol met geweldige aspecten eraan verbonden. Het JRPG genre is erg veranderd over de jaren heen en Dragon Quest heeft met dit deel eerder al bewezen op de bovenste plank te liggen, en dat is met deze Nintendo Switch niets veranderd. We gaan niet te diep in detail treden over de game zelf, gezien we dit al eens hebben gehad! Wel gaan we het hebben over waarom de Switch versie er één is die het zeer zeker waard is om op te pikken of opnieuw te spelen!

Het wiel opnieuw uitvinden

Als Dragon Quest iets niet doet, dan is dat het opnieuw uitvinden van het wiel, maar dat is niet iets negatiefs in dit aspect, maar juist iets goeds. Dragon Quest XI gaat verder op een formule die werkt wanneer deze goed geïmplementeerd word, en dat doet de game natuurlijk wonderbaarlijk spectaculair. Het combat systeem is turn-based met een paar leuke twistjes en het voelt old-school zowel als verfrissend. De cinematics, het verhaal, de graphics, alles klopt en alles voelt verfrissend iedere stap van het verhaal. Dit is geen verrassing, gezien wij in onze vorige review voor de game al aangaven dat dit een must-play is als jij van het JRPG genre houd.
Jij als onbenoemde held komt erachter dat jij de Luminary bent, een reïncarnatie van een mythische held waarvan niemand dacht dat die ooit nog terug zou komen. het is aan jou om het duister te bestrijden. Als je het zo leest, dan klinkt dit verhaal vrij lineair en niet meer bijzonder dan een gemiddeld ander verhaal. Niets is echter minder waar, gezien de game veel leuke twistjes heeft en een eigen stijl behoudt gedurende je content-trip. Iedere keer als jij in een nieuw dorpje komt dan voelt dit als een pauze, iets om even op adem te komen. Vervolgens word je weer regelrecht in een rollercoaster van emoties gegooid. De boss-fights, puzzels, alles klopt en voelt lekker uitdagend en tegelijk als een relaxte ervaring. Maar hoe zit dit nu op de Nintendo Switch?
dragon quest xi s review

Perfect voor de Switch

Het eerste wat mij opviel na het starten van de game was hoe dicht de Switch graphics zitten bij de Playstation 4 variant. De game ziet er fantastisch uit tot op de details. Ook de cinematics lopen lekker en zelfs in de 720p handheld was ik nog verrast met hoe mooi de game is. Dit begon goed, ik had direct zin om deze tweede playthrough voort te zetten. Ik heb de eerste nacht dan ook veel langer besteed aan de game dan dat de bedoeling was en verloor mezelf in hoe geweldig de game eruit zag. Dit in combinatie met de geweldige gameplay en story waren een verademing. Ik had niet gedacht dat tussen al deze grote titels die tegen het einde van 2019 uitkomen, dat uitgerekend deze game me zou vastklemmen.
De enemy design is iets wat perfect past bij de core Nintendo titels en mengt het speelse met het donkere. Dit is een belangrijk iets voor Nintendo Switch spelers, die vaker houden van een speelse mentaliteit in hun games. Ook een leuke toevoeging, is de 2D mode, je kan de game volledig uitspelen in 16-bit pixel art, en beiden versies leveren dezelfde hoogwaardige gameplay op. Als jij van een beetje nostalgie wilt leven, dan kan dit in grote maten!
dragon quest 11 s

Op een paar kleine aspecten na is de Dragon Quest XI S variant een geweldige toevoeging aan je Switch bibliotheek en een dikke aanrader vanuit mij. Zelfs als je de game al eens hebt gespeeld, dan is de 2D mode nog een toffe mode om te spelen in handheld op je Nintendo Switch. Ik kan de game aan iedereen aanraden en het is de prijs van submissie volledig waard! De graphics zijn fantastisch, de gameplay is verfrissend en tegelijk nostalgisch en het verhaal speelt lekker weg. Laat ons natuurlijk ook even weten wat jij van de game vind in de reacties hier beneden!

• 9/10
    Definitive Edition - 9/10
9/10