Review: Overwatch, op de Nintendo Switch

Overwatch is een bekend fenomeen, op PC en op console. Maar, er was nog één variant voor de game die ontbrak: de Nintendo Switch. Deze ‘Legendary Edition’ brengt alle content die al beschikbaar was direct naar de Switch.

Overwatch tijdens het poepen? Ja, dat lijkt me best wel een top idee. Overwatch kreeg in 2016 heel veel loof en heeft wat ups en downs gezien door de jaartjes heen. Maar, de game gaat nog steeds sterk. Zo sterk, dat de developers dachten dat het een goed plan was om de game uit te brengen op de Nintendo Switch. Maar, hoe loopt de game en hoe voelt deze editie?

Soepeltjes, of toch niet?

De game liep vanaf menu tot aan het einde van iedere ronde soepeltjes en redelijk stabiel. De menu’s konden soms wat langer laden maar dat is dan natuurlijk niets raars. De game loopt echt gewoon soepel en daar is niets op aan te merken. Het is een stabiele port, althans, dat zou je denken. Speel jij de game met een Pro Controller of welke losse controller dan ook, dan is er niks aan de hand. Zo is het net alsof je de game op een console speelt.
Waar de problemen echter beginnen is bij de joy-cons. iedereen weet dat deze handzame controllertjes niet het beste zijn voor shooters of games waarin je accuraat moet mikken. Om deze reden maken die games dan ook normaliter goed gebruik van de motions controls die ingebouwd in het apparaatje en de joy-cons zit. Breath of the Wild is hier een goed voorbeeld van, het mikken werd een stuk makkelijker en accurater met de motion controls aan!
Het probleem dat Overwatch echter heeft, is dat deze controls onbetrouwbaar zijn. De standaard instellingen stelt de motion controls sowieso al veel te snel in. Maar, zelfs na een uur spelen met de controls had ik nog niet een betrouwbaar gevoel erbij. Zolang dit niet verbeterd zal worden, kan dat voor velen een deal breaker zijn en dat is volledig te begrijpen. Laten we hopen dat dit aspect snel verbeterd zal worden!
overwatch handheld gameplay

Grafisch in orde

Op het graphics gebied ziet de game er strak uit. De menu’s lijken ietwat klein in handheld mode maar voor de rest is de game een meesterwerkje op zichzelf. Een goede port die wederom laat zien hoe krachtig de Switch is. Er waren wat kleine tussenwegen genomen in subtiele aspecten van de game. Zo merkte ik snel op dat veel particles en effecten een stuk lager in kwaliteit zijn dan op de PC of console. Maar, dit is een goede tussenweg gezien de game er stabiel door loopt.
Overwatch is en blijft een sterk spel, met genoeg helden om te spelen, ieder met een eigen persoonlijkheid en aanvallen. Je merkt in iedere competitieve game altijd wel dat de ‘meta’ veranderd op console tegenover PC, maar de Switch versie maakt met de huidige controls een aantal personages overbodig tot op het punt dat ze onspeelbaar zijn, hopelijk veranderd dit snel!
overwatch graphics handheld

Overwatch is een geweldige game met tig speelbare personages, maps en content. Helaas is de Switch versie erg inferieur tegenover de PC of console varianten. De minpunten die er zijn, zoals de motion controls, zijn gelukkig wel op te lossen. Of dit ook echt gaat gebeuren is een tweede vraag. Ja, het is lekker om een paar potjes te spelen als je op het toilet zit of in bed ligt. Maar in de trein merk je al direct hoe de motion controls en te grote impact hebben op je gameplay, voor nu dus erg zonde! Heb jij de Switch versie al gespeeld? Laat ons dan zeer zeker even weten wat jij ervan vind!

• 6.5/10
    Overwatch op de Switch! - 6.5/10
6.5/10