18 maart 2024

Preview: Old School Runescape Mobile

Runescape en Old School Runescape Mobile is de eerste grote stap voor Jagex om Runescape aan te bieden op een ander platform dan de PC. De mobile versies zijn 100% identiek aan de PC versie en kunnen samen met elkaar communiceren.

In het kort zijn Runescape en Old School Runescape Mobile precies dezelfde games als op de PC. Je kunt met je eigen account inloggen en direct verder gaan waar je bent gebleven. De interface is ietwat aangepast voor mobile, maar in principe werkt alles zoals je zou verwachten. De Old School Runescape mobile client is op dit moment in een beta fase waarin er steeds meer spelers worden toegelaten tot de client. Vanaf 30 oktober is de mobile versie voor iedereen wereldwijd beschikbaar.

Never stop grinding

Misschien wel een gemiste kans voor Jagex om bovenstaande titel te gebruiken als motto voor de mobiele client. Want hier komt het in feiten op neer. Met Runescape op je telefoon is er geen enkel moment in de dag waarop je hoeft te stoppen met grinden. Op de wc, in bad, tijdens het koken, in de bus, tram, trein, vliegtuig (als er Wifi is), of als je een saai verplicht bezoekje moet plegen aan je familie, Runescape laat je niet meer in de steek.

Optimalisatie

Betreft optimalisatie merk je direct dat Runescape niet met oog voor mobiel ontwikkeld is. De game wereld zit heel complex in elkaar en is soms lastig om hier mee om te gaan op mobile. Gelukkig worden er wekelijks update uitgerold voor de game die ook de mobiele versie aangenamer zullen maken. Zo is onlangs de spell-book aangepast zodat deze makkelijker te gebruiken is op je smartphone en hebben ze de Special-bar ook iets vergroot op de mobiele client.
spellbook mobile

Gebruiksgemak

Old School Mobile is er positief op vooruit gegaan de afgelopen weken. Het gebruiksgemak is sterk verhoogd sinds het begin van de beta. Voorheen moest je bijvoorbeeld iedere keer opnieuw inloggen als je de mobiele game afsloot. Tegenwoordig wordt je naam en wachtwoord onthouden en kan je direct op Play Now klikken.
Op dit moment is de mobiele versie ideaal voor skills en niet gevaarlijke combat zoals simpele Slayer tasks, maar is het nog niet helemaal geschikt voor Boss fights of andere gecompliceerde handelingen. Het spelen van de game voelt namelijk een stuk slomer aan via mobiel omdat het switchen tussen tabs etc eenmaal een stuk langzamer gaat zonder muis, maar via touch-controls. Het is ook een beetje een handigheid. Al spelend zal je de controls beter onder de knie krijgen en zal het heus wel mogelijk zijn om een boss-fight aan te gaan, maar persoonlijk hou ik het voorlopig op wat veilige content, zoals het trainen van mijn Agility.
Agility
Daarnaast is mijn dagelijkse busrit in de ochtend precies lang genoeg om mijn dagelijkse farm-run te doen. Dit scheelt weer tijd als ik thuis kom om verder te gaan met de echte grind.

Prestaties

Old School Runescape mobile hebben we getest op een OnePlus 6 tijdens Runefest, en tevens op mijn persoonlijke telefoon, een S9 Plus. Op beide apparaten loopt de game als een pareltje. Geen problemen met de framerate en grafisch ziet het er hetzelfde uit als op de PC. Het enige jammer is dat je als mobile speler alle gave plugins mist van onder andere RuneLite of OSBuddy, maar misschien dat hier zelfs verandering in komt in de toekomst.
Het belangrijkste echter is de batterij duur. Op de OnePlus 6 hebben we niet echt goed kunnen meten hoeveel batterij de game weg slurpt, maar op de S9 Plus zit je tegen een 28% batterij verbruik per uur. Indien je van plan bent om veel Old School Runescape mobile te spelen onderweg is het aan te raden om een krachtige powerbank mee te nemen.
smooth dance rs

Old School Runescape Mobile is een prachtige nieuwe manier van Runescape en zal ongetwijfeld zorgen voor veel spelers onderweg. Op dit moment is de client nog niet 100% geoptimaliseerd om alle content zonder problemen uit te voeren, maar wij hopen dat hier snel verandering in komt. De updates voor mobile tot nu toe zijn al erg handig geweest en het kan er alleen maar beter op worden. Vanaf 30 oktober zal Old School Runescape beschikbaar zijn via iOS en Android. Runescape (3) mobile is pas in gesloten beta gegaan en zal later pas publiekelijk beschikbaar worden gemaakt.
Heb jij de mobiele versie al gespeeld? Wat doe jij het liefst via de mobiele client?