29 maart 2024

Review: Days Gone

Days Gone is sony’s nieuwste Playstation 4 exclusive, ontwikkeld door Bend Studio. De verhaal gedreven open-wereld game van Bend Studio probeert een gloednieuw en meedogenloos verhaal op te zetten. Over een meedogenloze wereld waarin geheimen ontrafelt worden terwijl de hele wereld op het punt staat om uiteen te vallen.

Bend Studio heeft overduidelijk afgekeken van veel andere titels met een soortgelijke setting. Met alle positieve gevolgen van dien. Duidelijke inspiraties van onder andere The Last of Us zijn volop aanwezig in deze Sony exclusive. Al met al weet Days Gone een meer dan prima fundering te zetten voor misschien wel een nieuwe franchise.
Days Gone

Days Gone

De verklaring achter de titel is niet heel eenvoudig. Deze is op meerdere manieren te interpreteren en al spelend ga je daar over nadenken. Je verschillende theorieën worden na verloop van tijd versterkt of verzwakt, afhankelijk van de gebeurtenissen in het spel. Days Gone vertelt het verhaal van Deacon St. John. Ooit lid van een motorbende, nu een drifter. Er zijn verschillende nederzettingen waar mensen elkaar helpen, maar Deacon vestigt zich niet in één van deze nederzettingen. Ondanks dit feit, voert hij wel klusjes uit voor nederzettingen waar hij zijn eigen motieven voor heeft.
Het ontdekken en opbouwen van de wereld is een groot gedeelte waarmee je de eerste paar uren van de game zoet mee zal zijn. Je ontdekt de regio, het gedrag van de freakers en mensen om je heen. Het verhaal begint ongeveer twee jaar na de uitbraak en om je heen kan je al goed zien wat de schade is. Voordat het echte verhaal vorm begint te krijgen ben je al ervaren en heb je al een groot gedeelte van het gebied verkent. Af en toe gaat het iets te sloom, maar dat is denk ik vooral omdat er alleen maar vragen bij komen. Tot later in het spel, worden deze nog niet beantwoordt.
Days Gone
Aan de andere kant is dit wel een van de charmes waardoor het ongelofelijk lastig is om Days Gone met rust te laten. Het verhaal en de mysterie die in de eerste uren wordt geschept blijft tot het einde de motor die je aan de gang houdt. Dit geldt voor alle Playstation exclusives tot nu toe. Bij Days Gone eens zo erg, aangezien deze game het meer moet hebben van de storytelling dan van de gameplay.

Personages

Iets wat Bend Studio ook heel goed voor elkaar heeft gekregen zijn de personages in deze game. Alhoewel ze niet zo memorabel zullen zijn als een Nathan Drake, Ellie of Kratos. Brengen de verschillende personages in Days Gone veel charmes met zich mee. Het is één van de punten waarin het verhaal goed tot zijn recht komt. Je bouwt langzaam een band op met de veel verschillende personages. Sommige zullen een diepere band met Deacon ontwikkelen dan de ander. Tegen het einde aan wordt ook wel duidelijk waarom dat zo is.
Days Gone boozer

Loopjongen

Voor een groot gedeelte van de game ben je bezig met het verzamelen van spullen die nodig zijn voor “iets”. Het maken van een bom of geneesmiddel bijvoorbeeld. Er zijn weinig momenten waar de missies je echt aanspreken en de missies die dat wel doen, verschijnen pas heel laat in het spel. Zo nu en dan wordt de veel herhalende vorm van missies onderbroken door een plottwist of belangrijk moment, maar tussendoor voelt het allemaal veel van hetzelfde, waarin je ook veel van hetzelfde aan het doen bent.
Dit is heel jammer, maar aan de andere kant niets nieuws binnen de open-wereld genre. De wereld om je heen is nu eenmaal niet zo ontworpen voor een gestroomlijnde ervaring zoals The Last of Us dat biedt. Je hebt meer vrijheid in Days Gone en dit is het moment waarop je besluit om een story missie even te laten rusten om iets anders te gaan doen. Er is namelijk heel veel te doen in de wereld om je heen en alles heeft wel een of andere invloed op het verloop van de game.
Days Gone

Meedogenloze wereld

Werkelijk alles buiten de verschillende nederzettingen heeft het op je gemunt. Wilde dieren, freakers en zelfs andere mensen. Er zijn verschillende activiteiten om je aan te wagen in Days Gone en strategische planning is van belang tijdens het uitstippelen van je weg. Je bent namelijk op weg met je motor, en deze gebruikt brandstof. Op verschillende plaatsen in het spel kan je deze bijvullen en verspreid over het hele land liggen hier en daar wat jerrycans die je kunt gebruiken. Het is een mechanic waarvan ik in het begin dacht dat hij me alleen maar in de weg zou zitten, maar na verloop van tijd ben ik het meer gaan waarderen. Het voegt een stukje planning toe aan de game die in veel gevallen noodzakelijk zal zijn.
NERO sites zijn bepaalde checkpoints op de map waar je bijna altijd wel een jerrycan kan vinden. Deze sites bevatten injectors die je levenspunten, stamina of focus zal verbeteren. Deze sites bevatten ook altijd wel een jerrycan, dus handig om even je motor bij te vullen. Je wilt namelijk niet midden in de nacht ergens stranden zonder vloeistof in je tank.
Days Gone

Dynamisch in elk opzicht

Alhoewel zombies verleidelijk klinkt, heb je er niet mee te maken in Days Gone. De freakers zijn in veel verschillende vormen en maten te vinden en hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je zal ontdekken. Je kunt ze voor het gemak vergelijken met zombies, maar de freakers zijn iets slimmer dan de breinloze zwervers. Ze reageren op licht van je zaklamp, zijn enorm gevoelig voor geluid en kunnen goed je positie inschatten indien je slordig bent met het omzeilen van deze gedaantes. Ze zijn ook heel gevoelig voor het weer. Tijdens een regenbui in de nacht zullen ze je bijna niet horen lopen, en is hun zicht zeer slecht. Op klaarlichte dag zal je iets geruislozer te werk moeten gaan om niet gezien te worden.
Het dynamische aspect van de game zorgt er daarom voor dat iedere encounter, ook al vaak herhalend, geregeld anders zal verlopen door de huidige omstandigheden. In de nacht zijn er meer freakers te vinden op straat en overdag trekken de meeste freakers de grotten in om te schuilen voor het daglicht. Dit betekend dat het in de nacht een stuk gevaarlijker is buiten, maar dit kan je ook in je voordeel gebruiken.
Freaker nests zijn in de nacht namelijk eenvoudiger om weg te branden. Zodra je een nest in de fik steekt zullen alle freakers uit het nest op je af komen stormen. Aangezien ze in de nacht voornamelijk buiten zwerven, is het makkelijker om een nest in de nacht uit te branden. Dit is slechts één voorbeeld van de verschillende invloeden die het weer en tijdstip mee dragen in deze game.
Days Gone

Technisch

Iets wat ook erg dynamisch is in Days Gone is de performance. Helaas kampt de game nog met vrij veel glitches en bugs, zelfs na de 1.03 update. Tijdens mijn playthrough heb ik de game drie of vier keer opnieuw moeten opstarten omdat de spraak niet synchroon liep met het beeld en heb ik in een missie twee keer mijn vorige checkpoint moeten herladen omdat ik een actie niet kon uitvoeren. Over het algemeen heeft het zeker niet mijn pret gedrukt, maar op het moment zijn ze best storend. Het is dan ook heel jammer om een cutscene te zien waarin het geluid veel later doorkomt dan het beeld. Vooral omdat de cutscenes in deze game ontzettend tof zijn. Sommige duren best lang, maar in die tijd ga je helemaal op in het verhaal en heb je even het gevoel alsof je een spannende film of serie aan het kijken bent. De glitch, bugs, maar ook de vele laadtijden tussen, voor en na cutscenes onderbreken de immersie.
De game ziet er prachtig uit, vooral voor een Open-World game, maar hier laat de de studio zien dat we aan het limiet zitten van de huidige generatie. dipjes in frames is geen uitzondering in deze game. De verschijning van deze game, haar prestaties en de recent verschenen berichten over de Playstation 5 tonen aan dat de lijn hier getrokken wordt.
Days Gone

Verdict

Waar zombie games vaak met een scheef gezicht worden aangekeken, werpt Bend Studio een totaal nieuw beeld op de sub-genre. De Open-World in Days Gone is een meedogenloos, maar een zeer interessante setting die ruimte maakt voor hopelijk een nieuwe Playstation franchise.  De personages in deze game hebben stuk voor stuk een interessant character. Ik zie de kans bestaan dat deze franchise het verhaal vanuit meerdere perspectieven kan vertellen. Zoals gezegd speelt de game zich twee jaar af na de uitbraak, maar wat is er allemaal voorafgegaan in deze twee jaar waar we als speler niets van te zien krijgen? Een sequel, of prequel zou de franchise naar een heel nieuw niveau tillen indien de missiestructuur wordt aangepast met meer gevarieerde opdrachten.
Days Gone 2 op de Playstation 5? Graag.
Pluspunten

  • Personages
  • Killer soundtrack
  • Schitterende Open-Wereld
  • Speelduur

Minpunten

    • Bugs en glitches
    • Missiestructuur
Gespeeld op Playstation 4 Pro
  • 8.5/10
    Het zijn freakers, geen zombies - 8.5/10
8.5/10

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →