18 april 2024

Review: For Honor: Marching Fire – Een nieuwe start

For Honor was zeer zeker geen slechte game, maar de game kwam ook niet zonder zijn serieuze issues. Kan de nieuwe Marching Fire DLC de game naar een nieuw niveau liften? Lees het in onze review!

For Honor is een game met een origineel plan. Wat missen mensen altijd in MMORPG titels? Juist, een dueling systeem. For Honor: Marching Fire is letterlijk dit, een duel game. De game had een hoog budget en kwam dan ook op de AAA lijst van Ubisoft te staan. De game scoorde altijd rond de 7/ 7.5. Maar, net als dat Rainbow Six Siege in het begin had, was For Honor een sterke en originele titel met te veel problemen om te overzien. Marching Fire haalt meer problemen weg dan dat het creëert. Als Siege kan veranderen in één van de grootste competitieve shooters, kan deze middeleeuwse game dit dan ook? De toekomst ziet er in ieder geval goed uit.

Genoeg toegevoegd

In de lange weg naar Marching Fire werd een boel informatie losgelaten om een bepaalde hype op te bouwen. Ondanks dat veel mensen geen hoop voor de game hadden, konden velen het niet laten om toch met één oog deze opkomst aan aankomende content te volgen. De expansie brengt zes nieuwe personages, acht nieuwe maps en een boel andere content. Yes, content is iets waar Marching Fire niet schaars aan is!  Ook zijn er een boel quality-of-life veranderingen die de game meer balans geven, betere controls en een fijnere sfeer. Dit allemaal heeft ervoor gezorgd dat de game uiteindelijk als nog vijftien miljoen spelers heeft bereikt.
For Honor doet een beetje hetzelfde als Rainbow Six Siege. Er is namelijk een seizoen-pas beschikbaar voor de game, maar deze is optioneel. Heb je deze pas gekocht? Dan krijg jij alle nieuwe speelbare personages direct na dat de update te pre-loaden is. Heb je de pas niet? Dat is geen probleem, jij kan als ‘gratis’ speler altijd genieten van de nieuwe maps gezien dezen beschikbaar worden gesteld voor iedereen die de game in zijn of haar bezit heeft. Ook de nieuwe personages zijn voor jou toegankelijk, mits je een boel in-game valuta hebt liggen grinden. Je hoeft dus niet je beurs open te trekken, tenzij jij lui bent of geen tijd hebt om veel te spelen en toch wilt genieten van de nieuwe helden. Marching Fire doet dit ook.
Je kan de game namelijk kopen voor dertig Euries. Doe je dit, dan krijg jij direct toegang tot de vier nieuwe Wu Lin soldaten, in combinatie met de nieuwe Arcade PvE mode. Spelers die de expansie niet aanschaffen, moeten de Wu Lin helden vrijspelen met Steel, de in-game valuta. Maar wat is Arcade Mode precies dan?
For Honor: Marching Fire

Arcade, zonder flipperkast

For Honor focust zich altijd op het vinden van nieuwe manieren waarop spelers kunnen samenspelen of dueleren, deze arcade modi doen dit natuurlijk ook. Fans hebben al een tijdje honger naar meer Player vs. Environment gameplay, dit is iets wat Marching Fire dan ook deels brengt. Arcade Mode is een ladder-stijl mode, zoals je deze vaker in vechtspellen tegenkomt. Je kan dit alleen spelen, maar ook met je beste vriend online. Je wordt geconfronteerd met een boel scenario’s in de vorm van gevechten die met de trede uitdagender worden. Ook heeft iedere ronde een ‘ziekte’ voor jouw personage in petto, eentje die willekeurig gegenereerd word. De ene ronde ben je blind en de andere verlies je health-over-time, er is altijd wat nieuws!
Des te hoger je deze ladder beklimt, hoe meer beloningen jouw kant op komen gevlogen natuurlijk. De computergestuurde vijanden die je krijgt voelen een stuk slimmer dan de geautomatiseerde AI waar jij in de verhaallijn tegen vecht. De nieuwe helden waarmee jij kan vechten, zijn gebaseerd op een coole mythologie.
For Honor Marching Fire

Wu Lin, Who?

Marching Fire’s nieuwe helden zijn gebaseerd op Chinese mythologie. Hier zitten clans in als de Tiandi, Shoalin, Jiang Jun en Nuxia, ieder met een eigen speelstijl en wapen-set. Doordat dezen ieder een eigen speelstijl hebben, brengt dit ook nieuwe leermomenten voor spelers, wat ook zorgt voor meer content en herspeelbaarheid van oudere missies en gevechten. Dit brengt veel nieuwe mogelijkheden naar de game toe. De Wu Lin zijn vrij makkelijk te leren, jammer is het dat er niet een echt moeilijk personage bij zit, dit had gezorgd voor een grotere uitdaging.
Alle helden spelen daarentegen lekker soepel en deze Aziatische vechtkunst is een welkom gezicht voor mensen die van snelle en vloeiende speelstijlen houden. De wapen-designs zijn een grote highlight en een detail dat niet gemist mag worden. Ondanks dat For Honor wel altijd een eigen draai geeft aan helden, behouden ze wel respect voor de cultuur en het thema.

Siege, of Breach?

Breach is een andere nieuwe mode en het is een hoog geanticipeerde, ook is het de leukste uit de nieuwe modi. Breach brengt een beetje het MOBA gevoel, controle krijgen over bepaalde punten op de map om te zorgen dat jouw team in het voordeel komt te staan. Ook deze mode is volledig gratis en open voor iedereen. In deze belegering moet een tram van vier aanvallers een stormram beschermen terwijl deze door AI naar de poort van de vijand wordt gestuurd. De verdedigers moeten twee poorten en hun koning verdedigen. Er zijn meerdere aanvalsroutes buiten de hoofdpoort, je bent met vieren, bereken je voordeel en maak daar gebruik van, dat is het idee! De game bestaat normaal vooral uit één tegen één duellen, deze mode draait volledig om teamwork en communicatie, iets wat For Honor een sterkere titel maakt dan tevoren. Een potje kan tot een half uur duren en kan vrij spannend zijn.

Besluit

For Honor: Marching Fire is een ijzersterke update die een game van een 7 tilt naar een hoger cijfer. De update is zeker niet perfect, maar met Ubisoft’s payment-model en een ontwikkelingsteam met hart voor de game, ziet de toekomst er goed uit! Zoals in het begin al te lezen was, brengt de expansie meer goeds dan kwaads. Ondanks dat de game nog ver van perfect is, kan dit de tweede Rainbow Six Siege worden, waarin een middelmatige game getild word naar een waardige AAA titel. Marching Fire zal in ieder geval veel ex-spelers weer spelers maken en een boel nieuwe spelers aantrekken.
Pluspunten

  • Genoeg nieuwe content
  • Ubisoft die minder gierig is dan sommige anderen…
  • Twee nieuwe modi met ieder hun eigen kracht
  • Chinese mythologie

Minpunten

  • Nog niet perfect, heeft zijn bugs en minderheden
Gespeeld op PC
  • 8/10
    Breach - 8/10
  • 8/10
    Wu Lin - 8/10
  • 7/10
    Gameplay - 7/10
  • 7/10
    Content - 7/10
7.5/10

Malvin Schuivens

Hi! Ik ben Malvin! Fanatiek gamer en eeuwig kind. MMO's is waar het allemaal begon, maar tegenwoordig gebruik ik mijn rukbunker ook wel voor een lekker potje Rainbow Six Siege of Apex Legends. Buiten de games ben ik altijd in voor een toffe serie of film.

Bekijk alle berichten van Malvin Schuivens →