Sluiting van studio Telltale Games nu definitief

Eerder dit jaar werd al bekend dat Telltale Games zo goed als gesloten is. GameDaily brengt nu de documenten naar buiten waaruit blijkt dat het definitief gedaan is met de studio.

Eind september kwam het, voor veel schokkende, nieuws naar buiten dat Telltale Games op termijn haar deuren ging sluiten. Van het personeelsbestand van 250 man, werd 90% ontslagen. De 10% die achter bleef zouden de boel afronden. Van deze 25 man werd begin oktober ook het grootste deel van ontslagen. Enkele games van Telltale zijn al langzaam uit meerdere download winkels als Steam aan het verdwijnen. Van het laatste seizoen van hun vlaggenschip The Walking Dead zijn pas twee afleveringen uitgebracht. De derde aflevering zou onderweg zijn. Door het omvallen van de studio dreigde de serie in de soep te lopen. De studio Skybound Entertainment zou de ontwikkeling van de laatste twee aflevering tot zich nemen. Dit lieten ze begin oktober weten op de Comic Con in New York.
telltale
Skybound zou de rechten van de serie al hebben overgenomen. Tevens wilde ze Telltale personeel overnemen om het project af te maken. Ian Howe, de grote man van Skybound, heeft aangegeven dat logistieke probleem dit waarschijnlijk in de weg zou staan. De meeste Telltale medewerkers komen namelijk uit San Fransisco, thuisbasis van Telltale. De studio van Skybound ligt echter in Los Angeles, zo’n 400 km van elkaar. Desondanks zal naar verwachting de derde aflevering voor het einde van het jaar uitgebracht moeten zijn.
Alle assets van Telltale worden sinds 11 november verdeeld, en alle rechthebbende worden benaderd. Ook de ziektekostenverzekering voor ex-personeel loopt eind deze maand af. Normaal dient dit na ontslag nog 18 maanden door te lopen. Dit wijst er allemaal op dat de liquidatie zo goed als rond is.

De problemen van Telltale

Over de jaren wist Telltale veel grote namen binnen te slepen. Diverse film en comic book licenties kregen ze bijna in de schoot geworpen. Een licentie op de comics van The Walking Dead, niet de serie, was hier eentje van. In 2012 bleek dit een gigantisch succes te zijn. Hierop volgend verhuisde Telltale naar een groter pand in 2013. Het personeelsbestand groeide naar 250 in 2015 en bereikte haar piek van 400 man in 2017. Rond deze tijd begon onrust te broeien. Diverse personeelsleden kwamen naar buiten dat de werkomstandigheden binnen Telltale bijna inhumaan waren geworden. Medewerker Rachel Noel deed begin vorige maand, met een mooie Blade Runner quote, beklag hierover op Twitter.


Telltale had te veel projecten op zich had genomen. Ook was het management regelmatig niet tevreden, en moest 60 tot 90% van veel games opnieuw gedaan worden. Dit resulteerde in 60 tot 80 urige werkweken voor veel medewerkers. In de meest extreme gevallen kwamen er zelfs 120 urige werkweken voor, met dagen van maar liefst 20 uur. De verschillende games verkochte slechter en slechter. Vermoedelijk ook door eigen verzadiging van de markt. Een jaar geleden werd al een kwart van de medewerkers de laan uitgestuurd.

Over intheGame

Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.

intheGame zoekt jou

Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
 Dan zijn we op zoek naar jou!

Join de community

Wij delen onze passie graag met jou op zoveel mogelijk manieren. Volg ons op onze kanalen!

Hostingbeheer & sponsor:

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation