Epic Games is vooral bekend voor de Unreal games en, nog belangrijker, de Unreal Engine. Ook ze maken ze furore met de Gears of War games en Fortnite. In een blog op de Unreal engine website melden ze in 2019 te willen starten met een eigen gamewinkel. Aanvankelijk zal dit voor PC en Mac zijn. Op den duur willen ze dit uitbreiden naar Andriod en andere open platformen. Ook iOS staat op de radar volgens Epic Games CEO Tim Sweeney. Hiervan acht hij echter dat de kans klein is.
Epic Games zet hard in met hun eigen platform. Niet alleen games met de Unreal Engine zijn welkom, maar ontwikkelaars krijgen wel een extra incentive om deze wel te gebruiken. De winkel zal geen eigen DRM bevatten, hoewel ontwikkelaars wel hun eigen DRM kunnen implementeren. Ook zal Epic ontwikkelaars ondersteunen in online functionaliteit. Vermoedelijk gaat het om zaken als cloud savegames en voicechat. Tevens zal een niet goed, geld terug beleid worden toegepast.
De manier waarop Epic de overhand wil krijgen t.o.v. Steam is vooral door het platform financieel interessanter maken voor ontwikkelaars. Ontwikkelaars staan maar liefst 30% van de omzet per game af aan Valve om hun game op Steam aan te bieden. In het geval van games die de Unreal Engine gebruiken betalen ze nog eens 5% auteursrechten aan Epic Games. Zo krijgt een ontwikkelaar nog maar 65% van de verkoopwaarde van een game terug.
In de winkel van Epic zullen deze kosten slechts 12% zijn. Bovendien hoeven ontwikkelaars geen auteursrechten te betalen over het gebruik van de Unreal Engine voor de verkochte aantallen op hun platform. Dit laatste zal een goede incentive zijn voor ontwikkelaars om zowel voor Epic’s platform als engine te kiezen. Gezien de verkopen op Steam in principe nog steeds hoger zullen liggen, is de kans aanwezig dat ontwikkelaars enkel voor Epic’s platform zullen gaan kiezen.
Wanneer dit platform gelanceerd zal worden is niet bekend, maar dit zal wel ergens in 2019 moeten gebeuren.
Tagged as:
Epic Epic Games Steam Unreal Unreal Engine
About the author
Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment