Review: Chocobo's mystery dungeon every buddy

Even kleurrijk en levendig als we gewend zijn van de Final Fantasy serie, komt zo ook Chocobo’s Mystery Dungeon Every Buddy weer terug. Een remake van de titel die zo’n tien jaar geleden op de Wii uitkwam. Het rare vogel achtige wezentje dat we kennen van de main games, zal deze keer op een eigen avontuur gaan.

Square Enix heeft al enkele spin off titels die op Chocobo gebaseerd zijn gereleased, maar dit was toch wel een van de grootste die in 2008 op de Wii verscheen. Tien jaar later gaan we weer aan de gang met deze titel, deze keer genaamd Chocobo’s Mystery Dungeon Every Buddy. De vraag is dan ook of deze game tien jaar later nog steeds kwaliteit brengt.
Het antwoord daarop is een simpele ja. Chocobo’s mystery dungeon is een simpele RPG die je uren lang zal vermaken met eindeloze dungeons en dan ook voor veel herkenning zal zorgen door de vele Final Fantasy characters en themes die terugkomen in de game.
Natuurlijk is de game ook voor non Final Fantasy fans een goede game zijn. Zo ben ik zelf totaal geen Final Fantasy fan en ben ik alleen maar bekend met het Mystery Dungeon element door de Pokemon games. Dat zorgde er dan ook voor dat ik met een haast vooringenomen houding de game in ging.
“Dit gaat toch niet beter worden dan Pokemon” zei ik tegen mijn vriendin terwijl de vrolijke geluiden van de game begonnen en ik voor het eerst te maken kreeg met de verschillende types Chocobo’s op de title screen.
“Toch wel leuk he?” vroeg ze 3 uur later triomfantelijk. En ik moet toegeven. Ja, de game weet te vermaken. Naast de main story zijn er een flink aantal dungeons die je zult verkennen. Daarin natuurlijk ook weer een hoop verschillende items, enemies en boss fights. Hoewel dit in essentie een game is waarin je zult moeten grinden, voelde het nooit zo.

Level? Job level? Buddy level?

De game maakt gebruik van een slim level system waarin je zowel je job level als je buddy level kunt verhogen. Gaat je job level omhoog, dan zul je nieuwe attacks en nieuwe skills kunnen gebruiken. Wanneer je genoeg punten van een bepaalde enemy verslaat, kun je deze enemy toevoegen aan je team. In tegenstelling tot de Pokemon games, kun je je team alleen buiten een dungeon veranderen. Het is dus niet zo dat je voor een boss fight nog snel een team kunt samenstellen. En dat voegt dan ook een strategisch element toe. Je zult goed moeten kijken naar wie je meeneemt, wat de equipped items zullen zijn en natuurlijk welke verdere items je meeneemt.
Hoewel de gameplay uiteindelijk misschien door veel herhaling zal gaan vervelen, wist ik me gedurende de uren die ik in de game stak toch te vermaken. Buiten de dungeons om zijn er zo ook nog zat dingen te doen. Zo begeef je je buiten de dungeons in een schattig stadje waarin ook veel kleurrijke NPC’s zijn om je te vermaken.

Het verhaal

Hoewel het verhaal dan ook grotendeels aan mij voorbij ging en ik de cutscenes meestal toch wel skip, begrijp ik de opzet van de game toch wel omdat je regelmatig te maken krijgt met indrukwekkende gebeurtenissen waardoor ik toch weer interesse in het verhaal kreeg. Cid, je treasure hunter partner, en jij, een toch wel schattig kuiken achtig wezen, zijn op zoek naar een temple in de diepte van een woestijn. Natuurlijk hebben je rivaal en bijbehorende Chocobo de schat al gevonden. Na een magische explosie kom je bij in een stad met de naam Lostime.
Chocobo review
Lostime heeft in het midden van de stad een clocktower met een bell die op magische wijze de herinneringen van de inwoners van de stad wegvaagt. Je zult zelf beschikken over de krachten om de dungeons in de hoofden van deze mensen te herkennen om zo hun memory te herstellen. Cid helpt je dan ook weer mee om de geheimen van Lostime te verkennen en om uiteindelijk terug te keren naar de echte wereld.

Simpele gameplay

Wie bekend is met de gameplay van Mystery Dungeon games zal dit al weten, maar hier toch een korte uitleg. Het is geen standaard JRPG, maar meer een turn based RPG. Dungeons zijn ingedeeld in een grid achtig patroon. Elke keer dat je een stap zet, zal al het andere leven in de dungeon ook een stap zetten. Je zult dus strategisch moeten denken. Staat een enemy 2 tegels van je verwijderd en zet jij de eerste stap, dan zal de enemy als eerste kunnen aanvallen. Chocobo werkt niet op een lege maag. Hier zul je dus op lange termijn ook op moeten nadenken. De dungeons zullen in het begin redelijk kort zijn maar duren naarmate je vordert steeds langer. Chocobo heeft een hunger meter die met elke stap een stukje lager gaat. Wanneer deze leeg is, zul je HP verliezen. Zorg dus dat je niet alleen je HP en je SP, maar ook je hunger meter in de gaten houdt.
Chocobo review
Daarnaast zullen de verschillende traps en enemies in de game het nog een stukje moeilijker maken met de verschillende ailments en debuffs die zij tot hun beschikking hebben. Poison, haste, cure, hunger, het kan vanalles zijn. Zo dus ook traps die je Chocobo helpen.

Samengevat

Om het samen te vatten is dit een simpele grindy game die je een flink aantal uur zal vermaken. Verwacht er echter niet te veel van want grindy is de game ook echt. Speel het niet met verwachtingen van een diep verhaal en complex battle system. Dit is een game die je echt moet aanspreken.
Verwacht ook geen hoogstaande graphics. Dit is en blijft een remake. De presentatie van de game laat dit dan ook zo nu en dan zien in de textures. Toch weet de game goed te presteren en blijft Chocobo’s Mystery Dungeon Every Buddy vrijwel de gehele game rond de 60FPS hangen. De schattige, kleurrijke wereld van de game hoeft het dan ook echt niet te hebben van high-detail. De bijpassende soundtrack zit vol opwekkende, maar soms ook serieus, klinkende tracks die perfect bij de game passen. Deze zullen dan ook nog lang in je hoofd blijven zitten.

• Simpele, effectieve gameplay
  • Killer soundtrack

• Uiteindelijk veel herhaling