Bij de Forza games zit ik altijd wel veilig, daar kan ik gemakkelijk honderden uren aan kwijt zijn. Met Red Dead Redemption 2 wist ik ook dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Tot en met Battlefield 4 ben ik fervent speler van de serie geweest, over het algemeen speelde ik meer dan 500 uur per deel. Dat is iets meer dan 11 cent per uur. Minecraft spant echter wel de kroon. Hiervan staat de teller tussen de 2000 en 3000 uur, terwijl ik aanvankelijk dacht “ik ga toch niet virtueel met blokjes spelen”. Nou, zo zie je maar weer. Dat is dus nog niet één cent per uur. Met deze regel weet ik over het algemeen wel of ik mijn geld goed besteed, althans zo voelt het.
Ik begon hier weer eens over na te denken toen ik de campaign van Battlefront II uitgespeeld had. Midden in het verhaal kreeg ik een scherm: “Campaign completed”. Ik speel tegenwoordig niet meer zoveel online. Voor games als Battlefield en Counter-strike heb ik er gewoon de skills niet meer voor. Ik koop ze tegenwoordig nu vooral voor de single-player campaign en als Star Wars fan wilde ik graag het verhaal spelen. Het is primair een multiplayer game, dus ik verwacht geen 40 urige campaign, maar een kleine zes uur vind ik wel heel karig.
Ik wist dat natuurlijk wel van te voren. De Battlefield en Call of Duty games hebben al sinds Modern Warfare geen campaign van langer dan een uur of zes . Bovendien is het met shooters als deze altijd karig geweest. Daarom heb ik Battlefront 2 pas gekocht toen deze voor twee joetjes te krijgen was. Na de campaign van zes uur, zijn er nog aanvullende missies en een arcade. In totaal heb ik de één euro per uur wel gehaald.
Hoe zit dat voor andere games? De games in de Far Cry serie speel ik graag vanaf dag of week één. Over het algemeen betaal je dan zestig euro. Voor een ultimate versie, met DLC, kom je al makkelijk op honderd euro uit. De hoeveelheid gameplay? Ruim dertig uur ben je er wel doorheen en dan heb je het meeste wel gedaan. Twee euro per uur… Mijn regel niet gehaald, toch blijf ik ze kopen op de eerste dag.
Laten we eens naar het verleden kijken. In de jaren tachtig speelde we vooral arcade achtige spellen, keer op keer hetzelfde opnieuw. Je skills verbeteren, de levels leren kennen. Super Mario Bros. speel je in zo’n 2 uurtjes uit, mits je geen warpzones gebruikt. Het verschil is natuurlijk dat je games als dat niet in één keer uit speelt. Bovendien werden de games in de Mario serie wel steeds langer. Adventure games duwde ook de speeltijd naar voren met zo’n acht tot tien uur. Gestaag is dit omhoog gegaan en de meeste single player games zitten nu tussen vijftien en vijfentwintig uur. Tomb Raider, Bioshock, Metro, God of War en Hitman bijvoorbeeld. Heb je een open world game, tel er tien uurtjes bij op. Open world RPG, nog eens tien uurtjes.
We zijn dus eigenlijk een beetje verwend geraakt. Games worden langzaam duurder, maar we krijgen er meer gameplay voor terug. Zeker als je echt alles in een game gezien wilt hebben. Ook halen we regelmatig honderden uren uit multiplayer games. Iets wat in de jaren tachtig en negentig bijna ondenkbaar was. Ondanks dat is die regel van mijn collega een moeilijke om te halen als je games in de eerste twee maanden ongeveer koopt. Uiteindelijk moet je jezelf dan de vraag stellen of de gameplay die je krijgt belangrijker is dan hoe lang je ervan kunt genieten. Je kan immers een film in de bioscoop gaan zien voor een euro of acht maar je kan hem ook thuis op Netflix kijken. Huren is zelfs een optie. Op veel sites huur je een film voor drie of vier euro. Waarom zouden games duurder zijn?
Entertainment kost geld. Om het voorbeeld van Netflix weer aan te halen worden streaming services steeds populairder. De games zijn vaak niet nieuw, maar voor een euro of tien kun je Xbox Game Pass of EA Access nemen. Lekker veel games voor een vast bedrag per maand. Speel je meer dan tien uur per maand uit deze selecties, dan zit je beter dan ze te kopen. Maar uiteindelijk gaat het niet erom hoeveel gameplay je voor een euro hebt, maar hoeveel plezier je van die euro heb. Misschien moet ik mijn regel maar eens gaan bijstellen.
Wil je zelf trouwens weten hoe lang je plezier hebt van een game, kijk op howlongtobeat.com en je weet het.
-= Lars JJ
About the author
Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment