24 april 2024

Review: Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

Zeventien jaar geleden zagen we een nieuwe Star Wars game uitkomen voor de Nintendo Gamecube genaamd: Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast. Zeventien jaar later dachten de makers om deze game een nieuwe leven in te blazen en een port te maken van de game naar de Nintendo Switch. De game is inmiddels al een tijdje uit en wij zijn er ook mee aan de slag gegaan. Want hoe erg is het nou om een klassieker te spelen? Misschien iets erger dan we hadden gedacht.

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast speelt zich af een paar jaar na de gebeurtenissen uit Return of the Jedi. Het verhaal draait zich om Kyle Katarn. Kyle Katarn is een ex Jedi die het leven van een huurling heeft aangenomen. Kyle begint het verhaal met een aantal laser blasters tot zijn beschikking om later opnieuw leert om met zijn Jedi krachten en light saber om te gaan.  Vanaf dan begint de game pas echt en ga je van een first person shooter naar third person hack and slash game. Met je Jedi krachten ga je op pad en moet je de nodige puzzels van de game oplossen. Onder tussen kan je er rustig op los hakken op de vijandelijke stormtroopers.
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
Met de Nintendo Switch kan je in Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast gebruik maken van de gyroscoop die ingebouwd is. Voor het first persoon shooter gedeelte werkte dat vrij vervelend. In handheld mode of met pro controller was het richten zo gevoelig dat je continue het idee had dat je ernaast zit. Het feit dat de hitboxen op je tegenstanders ook nog is klein is maakt het schieten in de game er niet beter op. Maar eenmaal de light saber in de hand speelt de game als een zonnetje. Het vechten gaat soepel en het gebruik van je Jedi krachten gaat prima. Naast dat het verhaal pas boeiend wordt na je light saber, geld dit dus ook voor de gameplay.
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast is een overduidelijke port naar de Nintendo Switch. Aan de ene kant heeft het een bepaalde charme om de game te zien met de volle pixel laag. Maar aan de andere kant zijn we ook wel een beetje verwend geworden met remakes zoals The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Had Aspyr Media, de uitgever, niet kunnen kiezen om de game te remaken? Misschien wel, misschien ook niet. Ik zelf had liever een HD remake of volledige remake gezien van een klassieker dan simpelweg een port naar de laatste console. Desondanks verhoogd een port wel de nostalgie waarde van een game.
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
De oudere generatie gamers zullen meer geneigd zijn om Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast te kopen en te spelen. Misschien de wat jongere fans van Star Wars die deze game oppakken. En dat valt te begrijpen aangezien Jedi Outcast bekend stond om één van de beste light saber mechanics heeft van alle Star Wars games.

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast is een leuke trip down memory lane. De third person light saber fights zijn geweldig en is nog steeds een van de betere in zijn soort. Het first person shooter gedeelte is om te huilen en al helemaal met gyroscoop aan van je Switch. Als je die uitzet is het nog wel te doen. De puzzels zijn  leuk en uitdagend en samen met je force prima op te lossen. De game is een port en dat is duidelijk te zien aan de graphics. Een HD remake of een volledige remake was wellicht mooier geweest. Jedi Outcast is bijzonder geschikt voor de fans die een trip down memory lane willen maken. Maar ook voor de jongere fans van Star Wars is deze game prima aan te raden.
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

Gespeeld op de Nintendo Switch
  • 6.8/10