Review: Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2 had een ruwe start, maar heeft bewezen dat ze op hun eigen unieke manier met het ‘live service’ verdiensysteem om kunnen gaan. De game bouwt zich constant op naar iets groters en nu is er dan eindelijk de langverwachte nieuwe update: Shadowkeep!

Met Shadowkeep gaan de helden naar de maan toe. Dit gebied kennen wij natuurlijk al van het eerste deel. Maar, Bungie heeft de map opnieuw uitgedacht en volgestouwt met nieuwe areas en gameplay elementen. Van smalle aanpassingen tot grote veranderingen, The Moon is terug!

The Moon

Spelers komen terug naar de maan, op zoek naar Eris Morn, een Destiny fan favoriet en tevens een mysterieus personage. De storytelling is dan ook weer op Destiny niveau, en dan is beiden goed en minder geweldig. Sommige dialogen zijn saai en kunnen lang uitgerekt worden, maar zodra de actie stukjes er zijn, dan heb je wederom het gevoel dat je één van de helden bent in een eeuwig verhaal.
Shadowkeep’s verhaallijn is niet de langste. De meesten waren er in 3 tot 4 uur doorheen geblazen, ik heb het iets rustiger gedaan en was er zelfs binnen 5 en een half uur doorheen. Dit is natuurlijk deel van het hele live service aspect, waar een expansion uitgroeit tot één groot geheel door de maanden heen. Maar toch wilde ik nu al meer. Dit is natuurlijk logisch, maar het feit dat er meer content komt stelt me dan wel weer gerust voor de toekomst van de game, zeer zeker zonder Activision.
De campaign is ook een beetje zoals we het gewend zijn, vecht je door een arena met ’trash monsters’, loop door een gang of tunnel, kom bij de volgende arena en kill een mini-boss. Zo gaat het wel eventjes door. Dit is gedaan met een reden die ik niet kan spoilen, maar ik miste wat vrijheid daarin. Je komt boss-fights tegen die je waarschijnlijk al kent, gezien deze verhaallijn deels een tripje naar het verleden is.
Shadowkeep Destiny 2

Giveth, and taketh away

Waar Shadowkeep een aantal nieuwe features brengt, gaan er ook een paar oude geen terugkeer maken. Zo is er een nieuwe Nightfall variant, zijn er nieuwe Crucible speellijsten en zijn er nieuwe Strikes. Maar er is ook een hoop van dezelfde content waar je doorheen zal moeten grinden. Wat er bijvoorbeeld niet is, is een volledig nieuwe wereld of vendor loot.
Ook zijn er weinig nieuwe wapens, het is niet dat ze er helemaal niet zijn, maar schaarsheid is zeker aanwezig. Natuurlijk was het voor Bungie passen en meten in een nieuwe omgeving zonder Activision en met gelimiteerde resources ter beschikking. Ondanks dat hebben ze een fantastisch nieuw deel van een bestaand product geleverd. Wat direct opviel, was hoe snel je nieuwe spullen en betere gear vond, de game voelt meer belonend en speelt daardoor net iets lekkerder weg. Jammer dat dit door de schaarste aan volledig nieuwe wapens een beetje zorgt voor probleempjes her en der.
De Destiny formule werkt en daardoor lijkt het raar om grote veranderingen te brengen. Why fix it if it ain’t broke? Dat kan waar zijn, maar het gebrek aan nieuwe features en het hergebruiken van veel oude assets valt wel direct op. Het is een groot geluk dat de game gewoon lekker wegschiet en dat er genoeg fans zijn die begrijpen dat Bungie hun draai opnieuw moet vinden.
Shadowkeep Destiny 2

New Light

Destiny 2 heeft één groot voordeel met zich mee. De game is namelijk vanaf Shadowkeep gratis te spelen onder de naam: New Light. Base game content kan nu door iedereen gratis en voor niks gespeeld worden. Dit bracht wat kleine server issues, maar die waren binnen uren als al niet minuten opgelost. De developers laten hiermee zien dat ze nog lang niet klaar zijn met het welverdiende succes van deze looter shooter.
Spelers kunnen ieder gebied nu gratis spelen, dat staat los van alle nieuwe features, verhaallijnen en bonussen. Maar, als nieuwe speler kan je dus gewoon naar de maan gaan en spelen met je vrienden. Je kan dan patrol groups of vrienden vergezellen in het spelen van patrols en Lost Sectors. Als gratis speler heb je ook toegang tot Strikes, Crucibles en de Gambit uit de base-game. Dit is een bijna perfecte toevoeging om nieuwe spelers te harken naar de game, en, het werkt!

Wij zijn heel benieuwd naar de rest van Shadowkeep en de toekomst voor deze zo goed als free-to-play looter-shooter. Shadowkeep is een toevoeging die meer dan welkom is en die niet perfect is, maar precies laat zien waarom Bungie hart heeft voor de zaak. De uitbreiding voelt meer belonend en speelt even lekker weg als eerdere content, ondanks het gemis van sommige bekende features. Wij kunnen Shadowkeep zeer zeker aanraden, vooral voor vaste fans van de game!

Gespeeld op Playstation 4
  • 8/10
    Shadowkeep - 8/10