Review: MediEvil – Levendiger dan ooit

MediEvil is opgestaan uit de dood! De vierde game in de reeks en alweer de derde keer dat we het originele verhaal mogen spelen, maar dit keer wel in een schitterende uitstraling. In tegenstelling tot het postuur van Sir Daniel Fortesque, is MediEvil op de Playstation 4 alles behalve mager.

In MediEvil kruip je in je huid… in de botten van Sir Daniel Fortesque, een ‘held-in-wording’ zeg maar. Tijdens zijn levendige jaren stierf hij als eerst op het slagveld door een pijl in zijn oogkas. Een tweede kans werd hem gegund toen de kwaadaardige tovenaar Zarok, een ondood leger opwekte. Dit is Sir Dan’s tweede kans om het kwaad te stoppen, maar hij staat er grotendeels alleen voor. In de hal van de helden staan alle grote krijgers al in steen gegoten, maar Sir Dan’s standbeeld ontbreekt nog. Tijd om hier verandering in te brengen!
Het verhaal van Sir Daniel speelt zich af waar het 21 jaar geleden begonnen is. De remake is een directe vertaling van de 1998 klassieker in een moderne remake zoals we hebben gezien bij Crash en Spyro. Je moet dus denken aan hetzelfde principe, alhoewel ik van mening ben dat MediEvil er grafisch toch het sterkste uit ziet van ze allemaal. Mede dankzij de duistere, maar toch cartoon-achtige sfeer die de hele game met zich mee brengt. Indien je bekend bent met de originele Playstation titel zal deze MediEvil versie ongetwijfeld enorm vertrouwd en bekend aanvoelen. De game speelt in bijna alle gevallen exact hetzelfde als 21 jaar geleden. Er zijn hier en daar enkele subtiele verschillen, tegen het uiterste einde zijn de verschillen voor de goede redenen beter te merken. De finale van de originele game werd namelijk als ontzettend eenvoudig ervaren destijds, hier hebben ze het een en ander aangepast om het uitdagender te maken. Dat is ze trouwens erg goed gelukt.
MediEvil pumpkin boss

Not dead yet

De aankondiging van MediEvil was een ware verrassing voor velen. De franchise heeft al 14 jaar geen licht gezien, maar de Zarok bij Playstation heeft eindelijk de juiste spreuk gevonden om deze ‘goude oude’ nieuw leven in te blazen. In bijna ieder opzicht gaat de franchise er op vooruit met deze laatste toevoeging alhoewel je de kwaaltjes van bejaard game design er wel tussenuit kunt vissen na zo’n hele playthrough. Zoals al opgemerkt is de game een remake van de originele game. Gloednieuwe, sterke HD en zelfs 4K visuals, betere gameplay, maar alsnog zo trouw als maar mogelijk kan zijn aan het origineel. Zo trouw, dat je de ouderwetse guides op het internet nog kunt gebruiken om deze game door te spelen.
Daarbij zijn nodige aanpassingen gemaakt aan het camera werk en kijkhoeken van de game die zorgen voor een nog beter plaatje en een meer over-de-schouder look op de game. De verre vanaf boven perspectieven zijn er grotendeels allemaal uitgesloopt waardoor je nog dieper de duistere, maar schitterende omgeving van Gallowmere wordt ingezogen. Samen met de gruwelijke soundtracks en sound effects zorgt het voor een remake van hoog kwaliteit.
MediEvil scarecrow

Herboren maar niet verleert

Het lijkt een zware klus geweest te zijn om MediEvil zowel trouw als een frisse look te geven. Zo zijn er bepaalde elementen die niet erg gebruikelijk, of wenselijk zijn in moderne titels. MediEvil is soms een mengelmoesje van beide werelden, zoals je zou verwachten van een remake van een ruim 20 jaar oude game. Zoals ik al aangaf zijn de meeste kijkhoeken over de boeg gegaan, maar de levels zijn nog steeds intact qua design. Dit zorgt soms voor merkwaardige situaties waarin je wat ongemakkelijke kijkhoeken krijgt. Misschien een beetje kiezen uit het slechtste kwaad zullen we maar zeggen.
Zo zijn levels waarin je nauwe gangen moet doorlopen vaak onoverzichtelijk. Je kunt slecht achter je kijken waardoor je bepaalde in of uitgangen slecht ziet. Het draaien van de camera is in deze gebieden ook niet mogelijk omdat je op deze plekken een vast perspectief hebt. Gelukkig komen deze momenten zelden voor en heb je over het algemeen zelf de controle over de camera. Ja, de camera besturing is sterk verbeterd ten opzichten van de demo. Dit was dan ook mijn grootste angst na het spelen van de demo. Gelukkig valt dit allemaal reuze mee.
Kippenbout

Oud en nieuw

Wat juist MediEvil zo goed maakt is niet het aangrijpende verhaal of bepaalde charme die Sir Dan met zich mee brengt. Het is en skelet. Nee, waarom juist MediEvil gekozen is om te laten herrijzen is door de schitterende game design. De game is weliswaar 20 jaar oud, maar zodra je de game in handen hebt merk je hier niets van. Zodra je de originele game er naast legt zie je pas dat het exact dezelfde game is. Er is een ontzettend knap stukje ontwerp vooraf gegaan aan MediEvil en de gamers van deze generatie verdienen het om dat nog een keer mee te maken. Waar vele oude titels falen in het jaren, blijft MediEvil sterk in zowel gameplay als algemeen design. Een tijdloze klassieker die geen remake nodig heeft, maar vel verdient heeft. En omdat het oog ook wat wilt, is het alleen maar mooi meegenomen.
Paddestoelen

MediEvil is een ijzersterke remake van klassiek erfgoed. Sir Daniel Fortesque voelt levendiger aan dan ooit te voren en de wereld om je heen is een schitterend aanzien. De variatie in levels, toenemende uitdagende gameplay en algemene vorm van voortzetting met minimale verzamelobjecten en beloningen geeft maar weer aan hoe ijzersterk het design van MediEvil is en nog steeds de test der tijd weet te doorstaan. Een oud idee, maar uitgevoerd in een moderne look en feel. Enkele kritiekpuntjes doen niet af van deze sterke ervaring waar je binnen een uurtje of 10 wel door heen bent. De lengte voelt daarbij precies goed aan voor deze titel als je alle side content erbij optelt. Een prima lengte waarbij geen enkel level als ‘weer zoiets’ aanvoelt, maar het steeds verfrissend blijft met hier nieuwe elementen en steeds nieuwe vijanden. Sir Dan is dan niet zo levend, maar MediEvil zeker wel. Roept dit om een remake van deel 2? Wij hopen van wel.

• Prachtige visuals
  • Uitstekend leveldesign
  • Trouwe remake