Review: Battlefield V

Battlefield is een van de meest gespeelde multiplayer shooters. Battlefield V weet de franchise fris te houden met nieuwe implementaties en meer van hetzelfde waar Battlefield om bekend staat. Tweede Wereldoorlog, worden we daar nog warm van?

Het lijkt de trend te zijn van 2018. Meer strategie, minder run ’n gun. Beide grote shooter franchises van dit jaar nemen afscheid van automatische health-regen. De tactische factor gaat een duidelijke rol spelen en in Battlefield V merk je dit enorm goed. DICE en EA weten in de nieuwe Battlefield een interessante manier van gameplay te creëren. Die trouw blijft aan de franchise. Maar een aantal dingen aanzienlijk veranderd voor de spelers.

Health en ammo

Straight to the tip, zullen we maar zeggen. Battlefield V voegt schaarste toe aan het slagveld. Dit heeft niet alleen een impact op de gameplay, maar ook de algemene ‘feel’ voor de setting van de game. Soldaten hebben geen automatisch helende wonden. Soldaten hebben ook geen broekzakken gevuld met meer dan 300 kogels voor een Assault Rifle. Dat is meer iets voor Airsoft. Alhoewel we gewend zijn aan meer dan genoeg kogels en automatische health-regen. Steken EA en DICE hier een stokje voor in Battlefield V.
Battlefield is altijd al een game geweest waarbij Squad-gameplay enorm gestimuleerd wordt. Spawnen op je squad-mates, meer XP voor squad-play, maar ondanks al deze perks bleef de squad-play zo goed als ‘casual’ in een reguliere match. Battlefield V brengt hier verandering in en dit merk je direct, in de eerste multiplayer ronde.
Battlefield V Squad
Je wordt in het slagveld geplaatst met maximaal 3 magazijnen en slechts één rolletje verband. Zodra deze op zijn, ben je zo goed als kanonnenvoer. Tenzij je dicht bij je team genoten blijft. Indien je een medic of zoals ze in Battlefield zeggen: “SANITÄTER”, in je team hebt kan deze je voorzien van alle pleisters in de wereld. De Support Class van je voorzien van extra ammo voor je wapens. Het voelt daarmee de eerste Battlefield aan waarbij je verplicht een gebalanceerde squad moet maken met verschillende rollen, ook al bestaat dit systeem al enorm lang in Battlefield.
Gelukkig voor Battlefield V, pakt dit enorm goed uit in dit deel. Waar je in Battlefield 1 zo goed als nooit werd gerevived, is de kans op revives in Battlefield V groter dan ooit. Bovengenoemd supply systeem is hier zeker een sterke factor in, maar ik denk dat er meer schuilt achter de medic-play.

BFV medic
Sanitäter!

Medics zijn weer cool

Yup, medic spelen is weer cool in Battlefield V. In Battlefield 1 werd je als medic opgezadeld met wapens die in de meeste gevallen niet konden opboksen tegen de automatische wapens, vooral in close-combat. Dit heeft de medic enorm veel schade gedaan in Battlefield 1, aangezien je als medic tussen alle scherven en vonken moet manoeuvreren om je teamgenoten te redden. Met de wapens in Battlefield 1 was dit enorm frustrerend waardoor de medic amper werd gekozen, denk ik.
In Battlefield V krijg je als medic wapens die meer zijn toegewijd aan snelle gameplay die behoort tot de medic class. Niet alleen de medic is voorzien van de juiste wapens, maar alle classes lijken in uitstekend balans te zijn dit keer. Uiteraard werken lang niet alle wapens als behoren en zijn er een aantal overduidelijke wapens die iets sterker zijn dan gewenst. Model A 10 Hunter flashbacks, anyone?
Over het algemeen voelen de classes goed aan. De standaard assault class heeft over het algemeen sterke wapens die absoluut angstaanjagend zijn. De trade-off bij deze class is dat je volledig afhankelijk bent van je medic en support als het aankomt op ammo en medic. De medic is voorzien van de sub-machine guns zoals de Sten. enorm handig voor CQB, zoals het hoort voor de medic. De medic heeft een oneindige voorraad aan first-aid kits. De Sanitäter kan daarmee zichzelf en zijn/haar teamgenoten in leven houden.
Als support heb je toegang tot iets zwaardere wapens met meer ammo, en iets minder damage. Het voordeel is dat je jezelf kan voorzien van alle kogels in de wereld, je teamgenoten trouwens ook. Ten slotte hebben we nog de Recon class. Deze heeft geen toelichting nodig.
Classes voelde nog nooit zo goed en gebalanceerd aan als in Battlefield V. Het enige nadeel aan de classes is dat iedere class maar een handje vol wapens ter beschikking heeft en we een hele hoop iconische wapens uit de Tweede Wereldoorlog missen, maar dit is niet het enige wat we missen.
Battlefield V Soldiers

Battlefield VV VV 2

Battlefield V speelt zich af in de tweede wereldoorlog. De game ziet er grafisch ontzettend mooi uit. Ongetwijfeld de mooiste Battlefield game die we ooit hebben gezien. De kleine details zijn tot in de nopjes uitgewerkt. Explosies zijn en voelen levensecht. Je personage zal zelfs omver worden geblazen door grote explosies in de buurt. Gebouwen brokkelen daarbij af en alles lijkt een enorme impact te hebben op de omgeving. Je voelt dat je midden in een oorlog zit en dit voel je meer dan in voorgaande Battlefield games. Niet enkel door de immersie, maar ook bovengenoemd squad systeem waardoor er een voortdurende druk op de ketel wordt gezet vanuit beide fronten. Dit is zeker het geval in de nieuwe Grand Operations.
Ook al voelt het alsof je midden in een oorlog zit, kan ik niet zeggen dat je midden in de Tweede Wereldoorlog zit. Wat betreft dit thema hebben ze volledig de plank misgeslagen en voelt het nog steeds aan alsof je in dezelfde setting zit als Battlefield 1. Ongetwijfeld zijn de slagvelden in Battlefield V niet de minste. De strijd om de Maasbruggen bijvoorbeeld. Het is ontzettend tof en mooi uitgewerkt in Battlefield V, maar toch mis ik een aantal iconische slagen in deze game.

Hoe vet zou het zijn als Battlefield V een Grand Operation had die gebaseerd zou zijn op Operation Neptune/Operation Overlord, beter bekend als de evenementen rondom D-Day? Of Der Slacht von Stalingrad? Battlefield V mist een aantal zeer interessante slagen die echt enorm vet zouden zijn in de huidige Grand Operation settings. Ik hoop dat deze nog voorbij zullen komen in toekomstige DLC.

Geen Premium

Dat gezegd te hebben is het eindelijk zo ver dat we vaarwel zeggen tegen betaalde DLC in Battlefield. Battlefield V maakt geen gebruik meer van Premium features en zal geen DLC tegen betaling aanbieden. Alle toekomstige content voor Battlefield V zal gratis worden toegevoegd aan de game waardoor de community niet meer in tweeën gesplitst wordt. Het voordeel hierbij is dat voormalige ‘premium’ spelers niet meer in een oneindige matchmaking hoeven te wachten omdat DLC maps over het algemeen minder werden gespeeld. Spelers die voorheen nooit DLC of Premium hebben aangeschaft kunnen nu ook genieten van de nieuwe toevoegingen aan de game.
Plane

Is Battlefield V een van de beste Battlefield games ooit gemaakt? Ongetwijfeld. Is het de beste? Niet per se. De Tweede Wereldoorlog setting mist een hoop iconische elementen om het echt op een Tweede Wereldoorlog te laten lijken. Het aanbod aan wapens is wederom erg karig. Dit was begrijpelijk voor Battlefield 1, maar voor Battlefield V? In mijn ogen is dit niet acceptabel, terugblikkend naar Battlefield 3 en 4.
De game ziet er wonderschoon uit en de toon voor de rest van de game wordt direct gezet als je de game opstart. Deze toon blijft aanhouden en dit is ontzettend goed. De classes in een Battlefield game zijn nog nooit zo functioneel geweest als in deze game, alhoewel het nieuwe systeem wat gewenning vereist en wellicht niet voor iedereen is weg gelegd. Uiteraard draait het uiteindelijk om de gunplay, gevoel van oorlog en chaos zoals Battlefield steeds opnieuw beloofd en dit is in dit deel meer dan on point.

• Classes beter dan ooit
  • Grafisch indrukwekkend
  • Geen Premium