18 april 2024

Review: Ghost Giant

Ghost Giant is misschien een van de meest creatieve manier om een depressie vorm te geven in een VR videogame. De uitstekende manier van karakter design, storytelling en tempo, zorgt voor een korte, maar krachtige ervaring die je nog lang bij zal blijven.

Zoink Games’ Ghost Giant vertelt het verhaal van katachtig wezentje genaamd Louis in een knutselwereld. De schattig uitziende diertjes en knutselwerken om je heen zijn slechts een façade. Louis, is nog maar heel jong, maar draagt enorm veel verantwoordelijkheden met zich mee. Zo veel verantwoordelijkheden dat hij zich voor moet doen als een volwassene in gegeven situaties. Kosten wat kost probeert Louis de schijn overeind te houden. Ook al denkt hij het allemaal aan te kunnen, wordt ook hij de dupe van het onderwerp in deze game.
Gelukkig staat Louis er niet alleen voor. Plotseling verschijnt er hulp van een spookachtige gedaante. Jij, de speler, als Ghost Giant. Dit is de naam die Louis je geeft, zodra hij je ontdekt en er achter komt dat je intenties geen kwade bedoelingen hebben. Je volgt Louis door een aantal zeer aantrekkelijke plaatsen om puzzels op te lossen die Louis helpen zijn doel te voltooien. Een enorme taak, die hij nooit zelf had kunnen klaren.
Ghost Giant

Puzzelen in VR

Zoals gezegd neemt Louis je mee naar verschillende plaatsen in zijn omgeving zoals de boerderij waar hij leeft, maar ook verschillende plaatsen in de stad. In iedere plek zal je bepaalde puzzels moeten oplossen om Louis te helpen. Tijdens het puzzelen zijn er verschillende geheimpjes en verzamelitems om op te pakken die je uiteindelijk wat trofeeën opleveren. Alhoewel de game niet lang is en de puzzels niet altijd even lastig, wordt de game op het einde iets uitdagender. De puzzels zijn niet meer zo voor de hand liggend als in het begin, maar er is één ding wat de game lastiger maakt dan nodig.
Ghost Giant

Ben ik in beeld?

Om de een of andere reden heb ik tijdens het spelen mijn VR set-up meerdere keren moeten aanpassen. In een geval om spullen op te rapen van de grond en in andere gevallen om een basketbal te gooien. Dit terwijl ik overduidelijk goed in beeld heb gezeten volgens de Playstation set-up. Nu is het zo dat de move controllers vaak genoeg een eigen leven krijgen, maar tijdens Ghost Giant was het enorm frustrerend om er omheen te werken.
Vooral aangezien de game zo uitnodigend is om op verkenning uit te gaan. Ieder level is gevuld met kleurrijke huisjes en inrichtingen om te bekijken. Je speelt de game altijd vanaf één centraal midden-punt met drie kijkrichtingen. Hierdoor ben je erg gelimiteerd met je zichtveld en zorgen de geringste manoeuvres er al voor dat je PSVR niet meer weet wat links of rechts is.
Ghost Giant

Emotionele snelheidstrein

In totaal zal Ghost Giant je voor een uurtje of 5 bezig houden. Het verhaal is vrij kort, maar in deze korte tijd krijg je alles mee van de dagelijkse worsteling waar Louis mee te maken heeft. Zelfs voor zijn nabije dierenvrienden weet Louis de situatie te verbloemen. Vreemde smoesjes in het begin van de game worden verklaard zodra je de laatste hoofdstukken door aan het spelen bent. De game begint heel kleurrijk en vrolijk. Alles lijkt koek en ei. Je doorsnee VR-schattige puzzel-omgeving om even te proeven van VR. Niets is echter wat het lijkt. Alhoewel de gameplay niet veranderd vanuit je eerste aanname, geldt dit niet voor de boodschap die Ghost Giant overbrengt naar de speler.
Al snel krijg je in de gaten wat er werkelijk speelt. Louis weet ook heel goed wat er speelt, maar het komt allemaal goed. Het komt altijd goed zegt Louis. Dit keer loopt het echter iets anders. Het kwam niet goed en Louis wilt er alles aan doen om het probleem op te lossen. Hij haalt alles uit de kast en weet zeker dat hij de oplossing gevonden heeft. Ondanks Louis’ zeer gemotiveerde instelling, heb je niet alles zelf in handen en moet je soms inzien dat dit nu eenmaal het geval is.
Ghost Giant

Ghost Giant heeft even nodig gehad om de hele situatie helder over te brengen, maar zodra de boodschap ontvangen werd was ik sprakeloos. Een klein beetje emotioneel zelfs. De geniale design van de game en haar manier van het vertellen van een verhaal, is een perfecte metafoor voor de boodschap die de game meegeeft aan haar spelers. De korte speelduur en zeer impactvolle boodschap maakt deze game van ontwikkelaar Zoink, een must-play voor iedere PSVR eigenaar.

• Design
  • Story
  • Kort maar krachtig