Review: Monster Hunter World Iceborne

Ongeveer anderhalf jaar geleden kregen fans van de Monster Hunter serie waar we al lang op aan het wachten waren. Een volledige Monster Hunter game op de huidige gen consoles en iets later dan ook nog op PC. Nu mogen we ons dan nog een keer verheugen om aan het jagen te gaan in Monster Hunter World Iceborne.
Voor wie nog niet bekend was met Monster Hunter World, is deze expansion gelijk een goede tijd om aan de game te beginnen. Met het Hunter Helper program worden ervaren spelers beloond wanneer zij startende spelers helpen.
En dat is misschien wel nodig. Monster Hunter games zijn vanouds niet de meest makkelijke games. Dat is dan vaak de kritiek die rond gaat over de franchise. Het zijn games die niet makkelijk te leren zijn en uiteindelijk heel wat grinden vereisen. En dat is hier niet anders geweest. Spelers in de base game konden het opnemen tegen tempered, en arch tempered monsters. Wie dan de bijpassende armor sets wilde maken moest vaak meerdere keren de strijd met de gigantische monsters aan gaan.
Toch doet Iceborne daar iets aan.
Het verhaal van Iceborne gaat verder waar World stopte. Een hoop monsters lijken te emigreren en vertonen merkwaardig gedrag. Dat zorgt er ook voor dat er een hele hoop nieuwe monsters opduiken. Daar zul jij dus wat aan moeten doen.
Iceborne voegt een breed scala aan nieuwe monsters toe met natuurlijk het flagship monster: Velkhana. Velkhana is een nieuwe elder dragon met een ice type element. Capcom heeft beloofd nog met gratis updates voor de expansion te komen. De eerste daarvan, de Rajang, is al aangekondigd. Onder de nieuwe monsters zitten ook een paar subspecies van bekende monsters. Dit zijn wezens die een aantal andere eigenschappen hebben aangenomen omdat zij in andere gebieden voorkomen. Zo krijgt de Anjanath een electrische versie met de naam Fulgur Anjanath. Deze monsters hebben een aantal nieuwe moves en vereisen zo dus ook weer een hele nieuwe strategie.
Waar Iceborne echt tot zijn recht komt is de uitdaging. Monster Hunter World legde veelal de focus op de toegankelijkheid voor nieuwe spelers. De serie was namelijk in het westen nog niet heel populair. Iceborne brengt de oude uitdaging terug. We krijgen namelijk een nieuwe rank. De master rank. De monsters in deze quests hitten harder, hebben meer health en vormen een veel grotere uitdaging.
Samen met de nieuwe rank quests krijgen we ook de master rank equipment. Armor sets krijgen een nieuwe master variant en wapens kunnen verder uitgebreid worden.
Daar komen dan ook een aantal nieuwe mechanics bij kijken. Allereerst krijgen we uitbreidingen aan de clutch claw die spelers in staat stellen om monsters tegen muren aan te laten rammen of hun ledematen te verzwakken. Daarnaast komen er een hoop nieuwe skills om de hoek kijken. Iceborne heeft er voor gekozen om elemental damage belangrijker te maken dus zal spelers ook inspireren om met nieuwe builds aan de slag te gaan.
Naast de nieuwe monsters en nieuwe mechanics komt er een hele hoop aan endgame content bij. Spelers zullen het in verschillende manieren op kunnen nemen tegen monsters waarbij ze een stuk makkelijker aan zeldzame of unieke items kunnen komen. Dit verlaagt het grindy-gehalte van de game aanzienlijk. Dat wil niet zeggen dat je snel klaar bent met de game. Iceborne zal je vele uren bezig houden. De story alleen al zal je een aantal dagen aan speeltijd opleveren. De endgame uiteraard nog meer.
Omdat elemental damage een boost heeft gekregen zul je dus veel tijd moeten spenderen aan het samenstellen van verschillende builds. En daar draait Monster Hunter uiteindelijk het meest om. Wie de game uitdagend vindt, heeft zich in de meeste gevallen niet goed voorbereid.
Je zult veel tijd en zorg moeten steken in het klaarmaken voor de volgende hunt en het uitzoeken van de elemental weakness of blights van de monsters die je staan te wachten. Daar helpt de research guide je bij. Wanneer je genoeg sporen hebt gevonden en genoeg research heb verzameld, zul je een beter inzicht krijgen over wat effectief is.
Op die manier daagt Iceborne nieuwe spelers uit op een manier die aan het begin misschien wat pittig zal zijn. Dit spreekt oude fans echter aan op een manier waar World misschien net iets te makkelijk was voor Monster Hunter veterans.
Iceborne review
Al met al zit Iceborne bomvol nieuwe content. Van nieuwe monsters, nieuwe maps, nieuwe items tot uiteraard de nieuwe equipment die samen met de master rank quests een hele nieuwe dynamiek geven aan de game.
Iceborne is de perfecte gelegenheid voor spelers die nog niet bekend waren om met Iceborne in te stappen. Let er echter wel op dat Iceborne niet los van de base game gespeeld kan worden. Spelers zullen zowel de base game als de expansion in huis moeten halen. Gelukkig zijn deze vrij voordelig te verkrijgen.
Capcom heeft dan ook beloofd om Iceborne en Monster Hunter World op zijn allerminst nog een jaar lang te blijven supporten met gratis content.
Kortom geeft Iceborne ons alles wat we hadden gehoopt maar niet durfden te verwachten van een expansion. Van indrukwekkende nieuwe monsters waaronder een paar intimederende elder dragons, tot nieuw omgevingen en fantastische soundracks, tot de nieuwe mogelijkheden om builds te maken geeft Iceborne bekende fans de uitdaging die zij hoopten te krijgen in master rank maar geeft het nieuwe spelers tegelijkertijd een makkelijke manier om de hulp van veteranen in te roepen.
Iceborne vult in alle aspecten aan wat fans in Monster Hunter World hebben gemist en zal met de komst van nieuwe content dan ook nog veel meer toevoegen. De core gameplay blijft uiteraard hetzelfde. Wie een afkeer heeft tegen de Monster Hunter games zal aan deze expansion dan ook niet veel plezier beleven. Wie echter aan de slag is geweest met de base game zal alleen maar genieten van Iceborne. Voor nieuwkomers is dit een geweldig moment om in te stappen nu dat de community weer opleeft, het grinden makkelijker is geworden en de Hunter Helper feature er is om spelers te helpen.

Gespeeld op PS4
  • 8.5/10
    Monster Hunter World: Iceborne - 8.5/10