• Busy fighting Gooper Blooper! supermariosunshine mariosunshine mario nintendo oldschoolgaming retrogamer
    2 weken ago
  • arcade on monday! mariokart mariokartdx inthegame racing mario gaming
    2 weken ago

Review: Monster Hunter World

Monster Hunter World review

De Monster Hunter franchise heeft haar westerse succes nooit weten te behalen. Na meerdere playstation, PSP en 3DS titels met hier en daar een port, sloeg de serie nooit aan buiten Japan. Tot nu. Met Monster Hunter World krijgt de franchise eindelijk de aandacht die zij verdient.

Monster Hunter World is dan ook geen teleurstelling. Elke game in de Monster Hunter serie maakte hier en daar wat kleine verbeteringen op de vorige games, maar voelde altijd aan alsof het nog dezelfde engine was als die in 2004 werd gebruikt. Dat is deze keer niet zo. De engine, hoewel niet de meest up to date, heeft een complete overhaul gekregen. Aan de gevechten is weinig veranderd. Maar de wereld er omheen is mooier dan ooit tevoren. Het is een onvergetelijke ervaring en daar draait het dan misschien ook wel om.

Aan de gameplay zijn weinig grote veranderingen gemaakt. Het spel draait natuurlijk nog steeds om het vangen en afmaken van monsters en daar omheen het verzamelen van materialen om zo je armor, potions en andere items te maken. Kleine tweaks maken dit echter een stuk makkelijker. Er is bijvoorbeeld gekozen voor een auto crafting system die ingesteld kan worden. Zo kan een mega potion automatisch gemaakt worden wanneer de speler in bezit van een potion en honey is. Dit maakt het makkelijker om zonder onderbroken te worden verder te gaan met het jagen naar de vaak enorme monsters. Ook het camera werk is wat aangepakt. Vooral de ranged spelers spelen in meer een third person shooter perspectief. Vanwege het nieuwe targeting system is het makkelijker om je monster in beeld te houden. Een nieuwe toevoeging deze keer zijn de slinger en de scoutflies. De slinger is een tool die hunters op hun arm dragen waarmee ze een soort grappling hook kunnen gebruik en bepaalde items kunnen schieten.

De scoutflies zijn de meest gebruikte nieuwe feature. Dit zijn een groep van vliegjes die je helpen om voetsporen en andere materialen op te sporen om je vervolgens naar het monster zelf te leiden. Dit zorgt er voor dat je niet meer alle area’s (die nu naadloos op elkaar aansluiten zonder loadingscreen) door hoeft te gaan. Daarnaast kunnen de monsters elkaar nu ook aanvallen. Het zal vaker zo zijn dat je in gevecht bent met een monster wanneer een ander monster de area inloopt en jouw monster aanvalt. Dit zorgt vaak voor flink wat damage en spannende animaties. Het onderscheid tussen armor sets is nu ook verleden tijd. Voorheen was het zo dat ranged spelers een ander soort armor gebruikten dan andere spelers. Er is nu gekozen voor een alpha en een beta set systeem. De alpha sets hebben meer ingebouwde skills. De beta sets laten slots vrij zodat spelers aan de hand van decorations zelf hun skills kunnen kiezen. Ook zijn er meerdere verschillende wapens om uit te kiezen. Lukt het niet of begint de combat je te vervelen, probeer dan vooral een ander wapen. Dit kan voor een hele nieuwe ervaring zorgen.

Visuals

De Monster Hunter wereld ziet er in Monster Hunter World mooier uit dan we gewend zijn van de franchise. De personages zijn levendiger, de monsters zien er beter uit en de omgevingen zijn adembenemend. Hier valt vrij weinig over te zeggen. Na meerdere Monster Hunter games op de 3DS voelt dit echt als verwend worden.

Wie bekend is met de franchise weet dat de storylines vaak niet al te spannend zijn. Daar draait het dan vaak ook niet om. De game is vooral bedoeld voor het grinden, vechten en de multiplayer ervaring. Toch heeft Monster Hunter World een indrukwekkend verhaal dat steeds meer diepgang krijgt naarmate je verder komt in de game. Ook voegt World meer monsters toe dan welke voorgaande Monster Hunter game ook. Daarbij belooft Capcom ons nog meer monsters in de vorm van gratis DLC’s die voortdurend uit zullen blijven komen.

Multiplayer

Dit is waar de serie tot haar toppunt komt. Hoewel multiplayer aan het begin misschien wat onduidelijk is en de servers (mede door de PSN issues) niet waren wat het moest zijn, is de multiplayer het hoogtepunt van de game. Spelers kunnen door chat of met een mic communiceren en zo samenwerken aan allerlei verschillende quests. Ben je begonnen aan een gevecht en blijkt het monster te moeilijk? Je bezit nu de mogelijkheid om een SOS signal af te vuren waarop andere spelers dan weer kunnen reageren om je zo te komen helpen. Dit levert vaak veel spannendere gevechten op omdat je als team een strategie kunt verzinnen.

Review Monster Hunter World

de Monster Hunter World community is dan ook eentje die ontzettend toegankelijk is. Op de dag van release schoten er meerdere Facebook groepen en Discord communities uit de grond om nieuwe spelers te helpen met de game. Op dit gebied is Monster Hunter World alles wat Destiny 2 had moeten zijn.

Monster Hunter World is een game die je lang bezig gaat houden. Op een rustig tempo kom je met alleen de storyline al aan de 60 uur. En na de storyline beginnen de Monster Hunter games past echt. High rank quests, sterkere versies van Monsters, nieuwe uitdagingen en dan straks nog de DLC’s zorgen er voor dat je lang bezig blijft. Elk monster heeft dan ook een eigen armor set dus veel spelers zullen willen grinden om hun favoriete sets te krijgen. Spelers kunnen zelf squads samenstellen om zo met hun vrienden aan de slag te gaan in online sessies. Kortom is dit een game die leuk blijft, je blijft uitdagen en ook voor veel uren aan ervaring en plezier zal zorgen.

– Visueel sterker dan ooit
– Terugkeer op console zorgt voor betere gameplay
– Een verhaal dat je lang bezig houdt
– Multiplayer en een community die nog lang mee zal gaan
– Spectaculaire gevechten en nieuwe features

– De game kan wat moeilijk te begrijpen zijn voor beginners
– De moeilijkheidsgraad kan niet aangepast worden
– De game draait om het grinden en verzamelen. Dit kan vervelen

Voor wie moeite heeft met de game, graag wat uitleg of misschien wel wat hulp had, zijn er veel Facebook groepen die teams samenstellen. Ook ik ben te bereiken via PSN (Mayuk1ta) en sta dan ook klaar om te helpen.