25 april 2024

Review: Ni No Kuni remastered

Zes jaar na de originele release keert Ni No Kuni terug in de vorm van een remaster. De game die in samenwerking met studio Ghibli werd gemaakt is met zijn uitstekende world building en animatie nog steeds prachtig. Maar deze keer in dan net wat hogere resoluties.

Het verhaal is uiteraard hetzelfde gebleven. Dit is geen director’s cut, het is simpelweg een remaster. Er zijn dan ook geen nieuwe features. Wie de game zes jaar geleden heeft gespeeld zal evengoed van de remaster kunnen genieten. De Ni No Kuni remaster is misschien beter geschikt voor mensen die de originele game niet hebben kunnen spelen.
Ni No Kuni review

Spelers nemen de rol van Oliver aan en beginnen in het rustige dorpje motorville. Wanneer Oliver zijn moeder komt te overlijden zal hij de reis moeten maken naar een andere wereld in de hoop haar ooit terug te kunnen krijgen. Hij wordt vergezeld door Drippy, een apart fee-achtig wezentje met een lantaarn aan zijn neus. De voice acting die voor Drippy gebruikt werd maakt dat de game in de Engelse dub misschien nog wel het beste is. Drippy is een van de meest plezierige partners die een JRPG je kan bieden. Hoewel hij zo nu en dan net iets te veel kan praten, blijft hij altijd ontzettend geschikt.
Ni No Kuni neemt je echter wel bij de hand. Drippy speelt daar een grote rol in. Gedurende je reis zul je nieuwe spelle en tricks leren die je kunnen helpen in het oplozzen met puzzels. Maar of je het nou tegen een enorme boss opneemt of tegenover een grote puzzel staat, Drippy zal je altijd vertellen wat je moet doen. Wie een grote uitdaging verwacht zal zich in deze game niet thuis voelen. Ni No Kuni moet het dan ook niet hebben van de uitdaging. Het verhaal en de prachtige animaties die daar bij komen kijken zorgen er voor dat dit een game is die je zal bijblijven.

Ni No Kuni speelt als een typische JRPG met een net iets andere combat systems. Spelers zullen in een top down achtige view over een wereldkaart moeten lopen en zo nu en dan een area kunnen binnen lopen. Of dat nou steden, grotten, bossen of bergen zijn, de camera zal veranderen en meer detail laten zien. In deze gebieden wachten veel NPC’s met eigen problemen en opdrachten die je voor ze kunt oplossen. De completionist zal dan ook uren lang bezig zijn met Ni No Kuni.
Ni No Kuni Remaster review
Op de grote wereldmap zul je verschillende mogelijkheden krijgen om je te verplaatsen. Zo zul je uiteindelijk naar andere eilanden moeten vertrekken om het verhaal voort te zetten. Enemies zul je tegenkomen in de vorm van blob achtige wezens of een van de familiars. Een enemy encounter met familiars zal meestal bestaan uit een gevecht tegen meerdere van de wezentjes. Het zal dus niet zo zijn dat je het alleen opneemt tegen de enemy die je op de map hebt gezien. Wanneer je een lager level hebt dan de enemies zullen ze, wanneer ze je hebben gezien, op je af rennen. Heb je het zo ver geschopt dat je een hoger level hebt dan de enemies in een gebied, dan zullen ze antstig wegrennen. Soms is het echter de moeite waard om achter de enemies aan te gaan omdat deze zo nu en dan flink wat EXP of items geven.
Items zul je echter ook via alchemy kunnen verkrijgen. Spelers kunnen een bepaald aantal items mixen om tot nieuwe resultaten te komen. Daarin zul je de keuze hebben om recipes te volgen of om een mix and match optie te kiezen.
De combat in Ni No Kuni bestaat uit een turn based achtige constructie waarin jij je wel los kunt verplaatsen. Dit voegt een strategisch element toe omdat jij jezelf zo kunt plaatsen dat je vijandige aanvallen weet te ontwijken. Tijdens de gevechten zul je gebruik maken van familiars. Dit zijn wezentjes tegen wie je het ook vaker zult opnemen. Weet je indruk op deze wezentjes te maken, dan zullen zij zich beschikbaar stellen om bij jouw team gevoegd te worden.
Dit zal je dan ook de mogelijkheid geven om naast de characters die je tegenkomt, een divers team te bouwen met familiars die allemaal hun eigen sterke punten hebben en ook weer een metamorphosis kunnen maken om in een sterkere vorm te veranderen.
Dit systeem geeft de combat een net wat dynamischere feel dan de meeste turn based games je kunnen bieden.
Ni No Kuni remaster Review

Speeltijd

Ni No Kuni is echt een enorm lange game. Alleen de storyline zal je flink wat uren bezig houden. Wie er dan nog op uit gaat om alle errands, sidequests en missies te voltooien zal weken bezig zijn. Daarnaast kun je er nog voor kieze om alle spells, familiars en weapons te verzamelen.
Ni No Kuni is echter geen game waarin je dat nodig zult hebben. Afhankelijk van welke difficulty je kiest zal dat natuurlijk net iets meer of minder zijn, maar het is geen game waarin je veel zult moeten grinden. Wie niet te veel moeite doet om enemy encounters uit de weg te gaan zal eigenlijk nooit beneden het level zitten dat wordt aangeraden voor een gebied.

Wie een echte JRPG liefhebber is zal genieten van Ni No Kuni. Wie dol is op meeslepende verhalen zal eveneens diep onder de indruk zijn van de game. Hou er echter wel rekening mee dat dit een heavy text based game is met een lage moeilijkheidsgraad waarin bijna alles je voorgezegd zal worden. Ondanks een aantal kleine minpuntjes zullen de combat, de sidemissions, de errands en extras je lang bezighouden. Wie de originele Ni No Kuni heeft gespeeld zal hier niets nieuws tegenkomen anders dan verbeterde graphics. Zou je de game echter missen omdat je de PS3 de deur uit hebt gedaan, dan is dit een mooie manier om de game weer te kunnen spelen.
Wie nog niet bekend is met de game heeft aan de remaster de perfecte gelegenheid om te beginnen aan een prachtige game met animaties de je gegarandeerd bij zullen blijven.

• 8.5/10
    Ni No Kuni: Wrath of the White Witch remaster - 8.5/10