Review: Tied Together

Tied Together is zoals de naam al zegt een game waarbij je aan elkaar vast zit. Juist, het is een co-op game! Je kunt de game enkel met 2, 3 of 4 man spelen. Single Player is geen optie, meer zielen meer vreugd gaat zeker op voor deze titel.

In Tied Together is het doel om samen met jouw mede spelers het einde van ieder level te halen. Elk level bevat nieuwe uitdagingen zoals gesloten poorten waar je eerst een sleutel voor moet oprapen, gaten in de vloer, spijkers, lava, of andere gekkigheid. Tijdens het navigeren door het een level moet je alles goed gecoördineerd uitvoeren, want je zit ten slotte aan elkaar vast. Het is daarbij heel belangrijk dat je altijd communiceert met je mede spelers, wat waarschijnlijk de reden is waarom deze game alleen maar lokale multiplayer ondersteund.
Tied Together

Local only

Lekker oldschool! Want Tied Together kan je alleen met real-life vrienden spelen. Zie je die ook nog eens een keer. Communicatie mogelijkheden via de Switch Online service zijn niet heel denderend, dus Tied Together ondersteund alleen local multiplayer, en geen online multiplayer. Houd dit even in je achterhoofd indien de game jou interessant lijkt!
Het voordeel van local only is dat je je vrienden meteen een flinke mep kunt verkopen zodra ze een level voor de zoveelste keer verknoeien. De game kan namelijk ontzettend moeilijk zijn. Sommige levels zijn vrij eenvoudig, of worden ‘per ongeluk’ voltooid. Een beetje een zelfde principe als dat je je vrienden in één keer de grond in boorde tijdens een potje Tekken op de Playstation 1 omdat je willekeurige knopjes in hebt geramd. Andere levels in Tied Together zijn daarentegen enorm lastig en als je dan ook nog eens een mede speler hebt die het niet eens aan het proberen is, wordt het alleen maar moeilijker.
tied together

Play coöp, get buffed

Een ander groot voordeel van Tied Together is dat je na het spelen van een goede sessie, niet meer naar de gym hoeft om je buikspieren te trainen. De game werkt namelijk enorm goed op je lachspieren. Er zijn verschillende manieren om de dood tegemoet te gaan in deze coöp game en de sound effects erbij maken alles alleen maar grappiger. Tijdens het spelen ben je ongeveer 20% van de tijd aan het spelen. 40% van de tijd ben je aan het overleggen met je mede spelers over de aanpak van het level, nadat je hem hebt gefaald voor de zoveelste poging. De andere 40% van de tijd lig je op de vloer te rollen van het lachen.
Tid Together

Eén is geen, twee is één

De game is dus alleen maar te spelen als je met zijn tweeën, drieën, of vieren bent. Voor het verschillende aantal spelers zijn er uiteraard ook verschillende levels. Voor duo’s zijn er meer dan 40 levels beschikbaar en voor drie of vier spelers, iets meer dan 20. Het doel is om de levels zo snel als mogelijk te voltooien, want hoe sneller je bent hoe hoger de medaille is die haalt. Deze variëren van brons tot goud.
De levels met drie of vier spelers zijn, of lijken, vele malen moeilijker dan de duo levels. Waarschijnlijk heeft dit grotendeels te maken met het feit dat je met meer spelers nog meer gecoördineerd moet zijn dan met zijn tweeën.
Tied Together

Tied Together is een onwijs grappige en uitdagende coöp game die ieder feestje een stuk gezellig zal maken. Drinken als je een level niet haalt! De game kan enkel in coöp modes gespeeld worden en ondersteund geen online multiplayer. In totaal zal de game je wel een paar uurtjes zoet houden, of zout, ligt er een beetje aan. Het is een ideale party game indien je genoeg Joy-Cons hebt voor vier spelers. Deze game is namelijk echt op zijn best met meer spelers. De levels met drie of vier spelers zijn ontzettend uitdagend en zullen je nog lang aan het drinken houden als je bovenstaande regel toepast. De game is enkel in de Nintendo Switch eShop verkrijgbaar voor €14,99.

• Hilarisch
  • Goedkoop
  • Art en sound-design