Review: Anthem

Anthem

Soms heb je van die games, waar je een dubbel gevoel bij hebt. Je ziet potentie, maar je verwacht meer. Soms heb je games die super zijn, die ijzersterk op eigen benen staan en soms heb je titels die echt slecht zijn. Onder welke van deze de volgende game valt is een vraag die ik zal beantwoorden in mijn review over: Anthem!

Anthem is een sci-fi RPG TPS. Dat is een mondje vol! Deze shooter stapt een klein beetje in de voeten van Destiny en word kort vertaald als Looter Shooter. Anthem werd op 22 februari uitgebracht door Electronic Arts en is volledig ontwikkeld door BioWare, ook bekend van Mass Effect. Fans van de Mass Effect reeks en gamers in het algemeen hadden hoge verwachtingen van deze game, maar werden uiteindelijk in een tweezijdige strijd verwikkeld. Hoe vonden wij dat deze shooter uitpakte? Bekijk eerst maar even een trailer hier beneden.

Verhaal

Anthem speelt zich af in Bastion. Een uitgestrekte en kleurrijke sci-fi wereld bezaaid met agressieve dieren, vijandige facties en mysterieuze shaper relikwieën die uiteindelijk niet veel meer zijn dan vijandelijke spawners. Je speelt als een freelancer, een huursoldaat die een mech (Javelin) bestuurt. Het draait allemaal om de Anthem of Creation, een soort goddelijke kracht. De game begint tijdens een Cataclysm genaamd the Heart of Rage die je moet voorkomen. Dit gaat natuurlijk helemaal fout en bijna iedereen wordt gedood. Het verhaal springt daarna 2 jaar vooruit en je komt terecht in een verscheurde wereld. En er is natuurlijk een vijand die de Anthem wilt gebruiken om over de wereld te heersen.

Anthem

Om eerlijk te zijn heb ik niet veel meer van het verhaal meegekregen. Over het algemeen ben ik iemand die alles van het verhaal volgt. Praat met iedereen, lees alles en noem maar op. Maar het verhaal was voor mij zo oninteressant en greep me totaal niet aan. De NPC’s zijn totaal niet boeiend en komen bij mij over als een vulling.. En dan heb je nog de “Cortex”, een plek waar alle informatie word verzameld. Dit is zo groot en zo veel, samen met het feit dat het verhaal me niet pakt is het lezen van de massale berg aan info hierin een grote opgave. Bioware is normaal erg sterk in het vertellen van verhalen maar dit keer slaan ze de plank totaal mis. Ik ben zelfs na een korte tijd alles gaan skippen en dat zegt veel.

Anthem

Gameplay

De basis van deze game is super, maar de uitwerking ervan laat te wensen over. Zo zijn de Javelins (de pakken) te gek en krijg je er echt een Iron Man gevoel erbij. Stap je voor het eerst in de Javelin dan geeft dat een gaaf gevoel en het vliegen geeft je een enorme vrijheid. De combat is super, de speciale wapens en het vliegen geven de Javelin een extra dimensie. Waar het bij Anthem fout gaat zijn de missies die je moet doen. In plaats van alles kapot schieten (komt wel eens voor) en doorgaan moet je bijvoorbeeld lichtgevende bollen naar een soort van zeekomkommers brengen, objecten vinden en ergens plaatsen of een punt verdedigen. Gameplay in een game hoort hoogte en rustige punten te hebben, maar in Anthem is dit contrast wel èrg groot.

Anthem

Waar ik helemaal gek van werd zijn de laadschermen. Ik heb bijna het gevoel dat ik meer naar laadschermen aan het kijken was, dan aan het spelen. Nu vind ik laadschermen niet zo heel erg, maar in deze game gaat het echt te ver! Als we na een laadscherm nu ook nog een flinke tijd konden spelen dan was het nog wel te doen. Maar de missies zijn zo kort. En soms ben je langer aan het vliegen dan in combat. Er zijn genoeg gameplay elementen die de game wel leuk maken maar het geheel is vooral teleurstellend. Wanneer is trouwens de trend begonnen dat je in bepaalde gebieden niet mag doorlopen, in dit geval het fort die als basis dient. Erg frustrerend.

Graphics en geluid

Ik heb deze game gespeelt op een PlayStation 4, en de wereld van Anthem ziet er voor een online rpg erg mooi en kleurrijk uit. Grafisch niet slecht zolang je niet te dichtbij gaat kijken. Wat wel echt slecht uitziet is de regen! De wereld van Anthem is goed gevuld en gevarieerd. Er zitten wel nog veel te veel bugs in de game, ook na de day one patch van 11gb. Begrijp me niet verkeerd, bugs kunnen altijd voorkomen maar na jaren van ontwikkeling zijn er voor mijn idee nog teveel bugs aanwezig.

Anthem

Het geluid in de game is goed. Vaak is er wel zo’n chaos dat je niet veel voordeel hebt aan een surround systeem in een gevecht. Ook een gemis is dat ze de speaker in de controller niet gebruiken. Hier hadden ze mooi de spraak van je radio overheen kunnen laten gaan.

Verdict

Potentie is het woord dat steeds in me opkomt. Het verhaal had meer potentie, de missies hadden meer potentie, de progressie had meer potentie en dit samen maakt dat de ervaring meer potentie had. Ik moet zeggen dat ik het een lastige review vind om te schrijven. Normaal kan ik zo de plus en minpunten wel vertellen, maar dit keer was het toch een stuk moeilijker. Anthem voelt niet aan als een samenhangend geheel. Buiten alle minpunten kan ik er wel wat amusement uithalen maar absoluut niet zoveel als dat ik gehoopt had. Zoals ik al eerder zei, Bioware heeft een game neergezet met veel potentie dat gewoon niet benut is geworden. Iets wat ik niet gewend ben van ze.

Pluspunten

  • Javelins
  • Vliegen
  • De wereld

Minpunten

  • Verhaal
  • Missies

 

Gespeeld op een PlayStation 4
  • 4/10
    Verhaal - 4/10
  • 7/10
    Gameplay - 7/10
  • 7/10
    Graphics en geluid - 7/10
6/10

Tags

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek