Review: Nioh

Nioh Ps4

In Nioh kruip je in de huid van de Westerse samurai genaamd William en reis je naar Japan om de Yokai te verdrijven uit het gebied. Het gebied is geïnfesteerd met demonen genaamd Yokai die alles behalve vergevend zijn.

Nioh doet me denken Onimusha en Dark Souls. Het voelt aan alsof beide samen zijn gekomen en wonderschone baby hebben gemaakt. Die baby noemen ze Nioh en gaat nu jouw sociaal leven terroriseren.

Story

Alhoewel het verhaal opzich niet heel spannend is heeft dit wel een effect op de gameplay en de omgeving. Toch heeft het verhaal enorm veel impact door kleine dialogen en de onwijs gave setting van de game. Overal om je heen zijn een soort van wormgaten of portals naar de demonenwereld. Zodra je er in de buurt komt verschijnt een sterke Yokai die je moet slachten voordat hij jou slacht. Team Ninja heeft voor een tijdperk gekozen in de 17e eeuw met ware gebeurtenisse. Deze gebeurtenissen met een snufje duisternis, Dark Souls en fantasie vormen de onwijs gave omgeving van Nioh. Tijdens jouw zoektocht zal je de keuze hebben uit drie spirits die jouw avontuur iets zullen verzachten door middel van speciale krachten, living weapons, die je kunt gebruiken nadat je aan aantal vijanden hebt gedood die amrita belonen.

nioh omgeving

De gameplay van Nioh is sterk gebaseerd op de Dark Souls serie. Vijanden zijn sterk, delen raken en effectieve klappen uit, maar zijn met het juiste gereedschap ook binnen een paar zwiepen dood. Vergeven is een werkwoord die ze niet hebben toegepast bij het ontwikkelen van Nioh. Zodra je dood bent mag je opnieuw beginnen bij de laatste shrine die je hebt gebruikt. Je behoudt wel al je items als je dood gaat, maar je Amrita (punten doe je nodig hebt om level up te gaan) raak je kwijt en kun je uit je graf vissen op de plek waar je bent dood gegaan. Even dacht ik dat ze de combat stances uit de alpha verwijderd hadden maar deze bleken enkel in de intro missie te ontbreken. Zodra je de intro missie en de optionele tutorial voltooid hebt keer je terug naar het strand waar je in de alpha bent begonnen. Gelukkig weet je dit keer wel wat de bedoeling is, in tegenstelling tot de alpha waar je aan je lot werd over gelaten.

Zodra je dood gaat of bidt bij een shrine zullen alle vijanden uit de dood terugkeren met uitzondering van de Yokai, of demonen, die uit portalen zijn gekomen uit de demonenwereld. Het goede nieuws hiervan is dat alle vijanden terugkeren. Zodat je meer Amrita kunt verzamelen door ze opnieuw te doden om vervolgens te spenderen aan level-ups, of om items te verzamelen. Het slechte nieuws hiervan is dat alle vijanden terugkeren. Je kunt dus niet verder gaan, maar moet opnieuw langs alle vijanden die je al hebt gedood om bij de volgende shrine te komen. Ben je bijna bij de volgende shrine, en word je gedood? Helaas begin maar weer bij de laatste shrine die je hebt gebruikt en doodt alle vijanden die je net hebt vermoord opnieuw. Jouw spirit bewaakt je eerste graf zodat je de Amrita punten weer kunt terughalen die je bent verloren toen je doodging. Als je weer doodgaat zonder je graf te bezoeken keert je spirit terug en zijn je Amrita punten verdwenen.

verspreid over de map vind je kleine en grote kisten die gevuld zijn met loot. Ook achter huisjes of stapels dozen en kratten zul je objecten of lijken vinden die je kunt plunderen. Je kunt nieuwe wapens vinden om te gebruiken, armour met verschillende bonussenom je te verdedigen. Potions en dergelijke items die je stats en attributen tijdelijk zullen boosten zal je tegen kunnen komen. Al deze items zal je ook kunnen krijgen door het slachten van vijanden.nioh

Combat

Het vechten in Nioh is voornamelijk hack & slash met een wapen naar voorkeur. Je hebt bijvoorbeeld keuze uit een zwaard, of katana, een dubbel zwaard, speer, bijl, en kusarigama (sikkel met zwaar touw). Daarnaast heb je ook pijl en boog, een soort pistool, shuriken en kunai. Vechten doe je door middel van stances aan te nemen die bepaalde invloeden hebben.

• High stance – Je houdt je wapen hoog in de lucht en dit zorgt voor de hoogste damage output
  • Mid stance – Je houdt je wapen rond je middel en dit zorgt voor een normale damage output en is gemakkelijk in omgang.
  • Low stance – je houdt je wapen laag zodat je tijdens het lopen ook kunt blocken, aanvallen doen minder schade maar gebruiken ook minder Ki.

Door aan te vallen, te blocken of de dodgen verbruik je Ki. Dit is jouw stamina in Nioh. Zodra je Ki leeg is zal je voor een seconde niks kunnen doen en kunnen vijanden je makkelijk aanvallen. Na deze seconde word je Ki balk razendsnel gevuld en kun je (als je niet gedood bent) het gevecht hervatten.

Het toffe aan de combat in deze game is dat je heel vrij bent in je stijl. Je kunt de strijd aangaan op jouw eigen manier, maar dit kan je ook de kop kosten als je niet uitkijkt, of te langzaam bent. Je hebt verschillende strategieën om een gevecht aan te gaan. Iedere vijand heeft daarnaast ook zijn eigen wapens, aanvallen en combo’s waar je rekening mee moet houden. De gevechten blijven dus spannend en er komt iets meer bij kijken dan slechts vierkantje of driehoekje spammen tot je vijanden plat liggen.

De combat is ook heel erg eerlijk, want net als jij hebben jouw vijanden ook Ki. Als de Ki van je vijand leeg is heb je even te tijd om je vijand te belagen zonder dat hij je kan aanvallen, kan blocken of ontwijken. Als je vijand op de grond ligt kun je hem met een brute aanval in een keer vermoorden. Ook aanvallen van bovenaf zullen jouw vijanden bijna altijd doden.

Nioh review

Het eerste mooie pluspuntje aan de grafische instellingen van Nioh is dat de game je laat kiezen tussen performance en beeld kwaliteit. Gespeeld op de normale Playstation 4, kreeg ik de volgende keuze toen ik de game voor de eerste keer op had gestart:

• Cinema mode – Beste grafische instellingen maar fps (frames per second) wordt gelimiteerd tot 30.
  • Action mode – Beste performance optie. Grafisch zal de game minder mooi uit zien, maar loopt daarentegen wel soepel.

Alhoewel ik geen idee heb hoe dit gaat uitpakken op de Playstation 4 Pro vind ik het persoonlijk heel fijn dat deze keuze wordt aangeboden. Ik heb gekozen voor de performance optie aangezien dit een game is waarbij je toch wel op je hoede moet zijn en je aanvallen en dodges moet timen. Vooral als je tegen sterke vijanden en bosses vecht. haperingen en fps drops zullen daar niet bij helpen en zouden mij persoonlijk alleen maar tegen werken om het nog een keer te proberen. Het is ten allen tijden mogelijk om deze instellingen aan te passen via het menu.

Nioh is een game waarbij ik tijdens het installeren een beetje angstig voor was na mijn alpha ervaring (beta helaas gemist). Ik heb heel erg genoten van de alpha, maar ik was zo ontzettend slecht en kwam maar niet verder. Gelukkig is dit in de volledige game beter verlopen en moet ik zeggen dat de combat in deze game een van de vetste mechanics heeft die ik tot nu toe heb gezien in een hack & slash game. De manier waarop elke vijand anders aanvalt, met een andere snelheid en dus een andere manier heeft om te counteren is bijna perfect in elkaar gezet en zorgt ervoor dat het leuk blijft om de standaard vijanden te slopen. Dit kan ik van menig andere hack & slash niet zeggen namelijk. De grafische opties zijn een groot pluspunt. Het verhaal is jammer genoeg niet heel erg spannend in eerste instantie ondanks dat het gebaseerd is op een ware gebeurtenis met toegevoegde fictie. Toch geeft de storyline een bepaalde sfeer met zich mee die de hele game aanwezig is.

+
 Combat systeem
+ Grafische opties