Review: Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

Met Shadow of the Tomb Raider komt er dan een einde aan de trilogie. En wat een mooi einde is het.

In Shadow of the Tomb Raider draait het, zoals iedereen wel weet, om Lara Croft. In de eerste twee delen is ze uitgegroeid tot een ware “Tomb Raider”, en dit zie je ook terug in de game. Je ziet een meer volwassenen Lara omgaan met de situaties die haar voorgeschoteld worden.

Shadow of the Tomb Raider

Verhaal:

Waar we in Rise of the Tomb Raider dachten dat met het verslaan van Konstantine, Trinity eindelijk ten einde was, blijkt dit toch niet het geval te zijn. In aantekeningen van Lara’s vader komt zij erachter dat Trinity zich op het Mexicaanse eiland Cozumel bevindt. Samen met haar vriend Jonah gaat ze naar Cozumel en lopen ze tegen Dominguez aan. Vanaf dit moment begin je meer informatie te krijgen over wat Trinity daar uitspookt.

Blijkbaar zit Trinity achter een speciale dolk aan die te maken heeft met een oud Maya-ritueel genaamd “cleansing”. Lara vind de dolk als eerste. Om de dolk niet in de handen van Trinity te laten vallen neemt zij hem mee. Hiermee ontketent ze de eerste van vier “vloeken”, een grote tsunami die het eiland vernietigt. Wanneer het fout gaat moet ze de dolk afgeven en begint de jacht op Trinity en het voorkomen dat ze eerder bij het einddoel zijn.

In Shadow of the Tomb Raider draait het eerst en vooral om het verhaal. Dit is een compleet lineair verhaal waar je de meeste tijd maar 1 kant op kunt. Dit word soms onderbroken door open plaatsen die je kunt verkennen en items kunt vinden

Shadow of the Tomb Raider

Gameplay:

De game is een genot om te spelen. Er is duidelijk goed nagedacht over de verschillende elementen van de gameplay en de balans hierin is prima. Zo zijn er door de game heen enkele quicktime events. En als iemand die een hekel heeft aan quicktime events vond ik het in deze game niet storend. Het komt maar zelden voor en is bijna altijd een ondersteuning voor het verhaal.

De moeilijkheidsgraad heb ik ingesteld op normal. Voor mij persoonlijk is dit veel te makkelijk. Wel een mooi voordeel bij deze game is dat je de graad los kunt instellen voor puzzels en gevechten. Op deze wijze kun je precies instellen wat jij fijn vind.

Gevechten kun je in stealth afmaken of guns blazing erin rennen. Ook hier krijg je weer meerdere speelwijzen waaruit je mag kiezen. Zo spreken ze een groter publiek aan die deze game leuk kunnen vinden en geven de game een wat betere replay waarde.

Er is ook weer een flinke Skill Tree aanwezig. Hier heb je skills die je vrijspeelt naarmate je vordert in de game. Maar er zijn natuurlijk ook skills die je zelf moet kopen met skill points. Op deze manier kun jij Lara upgraden naar jouw speelwijze.

Shadow of the Tomb Raider

Atmosfeer:

De combinatie van mooie graphics en een goede soundtrack zorgen ervoor dat je helemaal in de game opgaat. Of je nu door het bos in Peru rent of aan een richel hangt in een crypt. Je krijgt echt het gevoel alsof je daar bent. Ik heb de game op een standaard PS4 gespeeld en de graphics springen me al om de oren. Wat ze uit zo’n PS4 geduwd krijgen is indrukwekkend. Wat ook nog even los aangekaart moet worden is het water. Hoe dit eruit ziet is ook een pareltje in de game .

Wat in mijn ogen wat beter had gekund, is de styling van de kratten en kruiken die je kunt openen. Elk soort item zit dan in een verschillend object, maar elke krat of kruik is precies hetzelfde. Hier had best een kleine variatie in gemogen. Zo ook wanneer Lara door water loopt dat maar kniehoog is, maar vervolgens wel met haar armen begint te waden. Dit zijn wat kleine puntjes die mij opvielen maar doen verder niet af van hoe goed de game in elkaar zit.

Shadow of the Tomb Raider

Voor de verzamelaars en completionists:

Er is een hoop te verzamelen in Shadow of the Tomb Raider. Je kunt relics, murals, dagboek pagina’s en andere documenten vinden. Zo kun je ook beelden en voorwerpen vinden die jou een taal leren en jou in het spel verder helpen. Alles is vrij makkelijk te vinden en mocht dit niet lukken, kun je ook nog een map vinden in de game met de locaties erop.

Er zijn ook nog side missions. Deze side missions hadden ze best kunnen toevoegen aan het lineair verhaal of helemaal weg mogen laten. Het komt bij mij over als filler. Nog even wat side missions erin gooien om de playtime te verlengen.

Als we het dan toch over filler hebben, komen ook de challenge missions naar boven. Nog zo’n nutteloos iets. Schiet vijf dingen uit een boom, challenge complete.

Verdict:

Een mooie afsluiter van een trilogie. Sterk en meeslepend verhaal waar je zo in kunt springen zonder de eerste twee games te spelen. De game zet met de mooie graphics, strakke soundtrack en de mooie omgevingen een goede atmosfeer neer. De filler is daarentegen niet indrukwekkend en voelt erin gegooid. Al met al is de game erg vermakelijk en een aanrader om te spelen.

Pluspunten

  • Meeslepend verhaal
  • Ziet er heel mooi uit
  • Heerlijke atmosfeer
  • goede balans in gameplay elementen

Minpunten

  • side missions
  • challenges

Shadow of the Tomb Raider is 14 september uitgekomen. Mocht jij de game gespeeld hebben, laat ons in de comments hieronder weten wat jij van de game vind.

 

Gerelateerde berichten

  • 8/10
    Verhaal - 8/10
  • 9/10
    Gameplay - 9/10
  • 9/10
    Atmosfeer - 9/10
  • 6/10
    Replay waarde - 6/10
8/10

Tags

Dit vind je misschien ook leuk...

dé Kijkhoek

dé Luisterhoek